Tips på marktäckare som kan växa direkt i sanden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Tips på marktäckare som kan växa direkt i sanden?

    Jag har sökt i diverse trådar efter tips på någon mycket låg marktäckare som kan växa direkt i rådasand utan att behöva fästas vid sten eller dylikt. Fastnade för dammlevermossan, men har förstått det som att den behöver fästas vid något. Har bra ljus i akvariet, göder med pmdd men tillför än så länge inte koldioxid. Det är bra om växten är någotsånär lätt att få tag på, särskilt som det nu är vinter och man inte kan beställa via nätet. Några tips?

    Mvh
    Maria
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Alla Eleocharis, Echinodorus Tenellus, Hemianthus calitrichoides, Glosostigma elantoides, Alla Lilaeopsis, Sagittaria subulata och Marsilea hirsuta är några som man planterar i botten och som växer fast med tiden.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Ursprungligen postat av Tropfrog
      Alla Eleocharis, Echinodorus Tenellus, Hemianthus calitrichoides, Glosostigma elantoides, Alla Lilaeopsis, Sagittaria subulata och Marsilea hirsuta är några som man planterar i botten och som växer fast med tiden.
      MVH
      Magnus
      Oj, tack . Det verkar finnas en del då, hittade inte så många i artbeskrivningarna här på Zoopet. Hemianthus callitrichoides hittade jag just omnämnd i en annan tråd, och den tycker jag ser fin ut efter en runtforskning på google.

      / Maria

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #4
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Alla Eleocharis, Echinodorus Tenellus, Hemianthus calitrichoides, Glosostigma elantoides, Alla Lilaeopsis, Sagittaria subulata och Marsilea hirsuta är några som man planterar i botten och som växer fast med tiden.
        MVH
        Magnus
        Även i sand? Är inte det för tätt?
        Min zoon

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          #5
          Ursprungligen postat av Nitra98
          Även i sand? Är inte det för tätt?
          Ja, alltså det är den finaste sanden (0,33 mm). Funkar dessa växter även i så fin sand?

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Går inte att plantera!

            Har köpt hemianthus callitrichoides och förgäves försökt plantera den i över en vecka nu. Den flyter upp bit för bit och efter någon dag ligger de och flyter på ytan, varefter jag planterar igen, och den flyter upp........ Känns som ett omöjligt företag. Någon som har något planteringstips?

            Vad är det förresten för gräs som många med växtakvarier har som förgrundsväxt?

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av Björken
              Någon som har något planteringstips?
              Förankra den med något, stenar, bitar av plastbestick, tandpetare eller vad som finns till hands...
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Björken
                • November 2005
                • 1174

                #8
                Ursprungligen postat av petnym
                Förankra den med något, stenar, bitar av plastbestick, tandpetare eller vad som finns till hands...
                Ja, jo, jag har tänkt på det, men den har ju så små rötter. Det är ju knappt ens möjligt att få en tråd runt dem.

                Kommentar

                • M.W
                  • November 2002
                  • 393

                  #9
                  Ursprungligen postat av Björken
                  Vad är det förresten för gräs som många med växtakvarier har som förgrundsväxt?
                  Nålgräs.. (Eleocharis acicularis)
                  If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                  Min blog
                  PlantSwap

                  Kommentar

                  • Björken
                    • November 2005
                    • 1174

                    #10
                    Ursprungligen postat av M.W
                    Nålgräs.. (Eleocharis acicularis)
                    Tack

                    Kommentar

                    • Leonard
                      • January 2006
                      • 2352

                      #11
                      För typ HC känns det som att det blir lättare för den att fästa i en mer finkornig sand, den griper fast mer om dom små rötterna än grovt grus, tex, så det spelar nog ingen större roll i ditt kar.
                      Iom att du inte använder CO2, så funkar nog inte så många av växterna som nämnt i denna tråd. Utan CO2 skulle jag rekomendera Echiodorus tenellus och Sagittiara subulata. Har du CO2 (tub) så kan du egentligen ha vilka akvarieväxter som helst (nästan).
                      Du skulle ju också kunna ha nån låg Echinodorus eller Cryptocoryne som förgrundväxt, t ex Cryptocoryne parva eller Echinodorus "Aquartica", E parviflorus "Tropica", E quadricostatus var. ''magdalenensis'', Anubias nana, Hygrophila corymbosa "Compacta", nån låg Vallisneria, Bacopa australis (nån som vet om den är lätt/svår, snygg???) m.m.
                      Om du har CO2 skulle du också kunna ha typ Hemianthus micranthemoides, Micranthemum umbrosum, Dipilis diandra, Elatine triandra, Hydrocotyle sibthorpioides, Hydrocotyle verticillata, Littorella uniflora (nån som testat??), Lysmachia nummularia, m.m.
                      Kolla på www.tropica.com , www.aquafleur.com , http://www.aquaticplantcentral.com/f...finder/all.php

                      Är det nån som kommer ihåg vart Eriocaulon-arterna fanns? Fanns nåt ställe där man kunde köpa sånna, fanns också små artbeskrivningar har jag för mig... Coola växter iaf! =)
                      Senast redigerad av Leonard; 04 December 2006, 16:51.
                      18år. . . . . .<¨,)))--{
                      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        #12
                        Tack för förslagen! Den lilla cryptocorynen är kanske ett bättre alternativ för mig just nu, men problemet är att den växer så långsamt. Har en del problem med alger för tillfället och har problem att få växterna att ta sig, med följden att de som växer långsamt blir fula av alger och då är det ju nästan inte lönt att vänta på att de ska skjuta nya skott eftersom det tar en evighet även under goda betingelser. Funderar på co2 men det får nog vänta iaf någon månad.

                        Någon som vet hur pansamalarna och de bolivianska fjärilscikliderna reagerar på att man planterar en massa marktäckande på botten? Blir de ledsna om de inte får så mycket sand att böka runt i?

                        Kommentar

                        • Leonard
                          • January 2006
                          • 2352

                          #13
                          Jo, jag gillar också mer snabbväxande bottentäckare. Ska försöka med Glossostigma elatinoides nu =)

                          Det går nog bra för fiskarna =) När jag testade HC så ryckte mina fiskar upp den hela tiden, har hört att andras fiskar också gjort det på deras, särskillt bottenlevande... Men det funkar om den tar sig.
                          18år. . . . . .<¨,)))--{
                          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...