Hur bäst plantera vattenpest??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    Hur bäst plantera vattenpest??

    Jag har problem med min vattenpest! Inte utseendemässigt - utan planteringsmässigt! Jag vill ha stänglarna ihopsamlade och förankrade i botten - men det vill INTE min farbror eldstjärt!!!!
    Var och varannan morgon ligger det någon stängel och flyter i akvariet, och Voldis ser så skamsen ut..inte

    Jag vet att det är han, för han håller JÄMT på och bökar & drar vid rötterna.
    Nu senast provade jag att dra ihop alla stänglar tätt genom en rund,platt sten m. hål (man får med dem med växterna från affären ibland), stoppa ner alltihop i en såndär kruka man får växterna i, och sedan tynga ned det hela med massa småsten. Tänkte att inte var det snyggt men detta borde väl funka?? Inte då!! Idag flyter det vattenpest - IGEN!!!
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    #2
    "Voldis" står för Voldemort antar jag? Kanske borde du skaffa en Harry Potter? Nä, det är bara att ge upp, har Voldis fattat tycke för vattenpesten så har han. Byt till en annan kraftigare växt, svärdslilja t.ex., den finns i ett otal varianter.
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

    Kommentar

    • Healena
      • May 2006
      • 1440

      #3
      Ursprungligen postat av Piscator
      "Voldis" står för Voldemort antar jag? Kanske borde du skaffa en Harry Potter? Nä, det är bara att ge upp, har Voldis fattat tycke för vattenpesten så har han. Byt till en annan kraftigare växt, svärdslilja t.ex., den finns i ett otal varianter.
      - Hahaaaa...jag HAR redan Harry - ancistrusen..
      Nä - jag är ganska envis (lika envis som Voldemort) när jag sätter igång och gillar dendär vattenpesten!
      Kan man liksom binda ihop den med något ofarligt material var en tanke från mig
      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Vattenpest är lite heljobbigt att få rötter på.. Men det är det enda du kan göra, försöka som du gjorde med sten och så sedan när de väl rotat sig är det nog inga problem
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • icejoy
          • August 2006
          • 593

          #5
          Vattenpesten vill gärna ha lite kallt vatten, annars har den en benägenhet att "släppa taget" och tom ruttna vid nederkanten.
          ___________________________________________
          ___________________________________________
          Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Då var det tur jag inte köpte vattenpest till diskuskaret . Detta förklarar varför jag aldrig lyckats med vattenpest...
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #7
              Jag kommer ihåg att när jag för läääänge sedan hade vattenpest så brukade jag ta rejäla knippen och sätta en gummisnodd runt om längst ner på den men inte för hårt för då gick den av. Sen så tryckte jag ner den djupt i finkornig sand och detta fungerade ganska så bra för mig, den rotade sig efter ett litet tag.


              /Glenn
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • MaxRobban
                • August 2006
                • 1048

                #8
                Jag får heller aldrig att funka, så jag låter min vattenpest flyta fritt.. det mår den bäst av, men kanske inte alltid snyggast om man vill ha ett vackert akvarium... men tar inte fiskarna o petar upp dem eller så blir det som icejoy säger.. de ruttnar längst ner då de inte är bra på bilda rötter.. så jag har valt att ha detta som en växt som får flyta fritt... men en av de bästa växterna på att hjälpa till med vattenbalansen...

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #9
                  Själva växten i sig är jättefin, och har inga tendenser till att ha "ruttnat" vid rotfästet - jag har ju rötterna nästan fritt i dendär "nät - krukan" jag tidigare pratade om!!

                  Nä - när jag planterat om den (stup i kvarten) så blir stänglarna sedan liksom "längre & längre" för varje dag...m.a.o NÅGON DRAR I DEM - "Voldis"!!!

                  Gummisnodd?? Vågar man ha det i akvariet? Det vore ju en lösning men jag har inte vågat prova med tanke på eventuella giftigheter..,.
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  • Glenn
                    • April 2002
                    • 3904

                    #10
                    Ursprungligen postat av Healena
                    Gummisnodd?? Vågar man ha det i akvariet? Det vore ju en lösning men jag har inte vågat prova med tanke på eventuella giftigheter..,.

                    Jorå gummisnodd funkar fint, aldrig haft ngt problem med det. Brukar fästa javaormbunkar och liknande på rötter å stenar med gummisnoddar
                    Mvh /Glenn

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • Healena
                      • May 2006
                      • 1440

                      #11
                      Då ska jag ta och testa det.. PLUS stenen med hål i....PLUS planteringskrukan.. PLUS stenar ovanpå...

                      Vi får se vem som vinner striden om vattenpesten - Voldemort eller fiskmatte
                      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                      Kommentar

                      Arbetssätt...