gröna alger med uv-c filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    gröna alger med uv-c filter

    hallå!!
    har nu läst i lite trådar om grönalger och att dom triggas av för mycket mat och för små vattenbyten och framför allt av för mycket ljus. så nu har jag några frågor om detta.
    har et 400l kar med malawiciklider utan växter.

    *är 40% vattenbyte en gång i veckan för lite ?

    *matar med räkmix 6-7 ggr i veckan, är det för mycket? (dom äter upp all mat varje gång)

    *har ljuset tänt mellan 11.00-23.30. är det för länge?

    grönalgerna sätter sig på mitt stora stenröse som en matta över alla stenar och på min invändiga bakgrund. jag tycker inte att det är så fult men jag skulle gärna vilja veta hur man håller koll på de så det inte tar över hela karet vilket det gör ibland.

    känns mycket bättre när jag kan hålla koll på de istället
    har oxå ett uv-c filter som jag inte brukar ha inkopplat, men nu har det stått på i en vecka ca bara för att jag ville se om det hjälpte mot gröna alger vilket det tydligen inte gör.

    kan också säga att jag har en del cyanoalger på botten som är riktigt fult men det beror knaske på att jag har en fruktansvärd ytcirkulation?
    har även ett innefilter (juwel original) och ett ytterfilter (fluval 404)

    så ni växt och algexperter kanske har lust att förklara lite.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2

    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      tackar för länkarna.. ska läsa dom men nöje!
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • roxxor.se
        • September 2006
        • 11

        #4
        Tack för länkarna.

        Simontorplänken är något alla borde läsa om dem inte gjort det.
        Mycket bra tips på fisk som gillar alger och man får förståelse varför
        dem är i akvariet.

        Min personliga åsikt är att lite alger är bara snyggt och tillför det naturliga
        i akvariet. mina guppys och även cikliderna gillar att nafsa lite i mina gröna
        alger som håller sig på ett lagom stadie på bakgrunden vid ytan närmst lysrören.

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          samma här.. har ju en del ciklider som äter alger.. då är det ju bra att det finns.. men jag vill gärna veta hur och varför alger uppstår och hur man kan göra nåt åt de.
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            när man tittar noga på mina stenar så är det som ett slem nästan på många ställen och inte massa ssmå hår eller så.. kan det vara blåalger jag har då? i så fall är ju de ganska skadligt.
            eller ja.. det är vanliga gröna alger under de gröna slemmet.
            kan det va cyanoalger som har satt sig på stenarna.. misstänker att det är cyanoalger jag har på botten.. ett grönt slem typ, och det är samma typ av alg som jag har på stenarna. bara på vissa ställen på stenarna är det håriga alger men mest de där slemmet om ni förstår.
            Senast redigerad av andreassofus; 13 November 2006, 20:59.
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • peter_m_jonsson
              • April 2006
              • 451

              #7
              Jag har liknande slem vid utblåset från ytterfiltret. I min belysning ser det nästan grått ut. Det är enkelt att skölja bort det, men det kommer tillbaka igen.

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                en liten uppdatering.. har nu haft sljuset avstängt i ca 2 dygn. inte täckt över eller nånting, bara stängt av ljuset.. så när jag tände det nu så fanns det inga cyanolager kvar på botten,, helt rent och snyggt. även de gröna slemmet på stenarna är borta, finns bara var lite snygga gröna alger kvar. och även alla gröna alger på bakgrunden är borta.. ingen uvc har varit på under den tiden och jag har inte matat under tiden det har varit släckt.

                vad kommer detta sig?? så lätt ska det välö inte vara att bli av med algerna?

                enda nackdelen är att vattnet har blivit lite vitaktigt.
                det kan kanske bero på att jag glömde ta bort en stor skiva squash innan jag släckte ner i karet.

                det som är gjort nu är att jag har dragit ner en del på ytcirkulationen,, även ljustiden har jag kortat ner med 2 timmar per dygn,, ska även börja mata lite mindre varje dag så nu får vi se hur det går

                jag är ganska nöjd i alla fall.
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av andreassofus
                  vad kommer detta sig?? så lätt ska det välö inte vara att bli av med algerna?
                  nähe? Mörkläggning (oftast mer noggrant än vad du gjorde) brukar lätt ta kol på de flesta alger, problemet brukar vara att de kommer tillbaka. -Så, vänta och se...
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #10
                    Ursprungligen postat av petnym
                    nähe? Mörkläggning (oftast mer noggrant än vad du gjorde) brukar lätt ta kol på de flesta alger, problemet brukar vara att de kommer tillbaka. -Så, vänta och se...
                    tack för dina värmande ord
                    jag vet att mörkläggning lätt tar död på alger, men alla säger ju att det är så FRUKTANSVÄRT noga med att det måste va helt kolsvart och att det räcker med att det kommer in en liten prick med dagsljus för att misslyckas.'
                    de enda jag har gjort är ju att inte ha haft igång min belysning, och jag trodde inte det räckte .
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      de enda jag har gjort är ju att inte ha haft igång min belysning, och jag trodde inte det räckte
                      Testa att göra samma sak mitt på sommaren när det är ljust 24 timmar om dygnet 8)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        #12
                        nej det är ju sant. det är ju gansa mörkt här på dagarna,, har inte så mycket lampor på inne heller.. så du menar att alla alger kommer att komma tillbaka nu då när jag satte på belysningen igen?
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        Arbetssätt...