Växtbeskrivningar på Zoopet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    Växtbeskrivningar på Zoopet

    Vad är det som ligger till grund för vilket pH (Vattenvärden ) växten kräver på informationssidan: http://www.zoopet.com/vaxter/index.php
    när jag ska gå ut och handla akvarieväxter?
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Vem vet?

    Men jag "tror" att det kan vara ett hopkok av andras åsikter.
    Kanske en majoritetsuppfattning eller ett genomsnitt...
    Kjell läser i alla fall en hel del litteratur:
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Jag brukar säga att om jag gör en artbeskrivning (oavsett vilket - fisk, växt eller skaldjur) och jag själv har haft arten i flera år och odlat den i stor skala (de som kan odlas) då bygger artbeskrivningarna till ungefär 50% på min egen erfarenhet och till 50% på extern information.
      Den externa informationen är om sådan finns tillgänglig till stor del baserad på litteratur eftersom jag anser den vara mer tillförlitlig än internet. Rör det sig om "nyare" arter så blir det mest naturligt att den mesta externa info kommer fråm internet.

      Rör det sig om arter som jag vet inget eller lite om så blir ju det mesta (90-100%) baserad på extern information.

      Växtartbeskrivningarna bygger till 85-100% på extern information. Basen här är i regel tropicas växtbok, Kasselmanns tyska böcker och Grunners gamla bok "Akvarieväxter" + 2-3 ytterligare böcker som kan variera en del (jag har totalt ca. 20 växtböcker).
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Växtartbeskrivningarna bygger till 85-100% på extern information. Basen här är i regel tropicas växtbok, Kasselmanns tyska böcker och Grunners gamla bok "Akvarieväxter" + 2-3 ytterligare böcker som kan variera en del (jag har totalt ca. 20 växtböcker).
        Ok.
        Står det samma sak i dina böcker som i mina gamla exemplar att de flesta näringsbister beror på järnbrist också?
        Senast redigerad av BluesBoy; 26 November 2006, 12:06.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av BluesBoy
          Ok.
          Står det samma sak i dina böcker som i mina gamla exemplar att de flesta näringsbister beror på järnbrist också?
          Vad menar du - vilken artbeskrivning undrar du över?
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #6
            Vad menar du - vilken artbeskrivning undrar du över?
            Jag undrade bara om faktan var taget från lite föråldrade trycksaker. pH- och näringsrekommendationer kanske bara är exempel på en rad uppgifter man kanske borde titta på lite färskare information vid artbeskrivningar?!?
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av BluesBoy
              Jag undrade bara om faktan var taget från lite föråldrade trycksaker. pH- och näringsrekommendationer kanske bara är exempel på en rad uppgifter man kanske borde titta på lite färskare information vid artbeskrivningar?!?
              Brunners bok är ju antik, men både Tropicaboken och Kasselmanns böcker borde ju vara rätt uppdaterade.
              Men självklart går utvecklingen framåt hela tiden samtidigt som det också finns olika åsikter om olika saker (som tur är för annars hade inte utvecklingen gått framåt)

              Vilken växtbok tycker du är den bästa att hämta specifik info till artbeskrivningarna ifrån
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #8
                Vilken växtbok tycker du är den bästa att hämta specifik info till artbeskrivningarna ifrån
                Jag vet inte. Mina har jag lagt undan för länge sen
                De bästa rekommendationerna (som har stämt för mig) har jag hittat fragmenterat på Internet:
                A forum community dedicated to aquatic plant owners and enthusiasts. Come join the discussion about collections, displays, tanks, styles, troubleshooting, reviews, accessories, classifieds, and more!


                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  På ingen av de trådar du länkade till hittade jag ett specifikt artregister aom man kan använda som uppslagbok.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #10
                    På ingen av de trådar du länkade till hittade jag ett specifikt artregister aom man kan använda som uppslagbok.
                    APC har i.o.f.s ett: http://www.aquaticplantcentral.com/f...nder/index.php
                    men det var det jag menade med fragmenterad information. Man får oftast pussla ihop en rekommendation på Internet (framför allt från diskussionsforum) innan man går och handlar växter.
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av BluesBoy
                      APC har i.o.f.s ett: http://www.aquaticplantcentral.com/f...nder/index.php
                      men det var det jag menade med fragmenterad information. Man får oftast pussla ihop en rekommendation på Internet (framför allt från diskussionsforum) innan man går och handlar växter.
                      OK - där fanns en som jag missade men jag tyckte uppriktigt sagt att artbeskrivningarna där inte ens gav så mycket info som Zoopets http://www.aquaticplantcentral.com/f...ng&spec=Medium

                      Ser också gärna att fler kommenterar artbeskrivningarna på växter på Zoopet - på så sätt tillförs artbeskrivningarna mer info och synpunkter från olika håll
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #12
                        OK - där fanns en som jag missade men jag tyckte uppriktigt sagt att artbeskrivningarna där inte ens gav så mycket info som Zoopets http://www.aquaticplantcentral.com/f...ng&spec=Medium
                        Nja, det vet jag inte om jag håller med om. Nu valde du ut en beskrivning där informationen inte var inlagd (Information coming soon!).
                        Välj en annan (rosaefolia t.ex.), där hittar jag information hur den växer natuerellt, watt/l, Nitrat-/Fosfatbehov mm. Ingen stans hittar jag den hårda grupperingen på pH-krav vilket var min ursprungsfråga varför Zoopet har valt att ange detta.

                        Edit: Dessutom får man fram en stor fin bild om man klickar på miniatyrbilden
                        Senast redigerad av BluesBoy; 27 November 2006, 21:05.
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av BluesBoy
                          Nja, det vet jag inte om jag håller med om. Nu valde du ut en beskrivning där informationen inte var inlagd (Information coming soon!).
                          Välj en annan (rosaefolia t.ex.), där hittar jag information hur den växer natuerellt, watt/l, Nitrat-/Fosfatbehov mm. Ingen stans hittar jag den hårda grupperingen på pH-krav vilket var min ursprungsfråga varför Zoopet har valt att ange detta.

                          Edit: Dessutom får man fram en stor fin bild om man klickar på miniatyrbilden
                          OK - det missade jag.
                          Jag kommer säkert att använda denna sida som komplement vid kommande artbeskrivningar. Dock rasar det ju inte in bra växtfoton direkt i goldmedlemmarnas fotoarkiv så jag kan inte plocka foton därifrån.
                          Det förekommer ju inte heller direkt några akvarieutställningar med en massa "uppväxta" växter med namninformation så jag har inte heller själv möjlighet att fota.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Dock rasar det ju inte in bra växtfoton direkt i goldmedlemmarnas fotoarkiv så jag kan inte plocka foton därifrån.
                            Det förekommer ju inte heller direkt några akvarieutställningar med en massa "uppväxta" växter med namninformation så jag har inte heller själv möjlighet att fota.
                            Återstår bara att starta ett eget växtakvarie då, Kjell... ;-)
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av petnym
                              Återstår bara att starta ett eget växtakvarie då, Kjell... ;-)
                              Vem vet
                              Fast å andra sidan så lär Tropica ha en avdelning med utställningsakvarier när de flyttar till deras nybygge till våren så det blir väl enklare och billigare att ta färjan över
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...