Nu har det hänt igen och jag blir så jä**a *ö*****ad!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    Nu har det hänt igen och jag blir så jä**a *ö*****ad!!!!

    Jag har köpt en ny växt Synchonium 'pixie' som är skitsnygg men inte en vattenväxt!

    Ja, det är ju inte något ni kan göra något åt, men jag behöver ösa ur mig lite skit över alla dessa djuraffärer som inte bryr sig om annat än att fylla plånboken! Eller eventuellt, inte bryr sig om att ta reda på något om produkterna de säljer.

    Nå, man blir i varje fall svårare att lura undan för undan! (hoppas jag)

    Suck!

    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #2
    Alla har vi nog råkat ut för det någon gång.. tur att det "bara" var en växt...själv ha jag blivit "pålurad" Siamesisk algätare till 35l och även senare kinesisk algätare till samma akvarie, när jag köpt ett större akvarium till siameserna
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • bena
      • April 2006
      • 1245

      #3
      Ursprungligen postat av Piscator
      Jag har köpt en ny växt Synchonium 'pixie' som är skitsnygg men inte en vattenväxt!

      Ja, det är ju inte något ni kan göra något åt, men jag behöver ösa ur mig lite skit över alla dessa djuraffärer som inte bryr sig om annat än att fylla plånboken! Eller eventuellt, inte bryr sig om att ta reda på något om produkterna de säljer.

      Nå, man blir i varje fall svårare att lura undan för undan! (hoppas jag)

      Suck!

      när jag startade upp mitt 400L, så sa jag till i butiken att jag hade typ noll koll. ingen bra idé...
      växter som dina och fiskar som inte passar ihop.

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        ja ni....det är inte kul att bli lurad....en gång så kolade jag på röda juvel ciklider och jag hade kollat dem rätt så länge så jag bestämde mig för att köpa dem....men jag visst inte att e var så aggressiva och han som hade affären sa inget till mig om deras aggressivitet, så jag tog hem dom och koppa in dem som vanligt, såg att de var lite rädda så jag släckte lampan för kvällen...men nästa morron när jag tänder, då har dom TVÅ!! fiskarna slakatat hälften av mina fiskar, de hade dödat 5 st av mina zebra fiskar, slaktat mina skalarers fenor så att det var bara stumpar kvar och sen var det någon mer fisk som var död....men jag lämnade tillbaks fiskarna samma dag som jag såg detta och så fick jag andra fiskar istället, mycket fredligare fiskar....ska aldrig köpa ådana fiskar igen
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Berserken
          • December 2005
          • 472

          #5
          Ursprungligen postat av macke_fisk
          ja ni....det är inte kul att bli lurad....en gång så kolade jag på röda juvel ciklider och jag hade kollat dem rätt så länge så jag bestämde mig för att köpa dem....men jag visst inte att e var så aggressiva och han som hade affären sa inget till mig om deras aggressivitet, så jag tog hem dom och koppa in dem som vanligt, såg att de var lite rädda så jag släckte lampan för kvällen...men nästa morron när jag tänder, då har dom TVÅ!! fiskarna slakatat hälften av mina fiskar, de hade dödat 5 st av mina zebra fiskar, slaktat mina skalarers fenor så att det var bara stumpar kvar och sen var det någon mer fisk som var död....men jag lämnade tillbaks fiskarna samma dag som jag såg detta och så fick jag andra fiskar istället, mycket fredligare fiskar....ska aldrig köpa ådana fiskar igen
          Frågade du om dom skulle gå bra ihop med dina andra fiskar?

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            jupp det gjorde jag och han sa ja men han sa inget om att de var aggressiva
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Piscator
              • August 2006
              • 735

              #7
              Jag tycker nog ändå att det är skillnad när det gäller fisk. Dels så måste man ju tala om vad man har för förutsättningar, sedan ska handlaren göra en bedömning baserad på sin erfarenhet. Erfarenheten kan vara 0 och då ska han ha tyggrad nog att säga "jag her ingen aning". Men så är det ju ändå så att fiskar är individer, 10 Black Molly är jättesnälla men den 11e äter fenorna av en gädda, ..typ.

              Växter däremot, det borde väl bara vara att läsa innantill innan man beställer hem ogräset?
              Hälsningar, Tomas!
              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

              Kommentar

              • Sintei
                • May 2006
                • 501

                #8
                Ursprungligen postat av Piscator
                Jag har köpt en ny växt Synchonium 'pixie' som är skitsnygg men inte en vattenväxt!

