Nu har det hänt igen och jag blir så jä**a *ö*****ad!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #76
    Jag har aldrig antytt något om "stor idiot". Inte heller har jag nervärderat någon på annat sätt. Det enda jag skrev var att det inte var något fel i sig att sälja en växt som klarar sig lite längre hos någon som kanske förefaller att se ut som oinsatt. Avsikten hos försäljaren kan ha varit den allra bästa. Dina jämförelser mellan olika ämnen (bikarbonat och koksalt) och PC vs. stereo är ju lite som att jämföra äpplen och päron. Du fick ju en växt som klarar sig i vattnet, inte en daggmask eller alg.

    Det bästa sättet att undvika köpa något konstigt är att ta reda på namnet i affären och sedan googla upp namnet hemma. Svårare än så är det inte. Att det sedan är svårt att inte göra impulsköp är en annan sak, det är inte bara du som råkat ut för det.

    Jag tror jag avstår från fortsatt diskussion, för nu börjar de personliga påhoppen.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #77
      Ibland kan det vara svårt att först titta och sedan åka hem och kolla och sedan köra tillbaka och köpa. Till min närmaste akvarieaffär hade det blivit 10 mil för en liten planta... väldigt dyr planta då . I akvarieaffärerna MÅSTE de ha info om sina växter, tycker det är ett krav som inte är högt ställt!
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #78
        Det är så att de flesta affärer vill sälja till varje pris, det är ju deras inkomst. men det finns också de affärer som har info och vet de inte så säger de det. Man kan inte dra alla affärer över en kam.
        När jag köpte min röda växt, kommer inte ihåg namn, har skrivit upp det, så berättade hon i akvarieaffären att den var mycket ljuskrävande och vill helst ha co2. jag har ingen co2 och ljuset...hmm sådär. Då vet jag och får stå mitt kast om den dör...(den lever ännu)
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #79
          Ursprungligen postat av solbacka
          Ibland kan det vara svårt att först titta och sedan åka hem och kolla och sedan köra tillbaka och köpa. Till min närmaste akvarieaffär hade det blivit 10 mil för en liten planta... väldigt dyr planta då . I akvarieaffärerna MÅSTE de ha info om sina växter, tycker det är ett krav som inte är högt ställt!
          Jo, det är mycket som måste vara på ett visst sätt: lika lön för lika arbete, inget barnarbete, ingen människohandel, tydlig prissättning på varor på stormarknader osv osv.

          Så ju mer man tänker på det så talar fler och fler saker för att använda plantswap.
          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • Piscator
            • August 2006
            • 735

            #80
            Ursprungligen postat av PatrikS
            Jag tror jag avstår från fortsatt diskussion, för nu börjar de personliga påhoppen.
            Jag ber om ursäkt Patrik om något jag skrivit uppfattas så, men jag kände mig kränkt

            En annan sak, jag tror faktiskt inte att affären sålde växten för att lura mig. Inte heller tror jag de gjorde det för att den åtminstone lever ett tag (ett argument som jag inte bara kan förstå)

            Nä, jag tror att de inte hade en aning om vad de sålde och inte egentligen bryr sig!
            Senast redigerad av Piscator; 28 November 2006, 14:03.
            Hälsningar, Tomas!
            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #81
              Jag har också blivit medlem på plantswap idag...
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • peter_m_jonsson
                • April 2006
                • 451

                #82
                Jag med fast med en något kortare signatur.

                Till Piscator:
                Jag förstår din frustration. I en annan tråd diskuterades om vad som borde finnas för info när det gäller akvariefisk, men samma sak gäller egentligen växter också. Jag har bara sett en affär som angivit maxlängd och latinskt namn på fiskar och det är Vellingeblomman utanför Malmö.
                Oavsett om man köper växter eller fiskar så bör det finnas tillräcklig info på karet för att man ska kunna göra en första bedömning av om det är något för ens eget kar. Dessutom borde latinskt namn vara en självklarhet både på växter och fiskar.

                Till Kjell
                Var inte anledningen till att plantswap startades att många tyckte att det var lite dyrt med 225kr/år för att få byta/köpa/sälja växter.

                Slutligen till alla som känner att de måste såga andra som vill ha skattkistor etc. Att se ned på andra är bara ett tecken på brister i både självkänsla och empati.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #83
                  Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                  Oavsett om man köper växter eller fiskar så bör det finnas tillräcklig info på karet för att man ska kunna göra en första bedömning av om det är något för ens eget kar. Dessutom borde latinskt namn vara en självklarhet både på växter och fiskar.
                  Självklart håller jag med om att det är bra om det finns information om växter. Däremot är det lite fel att jämställa det med fisk - de är ju faktiskt levande djur och dessutom finns det ju här också lagstadgat om en viss info.
                  Men som sagt - som konsumentupplysning och service i en affär kan man ju tycka att affärerna om inte annat för deras egen skull borde informera även om växter. De flesta växter säljs ju dessutom idag också med stickers med en viss basinfo.

