PMDD, är det verkligen så bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter120
    • December 2005
    • 70

    PMDD, är det verkligen så bra?

    Jag börjar tvivla på den hyllade effekten av PMDD. Jag höll på att tillsätta PMDD i ca 6 månader, men mina växter verkade aldrig bli riktigt nöjda. Jag började testa olika doser men utan något bra resultat. Sen slutade jag med PMDD helt och hållet och mina växter blev överlyckliga på bara ett par dagar. Nu växer de som om det inte finns någon morgondag! Kan det vara så att växterna helt enkelt har fått för mycket näring? Jag matar med räkmix som sprids över hela karet så det kanske är något i den som växterna mår bra av. Det verkar dock lite konstigt, så jag kanske helt enkelt har en perfekt balans mellan fiskar och växter bara som det är.

    Så vad var syftet med det här inlägget... ja, jag vet inte, men jag lär inte stoppa i något mer PMDD i mitt kar framöver!

    /Peter
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    #2
    Kollade du nitraten när du gödde ?
    Med risk att få på skallen så min första tanke som lekman att du har överskott på näring pga räkmixen och det kanske vore en ide att minska KNO3och fortsätta med Nutrisin eller ev gå över TMG

    Men jag kan vara helt ute och segla men det bara en tanke.
    Mvh Leif

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Fast så länge växterna mår bra ser jag ingen anledning att ändra på det.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Akvaristik är ingen vetenskap.
        Citerar Tropfrog "allt som fungerar är rätt"
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Nej, det är sant, men frågan är om det inte kommer att uppstå nån brist så småningom.
          Mvh Leif

          Kommentar

          • peter120
            • December 2005
            • 70

            #6
            jo precis, man ska kanske inte avfärda hela PMDD konceptet riktigt än. Men om växterna börjar må sämre kommer jag att ta ett medel i taget, istället för att ösa i allt på en gång. Dock borde jag ha märkt någon skillnad då jag ändrade doserna. Jag provade med allt möjligt såsom att halvera KNO3n, fördubbla den samtidigt som att jag fördubblade eller halverade något annat, samt alla andra kombinationer jag kunde komma på men det vart ingen förändring.

            Men som sagt, det är väl ingen direkt vetenskap det här.

            Kommentar

            • albjohn
              • March 2006
              • 1179

              #7
              Nej och tur är väl det, det skulle fort bli tråkigt om det vore det, i alla fall tycker jag att det är skoj att prova sig fram.
              Mvh Leif

              Kommentar

              • albjohn
                • March 2006
                • 1179

                #8
                Sedan tror jag att man bör ha någon form av strategi för sitt agerande för börjar man hatta hit och dit är det risk att man tappar greppet, med tiden visar det sig om strategin är rätt eller fel och man får antingen byta upplägg eller fortsätta som vanligt.
                Mvh Leif

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av peter120
                  jo precis, man ska kanske inte avfärda hela PMDD konceptet riktigt än. Men om växterna börjar må sämre kommer jag att ta ett medel i taget, istället för att ösa i allt på en gång.
                  Nej gör inte det! Då lär du få problem. Om växterna inte får tillgång till de olika näringsämnen kan de inte heller ta upp dem som finns i vattnet

                  Ursprungligen postat av peter120
                  Dock borde jag ha märkt någon skillnad då jag ändrade doserna. Jag provade med allt möjligt såsom att halvera KNO3n, fördubbla den samtidigt som att jag fördubblade eller halverade något annat, samt alla andra kombinationer jag kunde komma på men det vart ingen förändring.
                  Det kan mycket väl vara det som gjorde att det inte fungerade. jag gjorde samma misstag. Eftersom mina tester visade för mycket fosfat lät jag bli att tillsätta den delen. Det gick inte alls bra kan jag säga.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • teletubis
                    • September 2005
                    • 224

                    #10
                    Före jag körde med pmdd så fick jag åka och köpa nya växter rätt ofta tycker jag men nu efter ett år på pmdd får jag rensa ut och slänga massor en gång i månaden ungefär.

                    Så för mig har det haft en otrolig effekt

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Som batski säger så är det ingen bra idé alls att dosera olika mängder och på "känn" utan vetenskap med PMDD. Gör det själv ibland och då går det åt skogen.

                      I normalt lastade akvarier utan CO2 så är det nästan aldrig näringsämnena som är begränsande utan tillgången på kol. I det läget kommer inte PMDD göra någon nytta och vara på potentiellt begränsande om man häver i mer och mer för att man tror att det ska växa bättre.

                      För mig har det aldrig funkat av sig själv utifrån min egen känsla och utan att jag tagit frukterna av vetenskapen (en knorrig mix av biologi, kemi, botanik, temodynamik osv) till hjälp för att förklara för mig själv varför min fingerspetskänsla är helt fel och varför vissa generella metoder är att föredra framför andra - och framförallt varför man ska låta akvariet vara när det fungerar.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        I normalt lastade akvarier utan CO2 så är det nästan aldrig näringsämnena som är begränsande utan tillgången på kol.
                        Menar du att om man inte kör med CO2 borde man tillsätta kol i nån form istället för PMDD?
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Ja, många använder t ex Seachem Excel (som är ett aldehyd-liknande medel som växterna kan ta upp direkt med sina blad och slipper omvandla via fotosyntesen till socker).

                          Får växterna bättre tillgång på kol så kommer man ganska snart vara tvungen att göda med nitrat/fosfat/mikronäring i en eller annan form (PMDD eller komersiella alternativ).
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • PatrikS
                            • June 2006
                            • 579

                            #14
                            Ursprungligen postat av peter120
                            Jag matar med räkmix som sprids över hela karet [...]
                            Matar du på verkligen duktigt så finns det ingen anledning att hälla i pmdd: du får ju näringen med ammoniumet från dina fiskar. Växterna föredrar att ta upp ammonium före nitrat (så gör också alger btw). Det är folk som är överförsiktiga med matningen som främst kommer att få bättre tillväxt på plantorna med pmdd. Som defdac säger är det ju ändå alltid kolet som begränsar upptaget i första hand.

                            Alla som göder med pmdd rekommenderas starkt att läsa EI-artikeln (original and best) , och särskilt uppmärksamma den där kurvan som visar på ett ungefär var näringsmängden bör ligga.
                            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av PatrikS
                              Alla som göder med pmdd rekommenderas starkt att läsa EI-artikeln (original and best) , och särskilt uppmärksamma den där kurvan som visar på ett ungefär var näringsmängden bör ligga.
                              EI-artikeln?
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...