Problem - mina trådalger har försvunnit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Problem - mina trådalger har försvunnit

    Jag har under ganska lång tid (åtskilliga månader) haft massor av trådalger (tror jag i alla fall att det är) i ett akvarium och lite mindre i ett annat.
    Mängden har varierat - det finns så där med växter i akvariet (vildvuxna vallisneria samt en del andmat). Vid varje vattenbyte har jag städat ur lite alger och slängt andmat. Jag har ju dock varit ute och rest en hel del så jag har slarvat en hel del med vattenbytena och ju längre jag dröjt med vattenbytena ju mer har algerna växt till sig.
    För någon månad sedan släppte jag ner lite ampullarior i akvarierna och de höll efter algerna så där - dock ingen drastisk minskning.
    Eftersom jag inte odlar fisk så har jag matat sparsamt (max 6 ggr i veckan ofta bara 4-5).
    Belysningen går på timer - på ca 12 tim dygnet. Det är 2 lysrör med reflektorer över akvariet.

    Förra torsdagen så gjorde jag ett normalt vattenbyte (ca 1/3) - det var ca 3 veckor sedan jag gjorde det gången innan och vid vattenbytet fanns det rejält med alger i akvariet (gick högst att se 10-15 cm in i det 50 cm djupa akvariet). Sedan åkte jag till Akvariets Dag över helgen.
    När timern slog på på måndag fm så fanns det inte en alg i de bägge akvarierna - vattnet var klart. Även andmaten hade försvunnit. Övriga växter (dvs vallisnerian) verkar inte ha tagit skada

    Vad hände?
    Hur får jag tillbaka mina trådalger? Tycker faktiskt det är rätt snyggt med lite alger i akvariet och dessutom så skulle jag ha fotat dom. Trots att kameran legat bredvid akvariet i månader så har det inte blivit av att jag fotat algerna.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • sigges
    • April 2005
    • 291

    #2
    ???

    Problem tycker ja inte du ska kalla det var glad att de gett sig av istället, tänk på hur många som håller på att riva sig i huvudet för dessa alger.

    Men varför de har försvunnit var högst märkligt bara över en natt så..

    Sigge

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Ja, du é rolig du Kjell, här kämpar alla med att bli av med sina trådalger och du blir besviken när dina försvinner
      Dom som har problem med trådalger (om det är dom långa gröna sakerna du menar) har ofta en lite sned gödning. T e x mycket micro-näring och för lite makro. Försök med lerkulor kanske
      Annars tror jag nog det finns många som har trådalger som kan ställa upp somf fotomodeller
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
        Ja, du é rolig du Kjell, här kämpar alla med att bli av med sina trådalger och du blir besviken när dina försvinner
        Dom som har problem med trådalger (om det är dom långa gröna sakerna du menar) har ofta en lite sned gödning. T e x mycket micro-näring och för lite makro. Försök med lerkulor kanske
        Annars tror jag nog det finns många som har trådalger som kan ställa upp somf fotomodeller
        Ja du såg ju mina trådalgssakvarier så du vet hur snygga dom var innan - nu finns det inte en enda trådalg kvar
        Näring använder jag inte (förutom fiskmaten).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag hade problem med andmat i karet på jobbet, men när en rot började ruttna innifrån sänkte den pH:t till under 4 och andmaten försvann. Har du kollat vilket pH du har i karen? Om man tänker på försurade sjöar så har de kristallklart vatten, så det kanske är något liknande som hänt i dina kar?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag hade problem med andmat i karet på jobbet, men när en rot började ruttna innifrån sänkte den pH:t till under 4 och andmaten försvann. Har du kollat vilket pH du har i karen? Om man tänker på försurade sjöar så har de kristallklart vatten, så det kanske är något liknande som hänt i dina kar?
            Mitt kranvatten ligger på ca. 8 men har ett KH på ca 1.
            Så det innebär att pH faller en hel del när jag slarvar med vattenbytena. Så i detta fall borde det i så fall var som så att mitt vattenbytet höjde pH rejält och det var ju efter vattenbytet som algerna och andmaten försvann - alltså tvärt emot vad du skriver.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Robin_Hedstrom
              • January 2005
              • 1818

              #7
              Kjell är du också en sån person som tycker att alger i överflöd är läckert?

