Något som liknar vallisneria?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Något som liknar vallisneria?

    Finns det någon annan växt som liknar vallisnerian både vad det gäller bladens utseende och växtsättet, men som trivs i mjukt lite surt vatten?

    Vallisnerian tar sig inte i mitt SA-akvarium. Konstigt med tanke på att jag en gång i tiden faktiskt haft en vallisneriaskog i samma akvarium med ännu lägre pH...
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Har du provat Sagittaria subulata
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ja men de är så låga. Jag har dem som förgrundsväxt i samma akvarium.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • annehult
        • January 2006
        • 149

        #4
        Jättevallisneria (heter den så?) har jag i KH5 samt PH 6,6, kanske funkar hos dig? Nu kör jag iofs CO2 i det karet med tror inte det gynnar den speciellt mycket. Däremot nivåerna på näring.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ok jag ska kolla upp näringsnivåerna men cabomban växer och ser fin ut.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • annehult
            • January 2006
            • 149

            #6
            Jag är inte tvärsäker på att det är näringsnivåerna som gör att den tokväxer, har vanlig Vallisneria i ett annat kar (KH 14, PH 8,5) och där växer den såinihelsike utan att jag tillsätter något. (vad jag vet...)
            Men som sagt det borde funka fast PH:t är lågt.

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Vallisnerian är ju bra på att utnyttja karbonater som kolkälla.
              Dvs att den kan tillgodogöra sig kol ur karbonaterna som finns i vatten med högt KH. Högt KH innebär ju också i många fall högt pH.

              Men detta betyder inte att den inte kan tillgodogöra sig kol i form av koldioxid.
              Vid ett lågt pH, vilket brukar betyda lågt KH, så finns inte lika mycket karbonater att tillgå och växten får förlita sig på just koldioxid.
              Tillsätter man inte koldioxid så blir alltså koltillgången begränsad i detta fall.

              Koldioxid ses i båda fallen, dvs även när det finns gott om karbonater (högt KH), som det lättaste sättet för växten att ta upp kol.

              Det sämsta tänkbara är koldioxidnivåer som far upp och ner då växten blir tvungen att ställa om sitt kolupptag från karbonater till koldioxid och vise versa.

              Det tar längre tid för växten att ställa om från koldioxid till karbonater än tvärt om.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • annehult
                • January 2006
                • 149

                #8
                Okidok heeke, tack för klargörandet!

                Kommentar

                • MaxRobban
                  • August 2006
                  • 1048

                  #9
                  Det finns ju en högre Saggitaria med.. om subulatan funkar kanske du ska testa platyphylla


                  Ser den funkar ner till Ph 5.5, den är hög som vanlig Vallisneria och växer på liknande sätt

                  Hälsn Robban

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Tack för tipset! Får kolla upp den.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • MaxRobban
                      • August 2006
                      • 1048

                      #11
                      Den syns inte ofta i butik, men jag har köpt den på postorder minns jag, finns ju en del som säljer växter på postorder och där brukar man kunna hitta den, subulatan ser man oftare i butik...

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        En tanke slår mig... Jag har ett minne av att jag sett folk hävda att Sagittaria och Vallisneria aldrig går bra i samma akvarium. Det var en debatt om det berodde på allelopati eller på att Sagittaria gillar mjukare vatten än Vallisneria gör.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          En tanke slår mig... Jag har ett minne av att jag sett folk hävda att Sagittaria och Vallisneria aldrig går bra i samma akvarium. Det var en debatt om det berodde på allelopati eller på att Sagittaria gillar mjukare vatten än Vallisneria gör.
                          Kan jag bryta ner med engång jag har Jättevalle bak framför tigervalle och framför det sagitta och de växer alls osm fasiken..
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...