Algbollen på resa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    #16
    Sinteis inlägg var ju helt hysteriskt roligt!
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 17 November 2006, 10:57.
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #17
      Man får inte heller glömma torrbollen som inte riktigt fattar denna tråd.......

      och Lurum fuskiousca är väl nära släkt med Lirpa lirpa som inte riktigt är aktuell den här tiden på året? Och en saltvattens art dessutom.

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #18
        håller med.. skrattade så tårarna rann.. vilken tråd. märks ju att en del har dåligt o göra
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Piscator
          • August 2006
          • 735

          #19
          Hmm, Lirpa lirpa häckar väl tidigt i april och dessutom bara en dag?
          Hälsningar, Tomas!
          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #20
            Ursprungligen postat av MattiasL
            Min lilla "algboll" tycker att det är kul att simma ibland. När jag gjort vattebyte så poppar den upp till ytan för att några timmar senare lägga sig till ro igen på botten. Undrar varför?
            För att återgå till ursprungsfrågan och bli lite allvarliga.
            Cladophora aegagropila (om det nu är det det är i detta fall) även kallad algboll är som sagt en alg som växer som bollar pga av att dom "rullar" i strömt vatten. I akvarium behöver man vända dom regelbundet för att dom ska behålla formen.
            Jag har själv erfarenhet av att algbollar flyter upp till ytan. Jag fick det också i samband med vattenbyte. Jag hade även ganska rejält med CO2 tillförsel.
            Det som hände var att det samlades så pass mycket syre i bollen att den flöt upp till ytan för att sedan sjunka ner när syre mättnaden i vattnet avtog.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #21
              Vi får inte glömma snöbollen som är känd för att rikta sin ilska mot tex fönster, och att kasta sig mot dem med sådan kraft att desssa kan gå sönder. Riktigt stora snöbollar försöker också skapa människoliknande varelser sk "snögubbar". Anledningen till att de inte riktigt lyckas (tack och lov, med tanke på snöbollens temperament) är att de inte riktigt lyckats med "snögumman".

              Snöbollen lever att undanskymt liv på sommarhalvåret då den gömmer sig i sjöar, hav och trädgårdsammar i sin flytande form. Yngelstadiet kallas snöflinga.

              Kommentar

              • IaMtHeJoKe
                • November 2005
                • 416

                #22
                Hahahhaha...nu kommer jag gå och tänka på det här resten av veckan.....vicken humor

                Kommentar

                • IaMtHeJoKe
                  • November 2005
                  • 416

                  #23
                  Badbollarna har fårr för sig att när det blåser myckeue på sjön så följer dom efter vindarna som värkar hypnotisera dom....."kooooom meeeed...svish svish....föööölj med oooooss "

                  Kommentar

                  • IaMtHeJoKe
                    • November 2005
                    • 416

                    #24
                    den va inte kul xD

                    Kommentar

                    • Sintei
                      • May 2006
                      • 501

                      #25
                      Jag godkänner att Kjell lägger in informationen i mitt inlägg till artbeskrivningen här på zoopet.
                      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                      Kommentar

                      • Piscator
                        • August 2006
                        • 735

                        #26
                        Ja, din beskrivning av algbollens märkliga liv borde förevigas! Men lämpligast då när Lirpa lirpa-häckningen infaller.
                        Hälsningar, Tomas!
                        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          #27
                          Ursprungligen postat av andreassofus
                          eller när dom rymmer och man vaknar på natten att något blött kryper upp över benen.. då gäller det att springa de fortaste men kan, en galen mossboll som är på rymmen leker man inte med frivilligt.
                          förstår inte ens att de säljs i affärer

                          Något oroande har hänt. Mina en mossboll har förökat sig genom delning och har dessutom emigrerat! Nu är det fara och färde vill jag lova. Den har flyttat in i ett kar där det inte tidigare fanns någon mossbollspopulation och den har dessutom kidnappat en av de vuxna mossbollarna som nu hålls som gisslan. Hur ska detta sluta???!

                          Var dyker dom upp härnäst?
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • mojn
                            • February 2005
                            • 61

                            #28
                            Vad kan man ha tillsammans med mossbollen?

                            Kan man blanda med andra bollar?


                            Bandybollar?
                            Senast redigerad av mojn; 01 February 2007, 18:58.

                            Kommentar

                            • gickan_87
                              • November 2003
                              • 1873

                              #29
                              Jag vill minnas att min kusins algboll förökade sig medn svart och vit boll :O

                              Kommentar

                              Arbetssätt...