Blanda PMDD för torrdosering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skudd
    • September 2005
    • 224

    Blanda PMDD för torrdosering?

    Kan man blanda KNO3, KH2PO4 och NutriSI i pulverform utan risk för någon sorts olämplig reaktion?

    Tanken är att väga upp veckoportioner för torrdosering i små ziploc-påsar.
    Detta för att mina 50 cl flaskor tar slut alldeles för fort och jag inte orkar väga eller mäta petnoga vid varje doseringstillfälle och på det här viset skulle jag alltså flytta mycket jobb till endast ett tillfälle...
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Du bör undvika att blanda NutriSI med de andra, pulverna reagerar nog inte med varandra men Fe och PO4 bör doseras vid två olika tillfällen för att fungera optimalt.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • Sintei
      • May 2006
      • 501

      #3
      Skudd, man måste inte vara noga med gödningen på milligramet (jo, jag vägde själv med 3 decimalers noggranhet i början.) Se över hur mycket du använder och omvandla till kryddmått eller matskedar. Sen hivar du bara i på morgonen "torrt"
      Exempelvis tar jag 2krm kno3 och 1krm K2PO4 och lite mer än ½krm Nutrisi varannan dag till mitt 112L akvarium (med CO2).
      Angående vad NE säger så är det vanligt att folk doserar Nutrisi för sig och resten för sig. Men jag har inte hittat någon sorts "fakta" om att det fungerar bättre att dosera vid olika tillfällen. Får du utfällningar är det bra med 2 tillfällen, annars spelar det ingen roll.
      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        2krm kno3 och 1krm K2PO4
        Wow, du menade möjligtvis inte 2 tsk KNO3 och 1 krm KH2PO4? I annat fall kör du jäkligt häftigt med KH2PO4 =)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Blandar sig Nutrisin som den ska när man doserar torrt ?
          Det rekommenderas ju att man blandar den med destvatten och citronsyra för att få ner Ph.
          Mvh Leif

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det är något jag skulle önska att en kemist kunde kontrollera på lite olika kranvattenskvaliteter..
            Enligt Yara så bör man blanda mikro i pulverform med ett vatten med lågt pH för att inte kelatet ska "denatureras", dvs förlora sin förmåga:

            "Hej Daniel!
            Kelater denatureras vid höga pH, olika för olika kelater . De går sönder
            och mikronäringen reagerar med andra salter i näringslösningen och blir
            svårtillgängliga för växterna.

            Hälsningar/Sincerely
            Mats Martinsson
            Yara AB"
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              Men oftast så har man ju i ett CO2-berikat akvarie (kanske inte om man kör med mist, men annars) ett pH som ligger ganska hyffsat till för kelaterna, vilket borde göra att det fungerar att dosera torrt i akvariet?
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ja det är nog ganska många som doserar torrt så det verkar ju fungera, därför vore det intressant om man kunde få lite mer svart på vitt när det fungerar och inte.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Skudd
                  • September 2005
                  • 224

                  #9
                  Ursprungligen postat av NE
                  Du bör undvika att blanda NutriSI med de andra, pulverna reagerar nog inte med varandra men Fe och PO4 bör doseras vid två olika tillfällen för att fungera optimalt.
                  Hmm.. Men om jag bara på ett bekvämt sätt vill torrdosera så är det fullt möjligt att blanda i pulverform? Vad är förresten anledningen till att Fe och PO4 bör doseras vid olika tillfällen?

                  Ursprungligen postat av Sintei
                  Skudd, man måste inte vara noga med gödningen på milligramet (jo, jag vägde själv med 3 decimalers noggranhet i början.) Se över hur mycket du använder och omvandla till kryddmått eller matskedar. Sen hivar du bara i på morgonen "torrt"
                  Ok... Ska fundera på det... Kanske är nästan lika enkelt... Tyckte det skulle vara smidigt att slippa skopa överhuvudtaget och bara hälla i en "portion"...

                  Kommentar

                  • NE
                    • January 2004
                    • 1549

                    #10
                    Ursprungligen postat av Skudd
                    Hmm.. Men om jag bara på ett bekvämt sätt vill torrdosera så är det fullt möjligt att blanda i pulverform? Vad är förresten anledningen till att Fe och PO4 bör doseras vid olika tillfällen?
                    De kan bindas till varandra i en svårlöslig form, vilket resulterar i att växterna inte kan ta upp dem.
                    /Niklas

                    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                    Kommentar

                    • Sintei
                      • May 2006
                      • 501

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Wow, du menade möjligtvis inte 2 tsk KNO3 och 1 krm KH2PO4? I annat fall kör du jäkligt häftigt med KH2PO4 =)
                      Nä, jag kör häftigt med PO4. Har problem med lite alger på min Altherna Reinicki (stavning). Blir liksom ett grönt lager på bladena. Ska se om PO4an tar bort det..

                      Angående doseringen. Jag tog upp det på Barrreport.com. Barr menade på att det inte spelade någon skillnad om doseringen. Dessutom spelade det ingen roll med pHt (kelering vid högre pH). Utan viktigare var kHt (!). Ska se om jag hittar inlägget. (edit, vilket jag inte gör)
                      Senast redigerad av Sintei; 06 November 2006, 08:46.
                      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                      Kommentar

                      Arbetssätt...