Ljus utifrån vs lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Ljus utifrån vs lysrör

    Har lite svårt att rent ljusmässigt hitta en bra balans för mina växter. Akvariet är inte idealiskt placerat då det står i vardagsrummet längs väggen mitt emot en rad stora fönster. Tyvärr fanns inget annat alternativ. Jag får en del alger, inte extremt mycket men efter en vecka efter rengöring är rutorna lätt belagda av gröna alger. Jag kan i och för sig inte vara helt säker på att det beror på ljuset, men ett faktum är att rätt mycket ljus utifrån kommer åt akvariet. Jag funderar på om det ändå går att hitta en balans så att växterna får det ljus de behöver utan att algerna frodas. Min fundering är: kan lysrörsljuset ersättas av ljus utifrån så att det kunde hjälpa att ha lyset tänt färre timmar per dag? Hur märker jag om växterna får för lite ljus, d.v.s. hur skiljer sig tecknen på det från tecknen på t.ex. nnäringsbrist? Jag har i nuläget lyset tänt 10 timmar / dag.

    Mvh
    Maria
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Brist på ljus brukar göra växter väldigt bleka och "rangliga", dvs dom försöker nå ytan så snabbt som möjligt och får långa avstånd mellan bladparen.

    När man t ex mörklägger ett akvarium helt i några dagar för att ta död på Cyanobakterier så är alla växter extremt bleka, pågränsen till vita.

    Tyvärr så är ju ljuskonkurrens en av de stora orsaker som gör att växter blir fina och alger försvinner - och på framrutan är det noll ljuskonkurrens om det strålar in solljus utifrån. Dessverre tror jag du får vänja dig vid att skrubba framrutan då och då även om glada växter och ett glatt välfungerande biologiskt filter kan hjälpa till att få algerna mindre benägna att föröka sig.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Tyvärr så är ju ljuskonkurrens en av de stora orsaker som gör att växter blir fina och alger försvinner - och på framrutan är det noll ljuskonkurrens om det strålar in solljus utifrån. Dessverre tror jag du får vänja dig vid att skrubba framrutan då och då även om glada växter och ett glatt välfungerande biologiskt filter kan hjälpa till att få algerna mindre benägna att föröka sig.
      Jag är inte riktigt säker på att jag helt förstår vad du menar med ljuskonkurrens. Innebär det att eftersom det inte växer något annat på framrutan (d.v.s inga växter som i resten av akvariet) så kommer algerna att ta vara på det ljuset och växa till sig, därför att där inte finns något annat som konkurrerar om ljuset på just den platsen? I så fall borde det väl bli bättre under vinterhalvåret när det kommer in mindre ljus utifrån....... Tyvärr har jag alger på en del växter också, vilket egentligen är ett större problem.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        så fall borde det väl bli bättre under vinterhalvåret när det kommer in mindre ljus utifrån.......
        Helt klart. Det är en stor skillnad mellan sommar/vinter om man har ett akvarium som utsätts för solljus.

        Växterna gillar också solljus och om dom får tillräckligt med näring så dom kan ta tillvara på det ljuset så brukar dom bli algfria och skugga ut/ljuskonkurrera ut algerna under dom.

        Som sagt lite trixigt när denna ljuskonkurrens inte kan verka då ljuset kommer från sidan och från ett håll man inte kan packa tätt med växter. Jag har faktiskt kunnat utnyttja växternas ljuskonkurrens på sidorutor som stått på ett fönster genom att göra en design med de tätaste buskagen mot ljuset till växternas fördel som även skuggar resten av akvariet.

        Tyvärr har jag alger på en del växter också, vilket egentligen är ett större problem.
        Det brukar finnas en del alger lite här och var på växter, men är det väldigt mycket så kan det vara ett tecken på att dom har för lite näring. Mer näring kan i det läget göra dom algfriare om man ser på ett längre perspektiv.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Det brukar finnas en del alger lite här och var på växter, men är det väldigt mycket så kan det vara ett tecken på att dom har för lite näring. Mer näring kan i det läget göra dom algfriare om man ser på ett längre perspektiv.
          Just nu tror jag det beror på att jag länge hade problem med svävalger innan jag köpte en uv-c- anläggning. Växterna tog stryk och när jag väl fick bort grönvattnet såg jag att växterna hade en hel del gröna alger på sig samt att trådalgerna frodades lite här och var. Inte så konstigt kanske med tanke på att algerna väl tagit all näring och även gjort att väldigt lite ljus kunnat tränga ner genom sörjan. Nu tycker jag dock att det växer lite dåligt, tar det kanske en tid innan de kommer igång efter en sådan vända? Det nya som växer ut på cabomban ser definitivt bättre ut men inte helt bra, och den växer långsammare än vanligt. Detta trots gödning med makroämnena i PMDD och TMG, dock doserar jag i underkant (varje vecka ca 35-40 ml Kno3 och det andra makro till mitt 480 liters akvarium, och ca 20 ml TMG). Drog ner på mikron för att få bukt med trådalgerna, och göder mindre rent generellt därför att jag inte har så mycket växter än (håller på att fylla upp det men har haft svårt att få tag på de växter jag vill ha på en gång).

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Grönvatten brukar faktiskt inte skada växterna så mycket om man inte ligger precis på gränsen vad växterna klarar av ljusmässigt. Efter en grönvattensinvasion brukar faktiskt växterna vara mer algfria från vanliga alger.

