Problem - mina trådalger har försvunnit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #16
    Min teori är att Ampullariorna blev för hungriga helt enkelt, trådalger och andmat kan gå åt ganska fort, men de kan behöva passera en gräns vad gäller hunger innan de börjar äta sånt. Mer mat till ampullariorna så slutar de nog att äta dina underbara trådalger och andmat, i övrigt håller jag med Maria-Sjöjungfru, prova rikligt med lergödning, så kommer nog trådarna tillbaka av sig självt.

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Ett akvarium rent från alger är ett fult akvarium
      Det beror på vad det är för alger. Trådalger tycker jag är blähh!

      Ursprungligen postat av Erik...
      Min teori är att Ampullariorna blev för hungriga helt enkelt, trådalger och andmat kan gå åt ganska fort, men de kan behöva passera en gräns vad gäller hunger innan de börjar äta sånt. Mer mat till ampullariorna så slutar de nog att äta dina underbara trådalger och andmat
      Hur matar man ampullarior i ett akvarium där det även bor fiskar? Hinner inte fiskarna alltid äta upp maten innan ampullariorna ens hunnit fram?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Jag kan sponsra med tofsalger också....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Erik...
          Min teori är att Ampullariorna blev för hungriga helt enkelt, trådalger och andmat kan gå åt ganska fort, men de kan behöva passera en gräns vad gäller hunger innan de börjar äta sånt. Mer mat till ampullariorna så slutar de nog att äta dina underbara trådalger och andmat, i övrigt håller jag med Maria-Sjöjungfru, prova rikligt med lergödning, så kommer nog trådarna tillbaka av sig självt.
          Det verkar väl som om detta är det troliga - mycket underligt dock att de minimalt har rört alger och andmat under mer än en månad och sedan vräker i sig lassvis på bara några dagar.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Det verkar väl som om detta är det troliga - mycket underligt dock att de minimalt har rört alger och andmat under mer än en månad och sedan vräker i sig lassvis på bara några dagar.
            Ja så underligt att jag inte tror på det. Att alger kollapsar av en eller annan anledning är inte så konstigt men att andmaten också gjorde det samtidigt är skumt.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Det verkar väl som om detta är det troliga - mycket underligt dock att de minimalt har rört alger och andmat under mer än en månad och sedan vräker i sig lassvis på bara några dagar.
              Jag har liknande erfarenhet av Siamesiska algätare som ju folk antingen säger är fenomenala eller totalt värdelösa algätare. Jag hade 4 i ett litet akvarium med väldigt mycket trådalger och det hände inte så mycket där tills en dag då alltihop var borta.
              Dom är väl lata och måste över en hungerströskel innan dom börjar käka alger kanske.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #22
                Ursprungligen postat av batski
                Hur matar man ampullarior i ett akvarium där det även bor fiskar? Hinner inte fiskarna alltid äta upp maten innan ampullariorna ens hunnit fram?
                Ja, håller man fiskarna snålt matade och det inte finns alger (eller andmat) i akvariet kan ampullariorna svälta ihäl, matar man tillräckligt för att fiskarna ska växa bra brukar det bli lite små foderrester, och viss algtillväxt, även om det är så lite att man knappt ser det så länge ampullariorna håller efter.

                Kommentar

                • Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

                  #23
                  Jag beklagar förlusten av din algodling, jag avser själv att förgylla mitt Malawikar med tofs/trådalger... i begränsad omfattning.
                  B!

                  Kommentar

                  • peter_m_jonsson
                    • April 2006
                    • 451

                    #24
                    Om jag har rätt och trådalger är de tunna gröna trådarna som liknar löst packad bommul så kan jag ge ett tips på hur jag gjorde
                    Jag är på gång att sätta upp ett lowtech kar. I sann experimentanda så bestämde jag mig för att testa vad som händer om man använder gödslad blomjord istället för mager. Resultatet var en grön trådig dimma som håller i sig fortfarande efter två månader.
                    Jag gjorde såhär:
                    1. 2,5 cm gödlsad blomjord i botten på en ikeavas (4 liter tror jag)
                    2. 3 cm 3mm grus ovanpå
                    3. Fyllde på med vatten och lite andmat+hornsärv
                    4. ställde alltihop i fönster i söderläge
                    Det tog några dar, men sen var det fullt av alger. Det hela dubblerar som snigelodling.

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #25
                      Jag har precis råkat ut för något liknande. Hade fått en hel del trådalger i ett av mina kar. Helt nyligen såg jag att alla trådalger försvunnit. Jag har lite tofsalger kvar på anubien och bolbitisen.
                      Det enda jag kan komma på att jag gjort är att plugga i värmaren igen. Brukar inte ha i dom under sommaren. Men jag tror inte värmaren är den "skyldiga". Jo så har jag placerat ett ganska stort gäng "vild"guppys där i också. Har rätt mycket fisklast i form av ett stort Corydorasstim i karet sen tidigare.
                      Kan det på något sätt ha med hösten att göra?
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Vandal
                        • January 2006
                        • 1655

                        #26
                        samma sak hände mig när jag släppte i hästnosar i mitt tanganyika =D
                        over and out /Petter
                        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #27
                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Kan det på något sätt ha med hösten att göra?
                          Jag var nog inne på det. I Göteborg klorerar man mest på höstarna och under den sista tiden har det varit mycket regn och gojs i Göta Älv. typiskt "Göteborgskloreringsväder". Det kan vara så att kloreringen (kloramin i GBG) specifikt slog ut algerna.

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Ursprungligen postat av Lasse
                            Det kan vara så att kloreringen (kloramin i GBG) specifikt slog ut algerna.

                            MVH Lasse
                            Samt andmaten i de akvarierna - fast inte i de andra akvarierna vid samma vattenbyte.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...