PMDD, är det verkligen så bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Jag är mycker rädd för algodling...lite, ytterst lite prickar är ok. Jag tycker allt är så avancerat.....
    Då förklarar jag dåligt för om du destillerar det jag säger så mynnar det ut i väldigt enkla riktlinjer - som dessutom äldre akvarister håller med om (att öka ljusmängden sakta t ex och att undervattensväxter generellt kräver mycket ljus i förhållande till vad man är van att köra i sällskapsakvarier osv.)

    Jag har mycket lågt kh...men om man tillsätter bikarbonat fölljer väll ph med upp? Det vill jag inte...
    Helt rätt. pH:t följer med upp. Torvfiltrerat vatten med mycket lågt ph/GH/KH ala svartvatten är helt klart inte det mest optimala för växter, vilket du även kan se i avsaknaden av växter i svartvattensbiotopbilder.

    Vill du köra lågt KH och pH med växter är ditt enda enkla och garanterat lyckosamma alternativ Walstad-lowtech dvs en jordbotten utan vattenbyten. Blanda gärna i en gnutta dolomit i jorden så kalcium/magnesiumbehovet blir tillfredsställt.

    Motsägelsefull info: Lågt KH är faktiskt ett krav för vissa växter (Toninas, Rotala wallichii) vilket naturligtvis samtidigt innebär att dessa växter även måste få extra CO2-tillskott. Högt KH gör att mikronäring "tar" sämre, dvs att man måste göda med mer mikronäring i akvarier med högt KH. Det bottensubstrat som anses bäst av alla växtakvarister sänker faktiskt pH/KH/GH till ett svartvattenliknande vatten (ADA Amazonia soil) - men det ger även en väldigt bra grogrund för bakterier liknande en jordbotten och därmed ett visst CO2-tillskott. Normalt kör man dock ADA Amazonia i high-techs med CO2-insprutning.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      Om jag fattar det rätt kan växterna utvinna kolet ur bikarbonatet, men kan det vara så att det blir för mycket? Defdac, du sa ju nämligen att det är bra att hålla KH runt 4-5.
      Ja mikronäring tar sämre med högre KH och för att använda karbonater bör det vara ett ganska intensivt ljus (vissa arter är naturligtvis inte så kinkiga med ljusmängd och bikarbonat typ Vallisneria/Anubias).

      Det jag fortfarande inte förstår är dock varför mina växter blev gladare då jag slutade att tillsätta PMDD. Att de växer bättre borde ju bero på att någon brist på näringsämnen uppfylls, men det kan ju knappast ha varit fallet här.
      Hur länge väntade du efter att du började se förbättring? Växter har ett visst överintag (surge uptake) när man börjar göda och dom varit näringsbegränsade en längre tid. Dom bygger upp buffertar innan dom börjar ta rejält med fart.
      Det kan ju vara så att det är din gödning du ser effekterna av nu och att du nu när du slutat med gödningen börjar göra slut på sina lager.

      Man brukar säga att man ser effekterna av en gödningsförändring efter 2 veckor i snabba växtakverier med CO2 och 3-5 veckor i akvarier utan CO2.

      Sen kan jag passa på att fråga om det spelar någon roll om man låter vattenytan krusas så att vattnet blir syresatt genom att vinkla upp utblåset till filtret. Jag har hört någonstans att det driver ut koldioxiden ur vattnet och skadar växterna.
      Nej det är inte så enkelt. Observera att det bara driver ut överskott av CO2. Har du det?

      Exempel: Har du liten fiskmängd som inte producerar någon CO2 och en massa hungriga växter utan cirkulation så blir CO2-halten 0 direkt. Vad händer då om du sätter igång en kraftig cirkulation som gör att gaser från luften hoppar ner i vattnet, däribland lättlöst CO2? Jo växterna får naturligtvis mer CO2 än utan cirkulation.