            UVC:t kan nog ha friterat en del näring om du kört det 24/7 en längre tid, och då kan det nog ha börjat krypa fram alger och fått växterna att må lite sämre.

            Drog ner på mikron för att få bukt med trådalgerna, och göder mindre rent generellt därför att jag inte har så mycket växter än (håller på att fylla upp det men har haft svårt att få tag på de växter jag vill ha på en gång).
            Jag tycker det låter som du har full koll. Din regim låter rimlig och hela systemet kommer bli lite mer trögt iom att du måste köra lite mer försiktigt med gödningen. Bra att du börjat se lite fina nya skott här och var.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              #7
              Ok, tack för synpunkterna. Skönt att höra att min strategi vad gäller näringen låter hyfsat vettig. Hoppas bara att allt kommer att bli bättre när jag så småningom får akvariet bättre uppfyllt med växter och kan börja göda med normaldoser.

              Kommentar

              • Björken
                • November 2005
                • 1174

                #8
                Men jag tycker ändå att det verkar lite skumt att jag har trådalger nu, eller snarare är det väl skumt om det skulle bero på överskott av micronäring. Om jag har förstått det rätt så ska väl trådalger bero på för mycket mikronäring i förhållande till makronäringen, men jag har ju underdoserat micronäringen ordentligt ett tag medan jag har underdoserat makronäringen bara en aning. Förvisso har jag kanske bara hälften av normal fiskbelastning i akvariet, så jag har börjat fundera på om pmdds normaldos är beräknad utifrån normalhög fiskbelastning och att jag i så fall kanske snarare borde överdosera makro med tanke på min låga belastning? Eller har problemen kanske snarare att göra med att jag inte tillför co2? Är det omöjligt att ha ett akvarium fritt från trådalger utan co2- tillförsel? Tycker dock att jag lyckats med det förut. Kanske borde jag börja fylla på vatten i mörker?

                ÄR dessutom lite rädd att min ojämna gödning ska ge cyano, som jag har viss skräck för.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  men jag har ju underdoserat micronäringen ordentligt ett tag medan jag har underdoserat makronäringen bara en aning
                  Låter som växterna får kämpa en hel del och då är det bara dom små algerna som lyckas suga ur de låga näringshalterna.

                  Jag har själv trådalger i ett lowtech just nu och jag har haft det ganska länge, det är även fritt från all form av gödning och ingen matning. Bara en jordbotten och ganska intensivt ljus.

                  Begränsade växter brukar innebära alger. Det är svårt att göda i lowtechs eftersom man inte riktigt har koll på hur bra koltillgång växterna har.

                  Min gissning i mitt eget fall är att t ex Seachem Excel skulle göra susen då jag har en känsla av att det är främst koltillgången som är för liten. Kanske även köra färre ljustimmar eventuellt med pauser så att den lilla CO2 som produceras i bottnen kan byggas upp under mörkerpauserna.

                  Det svåraste scenariot är just i vanliga sällskapsakvarier när man bara har grus och ska försöka göda med PMDD i samma nivå som växternas koltillgång och ovanpå det göra bra med vattenbyten och ha låg fisklast med liten matning.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Björken
                    • November 2005
                    • 1174

                    #10
                    Skulle du gå upp till full dos av både makro och mikro, om du var i mitt ställe? Växterna visar mest på makrobrist med fina skott till en början som sedan gulnar efter några dagar....... Får du dina växter att bli fina även i det akvarium där du inte har co2?

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Sålänge de nya skotten är fina och kanske t om färgar ut lite dvs blir lite röda samtidigt som du har trådalger så känns det helt klart som det är läge att bara ökra makrodosen.

                      Växterna är väl sådär i båda mina akvarium just nu. Introducerade lite snäckor i low-techaren idag och har betydligt färre ljustimmar på timern med en tvåtimmars paus så får vi se om det hjälper lite.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Sålänge de nya skotten är fina och kanske t om färgar ut lite dvs blir lite röda samtidigt som du har trådalger så känns det helt klart som det är läge att bara ökra makrodosen.
                        Tack, då kör jag på det. Min plan är att försöka få igång växterna utan koldioxid, men om de fortfarande ser risiga ut efter nyår så får jag väl skaffa en anordning, eftersom det i så fall antagligen är det som fattas. Ett alternativ är ju att testa Seachem excel, men det verkar så dyrt då de doser som krävs tydligen är höga. Jag antar att man inte kan gå halva vägen, d.v.s. ha i typ hälften så mycket som växterna egentligen vill ha för att hålla nere kostnaderna? Ibland är det ju bättre att avstå helt om man inte tänker löpa linan ut........

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Jag har ingen erfarenhet av Excel så jag vet inte riktigt hur dyrt det blir i längden. Många kör ju dubbla/trippla dosen i syfte att döda alger, samtidigt som dom får friska växter. Då blir det dyrt.

                          Det ryktas att Seachem Excel bara är glutaraldehyd och det är några som håller på och testar den teorin på Aquatic Plant Central:

                          Det verkar funka precis som Excel, men som det sägs i tråden: Glutaraldehyd är farligt och Seachem har gjort någon slags polymer som förmodligen är mindre farlig och har längre livslängd.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Björken
                            • November 2005
                            • 1174

                            #14
                            Hm, intressant....... Fast det stryker nog Seachem excel från min lista över tänkbara alternativ för koldioxidtillförsel. Jag är inte så pigg på att hantera giftiga ämnen.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...