Klippa av växten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • abrakadabrafem
    • August 2006
    • 46

    Klippa av växten

    Tjenixen

    Mitt 110liters kar börjar bli igenvuxet av en växt vars namn jag inte har koll på. Den växer likt vattenpest. Kanske är växten Cabomba aquatica.
    Nu undrar jag ifall jag vill klippa ner växten till hälften och plantera det jag klipper av bredvid. Är det bara att klippa av eller måste jag göra det på ett visst ställe på växten? De små stråna som växer på växten växer i cirkelform med ungefär 2,5 cm avstånd mellan varandra.

    Sedan har jag en ljusgrön förgrunds-växt med små ljusa blad (oerhört dålig på namn) som det växer rötter lite överallt på. Kan jag för att få den att breda ut sig mer trycka ner en del av växten i gruset? Eller kan jag helt enkelt bara ta av en del av växten och plantera den bredvid?
    110 L - Fjärilsciklider, neon/kardinaltetra och fyra Kinesiska algätare.
    200L - Snart malawi
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Nu undrar jag ifall jag vill klippa ner växten till hälften och plantera det jag klipper av bredvid.
    JA

    Är det bara att klippa av
    JA

    eller måste jag göra det på ett visst ställe på växten?
    NEJ

    Kan jag för att få den att breda ut sig mer trycka ner en del av växten i gruset?
    JA

    Eller kan jag helt enkelt bara ta av en del av växten och plantera den bredvid?
    JA
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • spazm
      • August 2006
      • 315

      #3
      Klart och tydligt!
      Ad nocendum potenses sumus

      Kommentar

      • abrakadabrafem
        • August 2006
        • 46

        #4
        Härligt

        edit: Tack
        Senast redigerad av abrakadabrafem; 14 November 2006, 12:35. Anledning: Glömde tacka
        110 L - Fjärilsciklider, neon/kardinaltetra och fyra Kinesiska algätare.
        200L - Snart malawi

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Heeke du e för goer men på fråga 3
          Citat:
          eller måste jag göra det på ett visst ställe på växten?
          NEJ
          Kunde du svarat NEJ! men det blir snyggast om man klipper närmast kronan av bladen så man inte bara får en pinne som står rakt upp efter en krona.. =O))
          Men rakare och tydligare svar får man nog leta efter hehe..
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Jo, jag tänkte skriva att det bara var en estetisk fråga, men är man inne på den raka tydliga linjen så är man
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...