      Enda gången det kan vara intressant att minska gasutbytet med luften är om man vill snåla med extra tillsatt CO2 eller snåla med CO2 producerad från en jordbotten och en stor fisklast. Men även i dessa situationer så anses det sämre med 0 cirkulation än med en lagom omvispning av vattnet. Det beror på att med 0 cirkulation så kommer bladen bilda CO2-fattiga lager runt sina blad som försvårar CO2-tillgången eftersom CO2 måste nå bladen via diffusion - slår du sönder dessa CO2-fattiga områden med lite lagom cirkulation så får växterna enklare tillgång till den CO2 som finns.

      En annan anledning är att cirkulation effektivt för bort växternas avföring (syre) som i för höga halter gör att växterna fotorespirerar (tar in syre och andas ut CO2) och därmed slösar CO2.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • peter120
        • December 2005
        • 70

        #33
        Tack för helt otroliga svar defdac!
        Det kan faktiskt mycket väl vara som du säger att jag började se resultatet av gödningen nu när jag slutade göda.

        I och med att jag tillsätter bikarbonat och att det medför att mikronäringen tar sämre, kan det vara bra att tillsätta mer Nutrisi Mikro? Säg, dubbel dos kanske (i förhållande till den rekomenderade)?

        Vad gäller gasutbytet med luften så har jag visserligen en tung fisklast (19 fiskar till 200 l), men jag lär fortsätta låta vattenytan vispas runt lite.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          I och med att jag tillsätter bikarbonat och att det medför att mikronäringen tar sämre, kan det vara bra att tillsätta mer Nutrisi Mikro? Säg, dubbel dos kanske (i förhållande till den rekomenderade)?
          Förr hade jag svarat ja på det, men efter att jag under flera år hävt ner otroliga mängder NutriSi-pulver i mitt akvarium så har jag förmodligen därför lidit av en oherrans massa konstiga bristsymptom - alltifrån dåligt bubbel till mikrobrister(!), så vill jag istället rekommendera att du bara ska öka Nutrisi-dosen om du verkligen är bombsäker på att du har mikrobrister (blekgula nya skott).

          NutriSi verkar vara väldigt potent på många sätt. Dels starkt (lite drar upp järnnivån mycket) och dels verkar kelatet vara starkt (så starkt att växterna kan ha svårt att ta upp det dom egentligen vill ha). Risken är att man doserar en massa som bara sedimenterar och dödar mikrofaunan i bottnen/filtret.

          Om man får något som liknar mikrobrister med rekommenderad dosering NutriSi så skulle jag vilja gå så långt som att säga att det är någon annan brist (som i sin tur gör att växterna inte kan lägga tillräckligt mycket energi på att plocka isär kelatet). Med högt pH/KH kommer det förmodligen vara ganska så tufft för växterna att plocka mikronäringen direkt från vattnet iom att kelatet knyter hårdare till metallen ju högre pH man har.

          I värsta fall får du byta ut NutriSin mot TMG som fungerar bättre vid högre pH.

          En workaround skulle kunna vara att NutriSi-ladda blötlagd torv/jord (som har lågt pH) som man fryser in som kuber i frysen som sedan är lätta att peta ner runt växternas rötter.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #35
            [QUOTE=defdac;864140]Då förklarar jag dåligt
            Vill du köra lågt KH och pH med växter är ditt enda enkla och garanterat lyckosamma alternativ Walstad-lowtech dvs en jordbotten utan vattenbyten. Blanda gärna i en gnutta dolomit i jorden så kalcium/magnesiumbehovet blir tillfredsställt.QUOTE]

            Du förklarar inte dåligt, det är jag som är trög Jag hängde upp mig på trådalgsodling

            Jag vill inte riva upp mitt akvarie....precis startat det. Jag är inte den tålmodiga typen när jag startar akvarie utan vill ha igång det så fort som möljligt...annars får jag väll lägga en förmögenhet på att köpa nya växter efterhand som de dör Men ska dosera flaska 2 och 3 nu ett tag och se vad som händer.
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...