Snabbväxare+långsamväxare=problem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jodahl
    • March 2005
    • 298

    Snabbväxare+långsamväxare=problem?

    Hej!

    Har problem med att mina långsammare växter med stora blad inte växer till sig. Echinodorus bleherin var ganska mäktig när jag planterade den, men nu är den i nån form av dvärgstadium där inget händer. Bladen är ca 15 cm långa och smala som ett finger. Osirisen skjuter fullt med nya fint färgade blad, men dom stannar upp och växer inte heller till sig i höjd eller storlek. Samma sak med javaormbunken, många nya blad, men minimal storlek.

    Halvsnabba plysperma växer sisådär, kommer en del nya skott, men de når ingen riktig höjd. Spiralvalisnerian gick hyggligt men har ochså stannat upp. Brukade komma nya plantor hela tiden, men inte nu.


    Snabbväxarna däremot, där går det undan! Vattenpest och hornsärv växer så det knakar. Vattenpesten växer 20-30 cm i veckan, och buskaget med hornsärv får jag gallra varje vecka.

    Så vad kan det bero på? Min enda fundering är att snabbväxarna konkurrerar ut dom långsammare växterna.

    Göder PMDD 1 fulldos/vecka. I och med att jag knappt byter vatten, ca 10% vb/vecka vet jag inte om jag vågar utöka? Skall jag ta ut snabbväxarna eller öka gödningen? Eller kan det bero på nåt annat?

    Akvariet är 220 liter, medium fisklast, ingen CO2, väl inkörd grusbotten, 0,35W/liter 12 tim/dygn.

    Tips någon?
    220 liter växtsoppa.
    Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
    PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
    Aquarelle 0,3 W/liter
  • annehult
    • January 2006
    • 149

    #2
    "Så vad kan det bero på? Min enda fundering är att snabbväxarna konkurrerar ut dom långsammare växterna."

    Håller med dig, det är nog bara att gasa på med PMDD:n för den verkar inte räcka till alla hungriga växter ;-)

    Lycka till!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Jag surfade omkring en stund på typ "elongated thin leaves nutrient deficiency" och fick fram alltifrån koppar till molybden, kalcium och sist kväve:


      Eftersom du säger att Osirisen skjuter fint färgade blad, dvs röda, så låter det som det kan vara kväve. För lite kväve ger rödfärgade blad. Bra med kväve hämmar röda färger, speciellt nyutvecklade blad.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        (dvs följ annehults tips, "gasa på med PMDD:n" =)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Jodahl
          • March 2005
          • 298

          #5
          Tack för svaren!

          Jag tolkade osirisens röda blad som att det inte är mikrobrist men jag kanske är helt fel ute? Men det är alltså kväve som styr det, det var bra att veta.

          Jag testar med att rensa ut lite snabbväxare och köra 2-3 fulldoser / vecka. Återkommer med resultat.
          220 liter växtsoppa.
          Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
          PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
          Aquarelle 0,3 W/liter

          Kommentar

          Arbetssätt...