              Kent i Nols prinsesskar tycker jag är riktigt läckra. Vet inte om han har städat dem nyligen men för något år sen.

              Drömmen är att kunna ha aufwuchs på btn-modulerna i framtiden.
              /Robin Hedström
              http://www.robinhedstrom.se/

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Så skumt. Det låter nästan som om det var något i vattnet vid vattenbytet som tvärdödade alger och andmat. Spolade du inte kranen innan du fyllde på i akvariet? T ex koppar i höga doser kan döda vattenväxter och alger och man ska alltid spola kranen om man inte använt den på ett tag.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Mitt kranvatten ligger på ca. 8 men har ett KH på ca 1.
                  Så det innebär att pH faller en hel del när jag slarvar med vattenbytena. Så i detta fall borde det i så fall var som så att mitt vattenbytet höjde pH rejält och det var ju efter vattenbytet som algerna och andmaten försvann - alltså tvärt emot vad du skriver.
                  Kan ju mycket väl vara likadant åt det hållet med, den erfarenheten med högt pH har jag inte .
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

                    #10
                    kan nog sponsra med en startkultur av trådalger vid önskan.
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                    Nunc Est Bibendum

                    Kommentar

                    • Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

                      #11
                      Vad det än är för algdödande du har i ditt vatten, skicka det till mig, Kjell!!!
                      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                      Min zoon :
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Kjell är du också en sån person som tycker att alger i överflöd är läckert?
                        Ett akvarium rent från alger är ett fult akvarium

                        Så skumt. Det låter nästan som om det var något i vattnet vid vattenbytet som tvärdödade alger och andmat. Spolade du inte kranen innan du fyllde på i akvariet? T ex koppar i höga doser kan döda vattenväxter och alger och man ska alltid spola kranen om man inte använt den på ett tag.
                        Bor i eget hus som har haft samma panna samt rör i säkert 25 år - så det vore ju underligt om något inträffat nu. Självklart kan det ha varit något med kommunvattnet men det har inte varit några problem med fiskarna, räkorna och övriga växter i andra akvarier drabbats (råkade av misstag tappa ur för mycket i ett kar så det blev ett 80% vattenbyte där utan problem för fiskar och växter) så det låter ju underligt att just dessa alger/växter drabbats.

                        Kan ju mycket väl vara likadant åt det hållet med, den erfarenheten med högt pH har jag inte .
                        pH ligger nu på ca. 7.3 - borde väl vara OK.

                        kan nog sponsra med en startkultur av trådalger vid önskan.
                        tack för det

                        Vad det än är för algdödande du har i ditt vatten, skicka det till mig, Kjell!!!
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Krax
                          • December 2005
                          • 1329

                          #13
                          Om man inte har använt kranarna på flera dagar kan halterna av metaller från rören vara extremt höga i det allra första vattnet som kommer ur kranen. Det har stått still i rören och tagit upp skit. Sedan sköljs det skitiga vattnet ut. När hälsoskyddsmyndigheter mäter vattenkvalitet spolar de alltid flera minuter för att få fram rent vatten. Så frågan är om du använde sånt vatten till det akvarium där algerna dog. Kommer du ihåg?

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Krax
                            Om man inte har använt kranarna på flera dagar kan halterna av metaller från rören vara extremt höga i det allra första vattnet som kommer ur kranen. Det har stått still i rören och tagit upp skit. Sedan sköljs det skitiga vattnet ut. När hälsoskyddsmyndigheter mäter vattenkvalitet spolar de alltid flera minuter för att få fram rent vatten. Så frågan är om du använde sånt vatten till det akvarium där algerna dog. Kommer du ihåg?
                            Det spolas i ledningarna dagligen i huset. Visst kan det ha stått lite vatten i den sista stumpen med rör (max 5 meter) fram till den kran som användes men dels är det ett gammalt järnrör och dels så fylldes inte de "drabbade" akvarierna först.
                            Det finns förövrigt andmat också i flera andra akvarier och där frodas de som vanligt. De två akvarier där andmaten och algerna dog tvärt är sammanbundna - även om nog rätt lite vatten cirkulerar mellan dessa bägge akvarier.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Krax
                              • December 2005
                              • 1329

                              #15
                              Nej då var det nog inte gammalt vatten. Skumt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...