Vallisneria trivs inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Vallisneria trivs inte

    Förut hade jag ca en tredjedel av botten täckt med vallisneria. En del var 1,5 meter. De var jättefina! Sedan försvann de mer och mer. Dvs, när de såg taskiga ut så tog jag bort dem. Nu har jag bara ett par stumpar kvar, det blir alger på dem och de tynar bort. Inget annat har förändrats, samma mängd fiskar, samma matning, lysrör byts en gång om året med en månads mellanrum (två lysrör). Samma lystid. Javaormbunken växer bra, cryptocorynen och anubiasen får lite svarta prickar men växer iallafall. Jag har gjort ett försök med PMD och gör inte om det, eftersom alla stenar blev gröna.
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    Utan att veta hur det började, är det svårt att säga någonting, men vallisneria är en tacksam snabbväxare. den behöver ljus, vatten, och näringsämnen. Det låter som om det är på den tredje punkten du har ett problem, och att det har gått illa med PPMD är kanske inte helt oväntat. Utan CO2 gör det gärna det. Vallisneria tar gärna bikarbonat (bakpulver) istället för CO2, men enbart det kommer antagligen inte att på något magiskt sätt återställa dina plantor. Svårt med dosering eftersom du inte skriver vad du har för akvarium, men igentligen spelar det ingen roll, då jag inte har någon aning i alla fall. ;- ) Du får exprimentera lite. Tänk på att bikarbonat även höjer PH, så att tillsätta det, bör man göra efter ett vattenbyte, för att inte riskera att aminium fälls ut som amoniak och skadar fiskarna.

    B!

    Kommentar

    Arbetssätt...