Svävalger / Grönvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gudsson
    • July 2006
    • 342

    Svävalger / Grönvatten

    Jag har fått gröntvatten nu när höstsolen kommit ner så lågt att den grillat mitt kar några timmar mitt på dagen. Jag gick till akvariebutiken för att höra vad de hade för förslag. Dels hade de några preparat som skulle klumpa ihop algerna och sedan skulle det bara vara att suga ut dem. Dels så föreslog de att mörklägga i 3 dygn utan mat. Är det någon som provat mörkläggning? Funkar det?

    Jag ska om en vecka flytta och då också byta kar från 220l till 375l. Skulle det kanske lösa problemet om jag dumpar allt vatten och startar om allt ihop? Eller följer svävalgerna med gruset och mina 2 ytterfilter? Antagligen gör de väl det....
    375 L sydamerikaliknande
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Ursprungligen postat av gudsson
    Jag har fått gröntvatten nu när höstsolen kommit ner så lågt att den grillat mitt kar några timmar mitt på dagen. Jag gick till akvariebutiken för att höra vad de hade för förslag. Dels hade de några preparat som skulle klumpa ihop algerna och sedan skulle det bara vara att suga ut dem. Dels så föreslog de att mörklägga i 3 dygn utan mat. Är det någon som provat mörkläggning? Funkar det?

    Jag ska om en vecka flytta och då också byta kar från 220l till 375l. Skulle det kanske lösa problemet om jag dumpar allt vatten och startar om allt ihop? Eller följer svävalgerna med gruset och mina 2 ytterfilter? Antagligen gör de väl det....
    Som jag tror att jag skrev i mitt svar till dig i en annan tråd så har jag testat mörkläggning (4 dygn) för att bli av med infusorier och svävalger. Jag hängde filtar över akvariet och mörklade även hela vardagsrummet. Vattnet var klart efter dessa fyra dygn men efter något dygn såg det likadant ut igen. Några växter strök dessutom med i processen. Tydligen ska det vara ytterst svårt att lyckas mörklägga så totalt att inga alger överlever. Men någon annan kanske har andra erfarenheter?

    Kommentar

    Arbetssätt...