Algbollen på resa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    Algbollen på resa

    Min lilla "algboll" tycker att det är kul att simma ibland. När jag gjort vattebyte så poppar den upp till ytan för att några timmar senare lägga sig till ro igen på botten. Undrar varför?
    Qui audet adipiscitur!
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    det är kanske för att, när du bytar vatten så tillsätter du co2 som gör att det bildas luftbubblar i bollen sedan efter , den timma , som du säger ,så är luften slut i bollen, och den sjunker igen
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • Sintei
      • May 2006
      • 501

      #3
      Detta är helt vanligt. Du har en typ av algboll som heter lurum fuskiousca.
      Den lever i fjordar i Norge. På våren när isen smälter och nytt vatten flödar genom fjordarna vaknar algbollen till liv efter flera månaders av dvala. Det är detta du simulerar med dina vattenbyten. Algbollen vaknar alltså till liv och ger sig på vandring genom att simma upp till ytan för att strömmarna skall ta den till lekplatserna. Där blir det lite konfust då inte så mycket forskning har gjorts på dessa väsen. Men några artiklar jag läst påvisar att algbollarna boppar upp och ner i vattnet för att locka till sig honorna. Ju högre upp ur vattnet algbollen kommer desto attraktivare är den för honan. Honan har ofta lite brunare färg. Honan är den som tar hand om barnen även kallat "tussarna".

      I ditt fall inser ju algbollen att han bara blivit "lurad" och sjunker ner till botten för att återgå till dvalan.
      Det finns rapporter om algbollar som bitit av fingrar på akvarieägarna. Det spekuleras i om algbollarna har långtidsminne och kommer ihåg att den blir lurad med alla vattenbyten. Så använd handskar i fortsättningen eller håll ett öga på algbollen om den närmar sig dina händer vid vattenbyten etc.
      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        hahaha.. .måste köpa dessa algbollar... låter som väldigt intressanta saker
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • PlatyYngel
          • January 2006
          • 1105

          #5
          Ja, finns dom? Det låter som att det är påhittat... Men skulle vara coolt att ha en.
          / Marcus

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            #6
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • evus
              • September 2006
              • 729

              #7
              Det närmaste jag har är en mossboll
              This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

              Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                #8
                Ursprungligen postat av evus
                Det närmaste jag har är en mossboll

                Ja, och dom är ju lite tamare och bits inte lika lätt. Mina rullar långsamt och trivs bra i par..
                Dom är inte så bra på att hoppa heller utan ligger snällt kvar på botten när man rotar i karet.
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Isolde81
                  • August 2006
                  • 233

                  #9
                  Ursprungligen postat av miiaoo
                  Ja, och dom är ju lite tamare och bits inte lika lätt. Mina rullar långsamt och trivs bra i par..
                  Dom är inte så bra på att hoppa heller utan ligger snällt kvar på botten när man rotar i karet.
                  Det beror helt på individen. Jag har minsann hört skräckhistorier om personer som skaffat sig en mossboll och efter ett tag funnit en massaker i karet... Man får tänka sig för innan man skaffar en, de kan se helt harmlösa ut då man köper dem men när de väl fått smak på fisk så äter de inget annat.
                  110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #10
                    eller när dom rymmer och man vaknar på natten att något blött kryper upp över benen.. då gäller det att springa de fortaste men kan, en galen mossboll som är på rymmen leker man inte med frivilligt.
                    förstår inte ens att de säljs i affärer
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • Piscator
                      • August 2006
                      • 735

                      #11
                      Algbollen har även en motsvarighet bland däggdjuren, den sk. talgbollen som ju är så känd för att äta upp småfåglar i trädgårdar!
                      Hälsningar, Tomas!
                      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                      Kommentar

                      • evus
                        • September 2006
                        • 729

                        #12
                        När jag köpte min av en "mossutbildad" handlare så sa han att det var 18 års åldersgräns + svetsat täckglas som gäller så jag har aldrig haft problem med min (förutom knackningar vid midnatt).
                        This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                        Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #13
                          Ursprungligen postat av Piscator
                          Algbollen har även en motsvarighet bland däggdjuren, den sk. talgbollen som ju är så känd för att äta upp småfåglar i trädgårdar!
                          hahaha klockrent
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • evus
                            • September 2006
                            • 729

                            #14
                            This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                            Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              #15
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...