Bruna alger i nystartat kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lennart wiklund
    • April 2005
    • 292

    Bruna alger i nystartat kar.

    har fått problem med dessa bruna alger på växterna,har nyss startat upp ett alldeles nytt 720l med ny sand nya växter.
    Jag började att göda,dels med vanlig gödning samt pmdd.
    Var det fel att börja göda direkt??
    Har en furarörs ramp med 150cm rör.kör grolux,sylvana aquastar samt power glo rör.har plockat ur växterna nu samt tvättat dom,bytt 50% vatten.ingen gödning samt dragit ner lystiden till 7 timmar.

    tacksam för tips.

    lennart
  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    #2
    Jag tror du har fått kiselalger vilket man brukar få i början.Men dom ska försvinna efter ca 4 veckor av sig själv om jag inte har fel.

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Skaffa dig några Antisistersmalar och några siamesiska algätare så försvinner dem efter ett tag mina försvann inte av sig själv till mitt ena Malawi kar,brunalgerna uppkommer av för mycket näring i vattnet om jag inte minns fel.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Brunalger trivs vid låga halter av lösta näringsalter. Just därför är de mycket vanliga i nystartade akvarium.

        Ancistrus äter dem med glädje, men mår inte bra av dem. För mycket brunalger och din ancistrus dör.

        Du gjorde inget fel med att börja göda, kanske gör det så att problemet släpper tidigare.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Brunalger trivs vid låga halter av lösta näringsalter. Just därför är de mycket vanliga i nystartade akvarium.

          Ancistrus äter dem med glädje, men mår inte bra av dem. För mycket brunalger och din ancistrus dör.

          Du gjorde inget fel med att börja göda, kanske gör det så att problemet släpper tidigare.
          MVH
          Magnus
          Vilka närsalter är det som saknas ?

          Innebär det att det kanske vore ide att göda lite från början även om man inga växter har ?

          Jag har startat ett Malavi för 2 veckor sen och algerna borde snart komma.
          Jag har PMDD hemma till dom andra karen så man kanske skulle tillsätta en dutt men behöver man alla ingridienserna, man kanske skall skippa KNO3 ?
          Mvh Leif

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av Tropfrog
            Brunalger trivs vid låga halter av lösta näringsalter. Just därför är de mycket vanliga i nystartade akvarium.

            Ancistrus äter dem med glädje, men mår inte bra av dem. För mycket brunalger och din ancistrus dör.

            Du gjorde inget fel med att börja göda, kanske gör det så att problemet släpper tidigare.
            MVH
            Magnus
            Siamesiska algätare mår dem också dåligt av detta??
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Vilka närsalter är det som saknas ?
              I princip alla. När det blir mer näring i vattnet tar grönalgerna över.

              Innebär det att det kanske vore ide att göda lite från början även om man inga växter har ?
              Det tror jag inte. Amoniuminstabiliteten under inkörningen ger dig alger i vilket fall. Då känns det dumt att ge dem allt de behöver för ohämmad tillväxt.

              Siamesiska algätare mår dem också dåligt av detta??
              Brunalgerna är inte nyttiga för några algätare om jag har förstått det rätt.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • albjohn
                • March 2006
                • 1179

                #8
                Tack Tropfrog, polleterna börjar ramla ner även hos mig, kiselalgerna är nog tyvär en fas man måste igenom med nystartat akvarium.
                Mvh Leif

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  Jag har också bruna fläckar i mitt 350 hörn, inte nystartat. Jag ger mycket mat och byter mycket vatten. (diskuskar) Har även sista tiden fått lite gröna prickar. vilket beror på mycket nitrat har jag lärt mig (gröna prickar). Varför dessa bruna fläckar? Kiselalger? Är inte de hårda? Jag har också fått brunt på växterna. Jag har inga algätare i det karet och behöver nu ta bort de med algmagnet. Ska jag mata mindre eller byta vatten oftare för att slippa alger? Har belysn ca 12 timmar, kunde minska det....
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • icejoy
                    • August 2006
                    • 593

                    #10
                    Jag har små vita saker som sitter på rutorna... vad skulle det kunna vara?
                    ___________________________________________
                    ___________________________________________
                    Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Ursprungligen postat av solbacka
                      Jag har också bruna fläckar i mitt 350 hörn, inte nystartat. Jag ger mycket mat och byter mycket vatten. (diskuskar) Har även sista tiden fått lite gröna prickar. vilket beror på mycket nitrat har jag lärt mig (gröna prickar). Varför dessa bruna fläckar? Kiselalger? Är inte de hårda? Jag har också fått brunt på växterna. Jag har inga algätare i det karet och behöver nu ta bort de med algmagnet. Ska jag mata mindre eller byta vatten oftare för att slippa alger? Har belysn ca 12 timmar, kunde minska det....
                      Med den vattenbyteshysterin som finns bland diskusfolk så kan vi nog betrakta ditt kar som relativt fritt på näring, dvs idealiskt för brunalgerna. Gör som lata akvarister istället, skaffa test och konstatera att du byter för mycket vatten. Man skall njuta av fiskarna inte lida av vattenbytena.

                      De gröna prickalgerna trivs vid högt kväve/fosfor förhållande. Altså kan man säga att de beror på antingen höga nitrathalter eller låga fosfathalter. Om du har växter i karet kan det hjälpa att dosera lite kh2po4 försiktigt.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tropfrog
                        Med den vattenbyteshysterin som finns bland diskusfolk så kan vi nog betrakta ditt kar som relativt fritt på näring, dvs idealiskt för brunalgerna. Gör som lata akvarister istället, skaffa test och konstatera att du byter för mycket vatten. Man skall njuta av fiskarna inte lida av vattenbytena.

                        De gröna prickalgerna trivs vid högt kväve/fosfor förhållande. Altså kan man säga att de beror på antingen höga nitrathalter eller låga fosfathalter. Om du har växter i karet kan det hjälpa att dosera lite kh2po4 försiktigt.
                        MVH
                        Magnus
                        Ok, jag byter vatten "hysteriskt" i det karet...men måste annars så skulle mina små älsklingar inte må bra....Vilket test skaffar man för att kolla hur ofta man bör byta vatten, Nitrat? Vid hur höga nivåer bör man byta vatten? Jag tror jag då skulle behöva ständiga vattenbyten . Det hade varit smart, ett akvarium där vattnet byttes hela tiden lite .
                        De bruna är som "kladd" på växterna också....är dessa alger skadliga för diskusarna? Jag har en del växter limp något sessiflora? Skulle kunna göda lite med kh2po4.
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...