low tech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ikuinen
    • November 2006
    • 74

    low tech

    Hej. Har kollat runt lite efter förklaringar om vad ett low tech akvarium är jag har nu lärt mig meningen med det hela och är därav sugen på att starta upp ett. Problemet är att jag har enbart hittat lite strö information i form av inlägg och webadresser med fakta vilket velar till det i mitt huvud. Det skulle vara underbart om någon kunde ge mig en rak vägledning om hur jag bör göra för att starta upp ett low tech från scratch!! Om någon har tid och ork dvs

    Take care!

    //Rickard
    Simma lugnt!

    The_hitman_7@hotmail.com<- Msn om någon är snackesjuk.
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    ropfrog skriver lite här http://www.plantswap.se/forum/viewto...5b143bcad34461
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      #3
      Hej
      Jag har också länge planerat att köra igång med lowtech.
      I korthet så behöver du:
      Jord, Dolomitkalk om du har ett GH under 6, grus (3-4 mm ), en cirkulationspump, belysning >0,5 W/liter.

      Jord
      --------
      Vanlig ogjödslad blomjord brukar rekommenderas. Själv tänkte jag köra med dammjord från hornbach. Det är viktigt att jorden inte är gödslad.

      Du kan testa att jorden inte grumlar/färgar vattnet genom att göra ett flaskprov. Ett flaskprov innebär att man inreder botten på en burk med 2,5 cm jord i botten och 2,5 cm grus ovanpå. Sedan fyller man på med vatten ovanpå och ställer det hela i fönstret i ca en vecka för att se om det grumlar eller färgar vattnet mer än du kan leva med.
      Kör gärna flaskprov på flera olika jordsorter samtidigt för att jämföra.

      När du hittat en bra jord så gör du som följer
      Sprid ungefär 2,5 cm näringsfattig jord i botten. Ett tjockare lager kan ge oönskade kemiska processer. Om du har ett GH under 6 så kan du tillsätta lite dolomitkalk i pelletsform. Exakt mängd har jag inte lyckats ta reda på, men jag tänkte bara sprinkla sparsamt.
      Ovanpå detta lägger man 2 till 2,5 cm grus (3-4 mm diameter). Om du har finare grus kan det bli svårt för vattnet att cirkulera ned till jordbotten.

      Ett tips när du inreder är att först sprida ut jordlagret, sedan plantera växterna innan du fyller på med grus. Då slipper du problemet med att det blandar sig. Sprid ut rötterna och gör en liten grushög runt plantan så att den hamnar i rätt höjd. När allt är planterat kan du fylla på med grus så att du får ett jämt bottenlager .
      Fyll sedan på vatten via en tallrik eller burk på botten.

      Växter
      ---------
      Plantera lite olika sorter och se vilka som trivs.
      Växter med stora rotsystem är bra eftersom de tillför syre till jorden, man brukar också rekommendera att man har någon snabbväxande växt i början.
      Slutligen så är det även bra att ha någon flytväxt som konkurrerar med algerna om näringen som finns i vattnet.

      Filter:
      -------------
      Man bör låta växterna ta hand om ammoniak/ammonium i vattnet. De flesta som kör Lowtech har bara en cirkulationspump med mekanisk filtrering.


      Rekommenderar att du läser Diana Walstads bok "Echology of the planted aquarium" om du vill ha en riktigt detaljerad beskrivning av hur det funkar.
      Här finns finns en bra tråd:


      Lycka till
      Peter

      Kommentar

      • Ikuinen
        • November 2006
        • 74

        #4
        Tack för svaren! Hjälpte en hel del kan jag säga! Tack!
        Simma lugnt!

        The_hitman_7@hotmail.com<- Msn om någon är snackesjuk.

        Kommentar

        • peter_m_jonsson
          • April 2006
          • 451

          #5
          Glömde att säga att det finns en hel del trådar här på zoopet om lowtech/jordbotten/walstad
          Kolla dessutom in Neptuns kar på:
          Senast redigerad av peter_m_jonsson; 30 November 2006, 08:43.

          Kommentar

          Arbetssätt...