Vad bör jag tänka på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slusken
    • March 2006
    • 149

    Vad bör jag tänka på?

    Hej!

    Jag ska just till och starta upp mitt nybyggda kar på 300 liter! Spännande minst sagt!
    Vad jag undrar lite över just nu är vad jag bör tänka på innan jag fyller upp det och införskaffar mig de första växterna?
    Bör jag preparera akvariet på något speciellt vis innan jag planterar eller är det bara att sticka ner plantorna i sanden och hoppas på det bästa?
    Skulle bli glad om någon kan tipsa om bra, fina och hyfsat lättskötta "nybörjarväxter" av olika slag. Både höga att ha i bakgrunden av akvariet och lägre att ha i förgrunden.

    Tacksam för alla svar!
    Fear no fish!
  • PetitJolie
    • September 2006
    • 362

    #2
    Du ska tänka på att skaffa snabbväxande växter i början som kan leva på all näringen så att inga alger (eller mkt få) får chans att växa. Det beror också på om du tänker ha fiskar i, och isåfall vilka. Vissa fiskar älskar att äta växter. T.ex skalarer och slöjstjärtar! Därför får man köpa växter med kraftiga blad.
    Några bra nybörjarväxter är Vattenpest (förhindrar uppkomsten av alger), javaormbunke (fin att fästa på en rot eller sten t.ex), du kan oxå söka på zoopet efter lämpliga växter till ditt akvarie. Där finns information om hur snabbt de växer, hur mkt ljus de vill ha, vad de kräver för miljö m.m
    I början kan det vara bra att göda växterna med t.ex PMDD. (går att beställa på www.PMDD.se) men det är inget måste.
    Är själv ganska nybörjare så det var väl ungefär det jag visste. Men någon mer kunnig person kanske kan fylla på om jag missat något? =)
    /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

    Kommentar

    • slusken
      • March 2006
      • 149

      #3
      Ursprungligen postat av PetitJolie
      Du ska tänka på att skaffa snabbväxande växter i början som kan leva på all näringen så att inga alger (eller mkt få) får chans att växa. Det beror också på om du tänker ha fiskar i, och isåfall vilka. Vissa fiskar älskar att äta växter. T.ex skalarer och slöjstjärtar! Därför får man köpa växter med kraftiga blad.
      Några bra nybörjarväxter är Vattenpest (förhindrar uppkomsten av alger), javaormbunke (fin att fästa på en rot eller sten t.ex), du kan oxå söka på zoopet efter lämpliga växter till ditt akvarie. Där finns information om hur snabbt de växer, hur mkt ljus de vill ha, vad de kräver för miljö m.m
      I början kan det vara bra att göda växterna med t.ex PMDD. (går att beställa på www.PMDD.se) men det är inget måste.
      Är själv ganska nybörjare så det var väl ungefär det jag visste. Men någon mer kunnig person kanske kan fylla på om jag missat något? =)
      Tack för de vänliga tipsen.
      Det var ju en hel del matnyttigt!
      Fear no fish!

      Kommentar

      • peter_m_jonsson
        • April 2006
        • 451

        #4
        Hornsärv är också bra som flytväxt. Den växer snabbt och fiskarna brukar gilla att mumsa på den. Cryptocoryne funkade jättebra för mig när jag startade mitt kar. Svärdplanta växer också på bra. Jag köpte lerkulor i början och satte i en per tre växter. Speciellt svärdplantan verkar gilla dom.
        Nu kör jag med PMDD. Det är billigt och enkelt plus att växterna gillar det.

        Kommentar

        • PetitJolie
          • September 2006
          • 362

          #5
          Men varsegó... Tycker själv att det är riktigt knepigt att inte få några alger. De kommer krypande även i mitt nystartade. Det gäller o få en bra balans i början. Då löser sig det mesta sen! Men LIIITE alger är ju bara snyggt!
          /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

          Kommentar

          • Hella2
            • July 2005
            • 1158

            #6
            själv hade jag bottengödning,tyckte det var hur bra som helst Men det är ju en smaksak,har hört att man även kan få mycket alger av det,nu kör jag med pmdd har svärdplanta vallesneria och gälört,lätta växter alltså
            Man blir aldrig fullärd ....

            Kommentar

            • slusken
              • March 2006
              • 149

              #7
              Jättetack för alla bra tips råd och tankar. Det är ju helt klart mycket lättare att få bra och raka svar här än på viklen zoobutik som helst!

              Det har dock dykt upp några tankar till som jag kanske skulle kunna få lite hjälp med?

              1. Jag har läst att en del lägger blomjord eller något annat under sanden/gruset för att få sina plantor att växa bättre. Måste man göra något sådant eller duger det bra att bara ha sand/grus?

              2.När jag väl fått igång mitt kar och hittat en bra ballans i det och kanske känner att jag skulle vilja lägga till eller ta bort vissa växter. Är det bra att göra det eller kommer mina små vänner att utsättas för för mycket stress pga detta?

