Ruttnande anubias!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Ruttnande anubias!?

    Jag har precis samma problem som beskrivs i den här tråden:



    Men i tråden kommer man inte fram till något bra svar.

    Förutsättningar:
    Jag startade ett 50-liters kar och planterade Anubias nana för en vecka sedan. Plantorna var mycket fina (och inte gratis), från Tropica tror jag. Jag har bundit fast rotstammarna på stenar med hjälp av bomullstråd. De står inte skuggade men har inget starkt ljus, bara energisparlampor, 10 timmar om dagen. I karet finns 20 yngel, 2 veckor gamla som matas med yngelfoder. Det är ungefär 26 grader i karet. Det växer också Javaormbunke Windelöv i karet. Jag har inte gödit någonting ännu. Ph ligger på 7 och KH på 3.

    Problem:
    Rotstammarna på 3 av 4 plantor är inkapslade i ett vitaktigt slem som luktar illa. Stjälkbasen på bladen har "smält" så idag när jag skulle fluffa bort lite bajs så släppte nästan alla stjälkarna från rotstocken. På vissa blad är hela stammen "smält" och bladen har börjat bli "genomskinliga" och slemmiga.

    Det är konstigt att det inte har skett på alla plantorna. Windelöven är också helt opåverkad. Det är också konstigt att det har gått så fort, på knappt en vecka, om det nu skulle vara näringsbrist borde det väl tagit längre tid? Fiskarna växer och verkar må bra.

    Vad kan problemet vara?

    Här är en bild på en rotstam med slem på:
    Klicka på bilden för större version

Namn: anubiasslem.jpg
Visningar: 1
Storlek: 415,8 KB
ID: 2175498
    Senast redigerad av *Ulrica*; 19 November 2006, 16:33.
  • Adamzon
    • October 2005
    • 342

    #2
    ser ut som mögelsvamp
    240 L Amerika, med BTN
    54 L Slaffs, med BTN
    350 L Växter
    45 Liter (extra akvarie)
    120 Liter lek
    144 Liter KUBEN



    Mvh: Adam Madsen
    Lidköping
    http://blog.temabild.se

    www.plantswap.se/forum/

    Kommentar

    • Tenkare
      • May 2005
      • 2519

      #3
      Bara en snabb tanke. Det är inte bommulstråden som ställer till det?
      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


      Min zon Min Tenkare

      Kommentar

      • JiDDrA
        • September 2006
        • 83

        #4
        Jag har med liknande försök använt fiskelina och det har funkat mer än bra

        Kommentar

        • *Ulrica*
          • June 2006
          • 682

          #5
          Ursprungligen postat av Adamzon
          ser ut som mögelsvamp
          Var skulle den ha kommit från och varför angriper den bara vissa plantor?


          Ursprungligen postat av Tenkare
          Bara en snabb tanke. Det är inte bommulstråden som ställer till det?
          Brams rekommenderade det (jag köpte växterna av honom på hans jobb) för att den försvinner av sej själv efter ett tag, dessutom rekkomenderar Mr. Amano väl det och Han borde ju inte ha fel???


          Ursprungligen postat av JiDDrA
          Jag har med liknande försök använt fiskelina och det har funkat mer än bra
          Bomullstråd är enligt min vetskap ett vanligt sätt att fästa växter i akvarium och dessutom är det ju bara vissa av plantorna som är drabbade.


          Mer fakta om förutsättningarna:

          På samma tid, alltså knappt en vecka har ganska många av anubiasbladen samt delar av framrutan täckts av 2-3 mm långa, gröna, tunna "hår", jag tror att det är det som heter fuzz algae på engelska men vet ej vad det svenska namnet är.

          När jag planterade anubiasen delade jag på några av plantornas rotstammar eftersom de var ganska stora och förgrenade.

          Kommentar

          • *Ulrica*
            • June 2006
            • 682

            #6
            Inga fler som varit med om detta eller som har någon teori?

            Kommentar

            Arbetssätt...