hur försiktig bör man vara med pmdd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akan
    • August 2005
    • 629

    hur försiktig bör man vara med pmdd?

    Växterna i mitt 54l set ganska undernärda ut . Jag kör med pmdd(en dos i veckan), men de ser fortfarande krassliga ut(inte kört så länge dock). Nu till frågan. Jag har alltid trott att en dos räckte för den vanliga akvaristen, och att flera doser bara var för växtakvaristen, men hur stor dos är egentligen normal för en akvarist med lite växter i akvariet?



    Jag har:
    1 anubias
    4 växter av antingen Echinodorus magdalenensis eller Sagittaria teres
    stort knippe av något som jag misstänker är Limnophila sessiliflora

    Nu har jag köpt en laddning riccia fluitans också och vill inte att den också ska bli gul och ful




    Tacksam för hjälp
    akan
  • teletubis
    • September 2005
    • 224

    #2
    du ska köra en dos som rekomenderat i veckan jag har fått en grym effekt av det men jag tror det kan ta ett par veckor innan det drar igång

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Om du gör halvstora veckovattenbyten kan du häva i ganska ohämmat med PMDD i testsyfte eftersom du ändå bara spolar bort det varje vattenbyte. Detta är naturligtvis ingenting för dom som gör små vattenbyten sällan.

      Men normalt sett är det så att om du inte märker någon som helst skillnad med PMDD efter att ha doserat för hela akvarievolymen i 2-3 veckor så är det inte näringen som växterna klagar på utan ljusmängd och koltillgång.

      Observera att du måste använda CO2 om du ska knyta fast Riccian på bottnen, om du ska ha den som flytväxt så var uppmärksam på ljustillgången för undervattensväxterna.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Då skulle jag också kunna hälla i mer pmdd, byter 30-40% var 6e dag? Jag kör normaldos med pelle och miriam, har 50-60 nitrat i kranvattnet?
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Blir inte fiskarna ledsna? Risk för förgiftning? Vilka alger ska jag se upp med och då minsa dosen. Känns som jag jagar dig defdac (förlåt)
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • akan
            • August 2005
            • 629

            #6
            Jag har använt det i hmm.. tror det är 3e veckan just nu.

            Bottensubstrat är 04-08 rådasand
            kolkälla är några yngel och seachem excel
            Lysröret är köpt från södermalms akvarieaffär och är ett osram warm white 15w 950lm
            Vattenbyten sker var 7e dag och brukar vara på 20l
            Dosering var 7e dag, 5ml från varje flaska

            sessilfloran har växt av pmddn, men växer med brister sas
            riccian ligger just nu och flyter, men har planer på att fästa den på botten
            funderar på att byta kolkälla till mäsk också
            vill slippa algerna

            Kommentar

            • akan
              • August 2005
              • 629

              #7
              kom på en till sak.... seachem excel är lite svårt att dosera i så små doser vilket kan leda till att det blir rätt mycket ibland

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag kör normaldos med pelle och miriam, har 50-60 nitrat i kranvattnet?
                Är du verkligen helt säker på att du har så höga nitrathalter? Gränsen för tjänligt går väl runt 20 mg/l? Om det är sådana halter så gör du rätt i att skippa KNO3, men då måste du byta ut KNO3 i receptet mot K2SO4.

                Annars gissar jag att du har ganska stora problem med små prickhål i gamla blad (dvs kaliumbrist)?

                Blir inte fiskarna ledsna? Risk för förgiftning?
                Jo, 50 ppm räcker gott och väl för att döda t ex räkor. Firrarna tror jag inte heller mår kalasbra av det.

                kolkälla är några yngel och seachem excel
                Riccia kan må dåligt av Excel har jag hört. De andra växterna bör bli väldigt pigga och algfria av Excel-doseringen och göra att dom suger upp betydligt mer (upp till 6 ggr mer faktiskt) PMDD.

                Så med Excel och din skötselregim är det absolut läge att testa att dosera mer, speciellt om du ser missfärgningar (som inte brukar bero på kolbrist).
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  Jag har så mycket nitrat, egen brunn...har läst överallt är ok för fiskarna...fast jag byter vatten ofta så inte nitratet stiger mer av mat/fiskskit. Därför vill jag att växterna ska växa på bra och "äta" nitrat. Vi kollar vårt vatten varje år. Barn unde 1 år får ej dricka det.
                  Jag göder inte med no3. Ska jag ha mer k2so4? Hur mycket mer? Göder normalt. med peller och miriam (standar recept)
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Lite hål i bladen är de väll också.....fast ganska stora så jag trodde gibbi hadde varit framme.
                    Läste mycket om nitrat när jag skaffade diskus (de ska vara känsliga) men det var någon som hade haft diskus i växtakvarie men mycket kno3 gödning och de hade lekt också.
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      #11
                      Sedan är det skillnad på nitat och nitratkväve fast det vet du nog
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      • akan
                        • August 2005
                        • 629

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Riccia kan må dåligt av Excel har jag hört. De andra växterna bör bli väldigt pigga och algfria av Excel-doseringen och göra att dom suger upp betydligt mer (upp till 6 ggr mer faktiskt) PMDD.

                        Så med Excel och din skötselregim är det absolut läge att testa att dosera mer, speciellt om du ser missfärgningar (som inte brukar bero på kolbrist).
                        Hur ska jag göra med riccian då?
                        Hur mycket bör jag öka i dos?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Jag tror främst det är växtakvarister som vill maxa sin Exceldosering (4-6 ggr starkare än normal dos) som brukar få problem med Riccia så det är nog ingen större fara.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • akan
                            • August 2005
                            • 629

                            #14
                            okej, men då fortsätter jag ... kanske ska ha mäsk vid sidan om ändå

                            Jag hällde i en 5ml till idag torsdag (vattenbyten och vanlig gödning= söndag) då jag såg att den stackars riccian blivit lite gul om knoppen
                            Jag tror jag ska byta lysrör från mina varmvita osram till aquarell. Är det en bra sak att göra?

                            Kommentar

                            • akan
                              • August 2005
                              • 629

                              #15
                              observerade en sak

                              växtdelarna längst upp är gula, medan de som är längst ner och inte får ljus är gröna... borde inte det betyda mer ljus = mer förbrukning av något vilket leder till brist, medan mindre ljus = normal förbrukning?

                              nu är frågan... är det co2 eller gödningsbrist?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...