Grönt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gudsson
    • July 2006
    • 342

    Grönt vatten

    Vattnet har blivit riktigt riktigt grönt. Detta efter att jag bytte sand i mitt akvarium. Men jag undrar om det inte har med att direkt solljus träffar akvariet nu när det är höst och solen går lägre...nån som vet vad jag kan göra?
    375 L sydamerikaliknande
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Ursprungligen postat av gudsson
    Vattnet har blivit riktigt riktigt grönt. Detta efter att jag bytte sand i mitt akvarium. Men jag undrar om det inte har med att direkt solljus träffar akvariet nu när det är höst och solen går lägre...nån som vet vad jag kan göra?
    Du har väl fått svävalger. Samma sak hände mig efter att jag nystartat ett akvarium och hade ett dåligt filter från början. Det verkar hos mig ha haft att göra med instabilitet i akvariet pga bristfällig bakteriekultur, antagligen i kombination med mycket solljus i det rum akvariet står i. Jag bytte filtermaterial och avvaktade ca två månader för att se om det skulle bli bättre när bakterierna tagit sig, men akvariet såg fortfarande ut som östersjön. Har testat mörkläggning i fyra dygn, vilket hjälpte tillfälligt men inom några dygn såg det likadant ut igen. Har dock hört talas om andra som lyckats med denna metod. Problemen i mitt akvarium gick över först sedan jag köpt ett uvc- filte, som dödade alger och infusorer på några dagar. Kanske rubbade du balansen i ditt akvarium när du bytte bottenmaterial, och det i kombination med mycket ljus kan väl ha utlöst problemen. Om du vill investera i ett uvc- filter så är det ett effektivt sätt att bli av med dem. Annars kan du ju söka efter andra sätt här på Zoopet. Jag betraktade problemen som ett tecken på obalans och såg dem därför som en varning. Jag var mycket försiktig ett tag och höll koll på nitrit och tillsatte bakteriekultur.


    Mvh
    Maria

    Kommentar

    • gudsson
      • July 2006
      • 342

      #3
      Tack Maria för ett utförligt och bra svar.

      När jag bytte mitt grus till sand tog jag också bort min hemmagjorda frigolitbakgrund och lade i två nya tvättade stora rötter jag köpt på akvariebutik. Dessa rötter burkar ju färga av sig i vattnet, men knappast grönt väl? Jag har sedan bytet tillsatt nitrivec dagligen för jag tänkte att det skulle hjälpa mot obalans. Av akvariet 220 liter använde jag cirka 80 liter av det gamla vattnet. Detta var antagligen då för lite. Problemet var att jag hade bara en murarbalja på 90 liter att förvara fiskarna och spara en del vatten i. Så nu är det UVC som gäller. Jag har ett Eheim 2226 ytterfilter finns det UVC lampa till detta eller måste jag köpa/bygga ihop nåt annat?
      375 L sydamerikaliknande
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #4
        Ursprungligen postat av gudsson
        Tack Maria för ett utförligt och bra svar.

        När jag bytte mitt grus till sand tog jag också bort min hemmagjorda frigolitbakgrund och lade i två nya tvättade stora rötter jag köpt på akvariebutik. Dessa rötter burkar ju färga av sig i vattnet, men knappast grönt väl? Jag har sedan bytet tillsatt nitrivec dagligen för jag tänkte att det skulle hjälpa mot obalans. Av akvariet 220 liter använde jag cirka 80 liter av det gamla vattnet. Detta var antagligen då för lite. Problemet var att jag hade bara en murarbalja på 90 liter att förvara fiskarna och spara en del vatten i. Så nu är det UVC som gäller. Jag har ett Eheim 2226 ytterfilter finns det UVC lampa till detta eller måste jag köpa/bygga ihop nåt annat?
        Jag tror att rötter mest färgar gult (rätta mig gärna om jag har fel, någon). Det tycks variera en hel del hur mycket rötter färgar, exempelvis har jag märkt att mopanirötter färgar mycket och vanliga sk. mangrove lite mindre. Men att vattnet skulle bli grönfärgat pga en rot har jag aldrig hört talas om. För bakteriekulturen är det väl egentligen en viktigare fråga hur du gjorde med filtret än hur mycket vatten du förde över från det gamla akvariet. Det mesta av bakteriekulturen sitter ju i filtret. Det uvc- filter jag köpte är av märket Aquael och tycks gå att koppla till de flesta typer av filter. Det följer med en liten detalj som gör att slangar av olika storlek passar till det, och det kan kopplas både inuti och utanpå akvariet (själv satte jag det på insidan). Så även om jag inte kan veta med hundra procents säkerhet så tror jag verkligen att det borde funka med ditt filter också. Man får se till att man får rätt wattstyrka bara.

        Kommentar

        Arbetssätt...