                  Var inte anledningen till att plantswap startades att många tyckte att det var lite dyrt med 225kr/år för att få byta/köpa/sälja växter
                  Det tror och hoppas jag verkligen inte - det vore att förringa de som står bakom plantswaap att de vore så pengakåta att de startar en hemsida bara för att de inte får sälja/byta gratis på en annan hemsida som de inte vill bidra ekonomiskt till att hålla igång. Att du har fel visar ju också det faktum att de inte istället började annonsera på någon annan hemsida med gratisannonser utan istället tog på sig en massa arbete och byggde en helt ny sida.
                  Jag tror nog helt enkelt att de ville utveckla växtakvaristiken i Sverige och det är ju bara kul och positivt.

                  Slutligen till alla som känner att de måste såga andra som vill ha skattkistor etc. Att se ned på andra är bara ett tecken på brister i både självkänsla och empati.
                  Tror nog att orsaken till dissandet inte är avsaknad av självkänsla och empati utan snarare kanske tradition (det har alltid ansetts vara fult med skattkistor i akvarium - så var det för 30 år sen också) och okunnighet (om hur ett akvarium fungerar).
                  Så information i forum som detta är ju då en bit på vägen.
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 01 December 2006, 09:22.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #84
                    Nu är detta lite OT men jag tycker breda forum behövs (som zoopet), här har jag lärt mig allt jag vet. Jag tycker det är helt ok att det kostar drygt 200kr om året, hur lite pengar är inte det jämfört vilket kundskapsutbytem man får tillbaka? Och hur mycket pengar totalt man plöjer ner i sin hobby?
                    Men även smala forum behövs som diskusforum och plantswap, där man får fördjupande kunskaper om sitt intresse. Nu har ju jag både diskus/alger och SA som jag kallar växtkar...vill gärna att mina växter ska trivas och lagt ner mycket möda och besvär att hitta SA växter.
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • peter_m_jonsson
                      • April 2006
                      • 451

                      #85
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Det tror och hoppas jag verkligen inte - det vore att förringa de som står bakom plantswaap att de vore så pengakåta att de startar en hemsida bara för att de inte får sälja/byta gratis på en annan hemsida som de inte vill bidra ekonomiskt till att hålla igång. Att du har fel visar ju också det faktum att de inte istället började annonsera på någon annan hemsida med gratisannonser utan istället tog på sig en massa arbete och byggde en helt ny sida.
                      Jag tror nog helt enkelt att de ville utveckla växtakvaristiken i Sverige och det är ju bara kul och positivt.
                      Jag tror inte heller att det var snålhet som var drivkraften bakom plantswap.
                      Minnet sviker tydligen, jag hade för mig att det var en diskussion om behovet av en fri marknad för växtbyte/försäljning som var startskottet. Tydligen kommer jag ihåg fel.

                      Ursprungligen postat av Peter Jonsson
                      Slutligen till alla som känner att de måste såga andra som vill ha skattkistor etc. Att se ned på andra är bara ett tecken på brister i både självkänsla och empati..
                      Det här är nog ett typexempel på att jag inte borde skriva innan jag fått frukost Tycker nog själv att jag var lite väl grinig

                      Kommentar

                      • peterhaack
                        • November 2004
                        • 1752

                        #86
                        Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                        Jag tror inte heller att det var snålhet som var drivkraften bakom plantswap.
                        Minnet sviker tydligen, jag hade för mig att det var en diskussion om behovet av en fri marknad för växtbyte/försäljning som var startskottet. Tydligen kommer jag ihåg fel.


                        Det här är nog ett typexempel på att jag inte borde skriva innan jag fått frukost Tycker nog själv att jag var lite väl grinig
                        Nu svek inte minnet dig väldigt mycket, det kanske var snålhet eller dumhet, men då man inte fick eller får fråga om ngn vill skänka en planta eller ngn vill byta utan att få lite anmärkning på det, för att man inte får annonsera i forumet, kände vissa av oss att det var kanske dags att sätta upp ngt eget där det inte kostar att fråga(alltså om ngn har ngt till övers.)

                        Själv har jag haft och har fortfarande jättestor nytta av Zoopet och hoppas jag tillfört ngt med.

                        Zoopets stora kunskapsbank i allt vad djur heter är bra och många får chansen att fortsätta sin hobby trots alla motgångar med diverse sjukdommar och annat inom djurvärlden, och inget som PlantSwap någonsin kommer att skulla konkurera emot, Kjell har byggt ett jätteforum med hjälp av sina användare och här finns massor av mat för alla.

                        PlantSwap vill förmedla mer kvalitet av information inom växtvärlden i våra kar och vara mer precisa och försöka hålla bra standard där användarna får hjälpa till att forma forumet och sidan med sina egna ideer och deras kunskap inom området, samt med artiklar.
                        Senast redigerad av peterhaack; 01 December 2006, 19:35.
                        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...