              Som ni kanske ser av mina frågor så är detta en HELT ny värl för mig!
              Fear no fish!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                1) Nej du måste inte ha jord under gruset, men kör du bara grus så måste du tillföra näring på annat sätt och då är det i princip bara PMDD som funkar eftersom kväve/fosfor-nivåerna kommer vara för dåliga med enbart grus och en vanlig zooakvariegödning vilket i sin tur leder till risiga växter och en ganska stor påfrestning på den biologiska balansen.

                2) Ja du kan plantera om som du vill, men tänk på att göra ett stort vattenbyte om du bökar om rejält i bottnen i samband med upprotning osv.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • slusken
                  • March 2006
                  • 149

                  #9
                  OK!

                  Men för att vara lite frågvis. Bör jag använda mig av både PMDD och vanlig akvariegödning?
                  Fear no fish!

                  Kommentar

                  • wheete
                    • February 2006
                    • 65

                    #10
                    Ursprungligen postat av slusken
                    OK!

                    Men för att vara lite frågvis. Bör jag använda mig av både PMDD och vanlig akvariegödning?
                    Nej bara PMDD, det är allt du behöver använda. Jag kör en variant dock, jag har tagit bort "NutriSi Micro" i från PMDD och ersatt med Tropica Master Grow istället för mina microämnen.

                    Kommentar

                    • slusken
                      • March 2006
                      • 149

                      #11
                      Hej igen!

                      Vill först bara tacka för alla vänliga råd och tips. Mycket har blivit klarare för mig ska ni veta.
                      Men tro inte att mina idiotiska frågor slutar i och med det!

                      Jag har vridit och vänt, funderat och grunnat fram och tillbaks. Resultatet av detta har blivit att jag har intresserat mig för en del dvärgciklider. När jag läst runt på de olika artbeskrivningarna för dessa små skönheter står det att de gärna vill ha ganska tätt planterade akvarium.
                      Vad menas med ganska tätt planterade akvarium?
                      Mitt kar är som sagt på 300l. 120*50*50cm
                      Om man pratar procentuellt. Hur stor del av akvariet bör vara planterat?
                      För att eventuellt underlätta för kommande experter så kanske jag ska tala om vilka firrar jag funderat på.

                      1. Apistogramma borelli
                      2. Apistogramma hongsloi
                      3. Apistogramma viejita
                      4. Apistogramma cactuoides
                      5. Apistogramma ramirezi

                      Ni måste ju bara hålla med om att dessa underbara små varelser måste vara något av det vackraste gud skapat?!

                      Mvh
                      Jim!
                      Fear no fish!

                      Kommentar

                      • PetitJolie
                        • September 2006
                        • 362

                        #12
                        en liten formel man kan ha i åtanke är denna:

                        akvariets bredd i cm X akvariets djup / 50 = hur många växter man kan ha

                        (är det en knippe växter, växter utan kruka räknas varje enstaka stjälk som en växt)
                        - taget ur Sera rådgivaren "att inreda ett akvarium"

                        tätt planterat innebär enligt min mening att de vill ha ett stort område med växter som sitter tätt helt enkelt. Alltså inte för glest.
                        Jag har aldrig haft just dvärgciklider, därför vet jag inget om deras akvititet. t.ex om hur mycket de simmar. Om de simmar mycket får du ha större områden med mkt vegetation. Du kan plantera i princip hur du vill. Du kan t.ex ha förgrunden i mitten växtfri och så kan du ha mkt växter runtom...

                        O.K jag kanske svarar lite konstigt. men jag är INTE bra på att formulera mig. Ha tålamod! :P
                        /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                        Kommentar

                        • slusken
                          • March 2006
                          • 149

                          #13
                          OK!

                          Då kan jag ju ha en hel massa växter i karet!
                          Gissa om det ska bli grönt och fint?!

                          Nu ska jag iväg och se efter om jag kan få med mig några små älsklingar med mig hem!
                          Fear no fish!

                          Kommentar

                          • PetitJolie
                            • September 2006
                            • 362

                            #14
                            Japp! Lycka till då! :P
                            /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                            Kommentar

                            • slusken
                              • March 2006
                              • 149

                              #15
                              OK!
                              Nu vet jag på ett ungefär hur mycket växter jag kan ha och jag vet också vilka växter jag är intresserad av.
                              Då kommer frågan. Jag är intresserad av följande växter:
                              1. Javaormbunke
                              2. Gälört
                              3. Hornsärv
                              4. Cryptocoryne becketti
                              5. Dvärgsvärdplanta
                              6. Svärdplanta

                              Min fråga är hur jag bör plantera. Kan jag plantera alla dessa olika växter eller bör jag ta mer av färre arter?

                              Mvh
                              Jim!
                              Fear no fish!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...