                Ja, det är ju inte något ni kan göra något åt, men jag behöver ösa ur mig lite skit över alla dessa djuraffärer som inte bryr sig om annat än att fylla plånboken! Eller eventuellt, inte bryr sig om att ta reda på något om produkterna de säljer.

                Nå, man blir i varje fall svårare att lura undan för undan! (hoppas jag)

                Suck!

                Jag antar att du själv inte frågade om det var en sumpväxt? För fick du fel svar så kan du ju byta den. Om du inte gjorde det.. får du skylla dig själv för att bara "peka och ha".
                Och kan de inget, ja då behöver du inte köpa.
                www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                Kommentar

                • Piscator
                  • August 2006
                  • 735

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sintei
                  Jag antar att du själv inte frågade om det var en sumpväxt? För fick du fel svar så kan du ju byta den. Om du inte gjorde det.. får du skylla dig själv för att bara "peka och ha".
                  Och kan de inget, ja då behöver du inte köpa.
                  Nä, jag frågade inte om det är en sumpväxt. Men att den skulle vara i ett akvarium hade jag klargjort!
                  Hälsningar, Tomas!
                  "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                  Kommentar

                  • Sintei
                    • May 2006
                    • 501

                    #10
                    Det är många som har sådana i sitt akvarium. Och de kan hålla ett par månader med. Men känner du att de hållt undan med information tycker jag minsann du skall dit och byta/få pengarna tillbaka.
                    www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #11
                      Helt off topic fast ändå inte.... Hur vet man att man har ett sumpakvarium då? När skall man ha sumpväxter? De flesta har väl riktiga akvarier där man vill ha växter som kommer bestå? Jag har aldrig riktigt förstått det... Jag har ett akvarium som är lite "sumpigt" (fast mer sunkigt ). Kan inte nån med lit etålamod förklara för en dum en.
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #12
                        Är inte sump som våtmark ungefär? Alltså rötter i vatten och blad i luften?
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Ursprungligen postat av solbacka
                          Är inte sump som våtmark ungefär? Alltså rötter i vatten och blad i luften?
                          Det är ju så jag ser det framför mig med. Vad jag då tänker är ju att det måste ju vara många som har sådana akvarier eftersom det finns så stort utbud av dessa växter?

                          Näh, allvarligt talat , det måste ju finnas fler akvarister med vattenfyllda akvarier som har vanligt grus/sand i botten och som vill ha växter som överlever i karen?

                          Att det finns en marknad måste ju bero på att man måste byta ut dessa växter inom någr amånader och att det därför blir mer pengar att tjäna? Säkerligen är de väl också lättare att dra upp i plantstorlek än andra vattenväxter?

                          Nu är jag lite ironisk i mitt inlägg fast mest är jag bara såsig i kåpan... Dimman lättar nog tills imorrn...
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

                            #14
                            Jag håller med lemnar...dessa plantor måste vara extremt billiga att dra upp. Helstörig är det i alla fall . man kan undra hur många 100 lappar man lagt ut på kassa växter. Nu köper jag inget, verken fisk eller växter utan att ha läst på.
                            Jag fick faktiskt hjälp på Hornbach (malmö) när jag skulle köpa SA växter, de har utskrifter på alla sina växter och personalen var mycket hjälpsam.
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Att det finns en marknad måste ju bero på att man måste byta ut dessa växter inom någr amånader och att det därför blir mer pengar att tjäna?
                              Nja då tjänar man nog i så fall ännu mer på typ Cabomba som kräver mycket ljus och därför blir väldigt kortlivade i akvariet

                              Sedan är nog de flesta akvarieväxter i naturen är sumpväxter dvs de lever under större delen av året inte med bladen dränkta. Dock så fungerar många av dessa sumpväxter bra även i akvarium (dvs dränkta året om) medan vissa av dom som sagt inte gör det typ fredsliljan.

                              Säkerligen är de väl också lättare att dra upp i plantstorlek än andra vattenväxter?
                              Nej så är det knappast. Anledningen till att så många ändå vill ha dom är att de trots allt håller sig ett par månader innan de dör oavsett förhållandena i akvariet och det gör t.ex. inte en Cabomba som dör snabbt om inte förhållandena är de rätta.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...