Flytväxter med dekorativa rötter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrHankey
    • October 2006
    • 65

    Flytväxter med dekorativa rötter

    En grön & fin "andmat-matta" är väl något var & varannan akvarist har haft, men underifrån ser en sådan matta lätt tråkig ut enligt mig. Jag håller på att bestämma växter till mitt nya akvarium, & jag skulle gärna ha någon flytväxt som ser fin ut underifrån. Alltså behöver jag nu tips av er...

    Kravet är att växten ska vara lättskött & ha lite längre & dekorativa rötter. Med tanke på att jag inte är intresserad av självaste "överdelen" (den kommer inte att synas) så får självaste bladrosetten inte vara för hög heller, utan helst bara ligga platt längs ytan.

    Limnobium laevigatum kanske vore något, eller..?
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Limnobium är kanske inte så lättskött, göder du med något? Annars kanske Salvinia natans skulle passa, de tycker i alla fall jag är trevliga!
    Min zoon

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ceratopteris cornuta är väldigt lättskötta och får långa rötter. Kanske lite för långa ibland, så man måste rensa lite ibland.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #4
        Ursprungligen postat av batski
        Ceratopteris cornuta är väldigt lättskötta och får långa rötter. Kanske lite för långa ibland, så man måste rensa lite ibland.
        Visst var det såna du har i ditt asien-kar? Hur blir de "på ytan"? Rötterna är ju jätteläckra!
        Min zoon

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Yep det är såna jag har Bladen sticker inte upp så mycket ovanför ytan, utan bladen lägger sig mest på ytan. Men ibland sticker nåt blad upp på de äldre växterna. Fast det är ju dem som jag brukar rensa bort och så låter jag yngre och mindre växter vara kvar.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          Arbetssätt...