Börja med PMDD?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Börja med PMDD?

    Ska snart starta upp mitt nya kar; 54l.

    Ska ha en hel del växter däri då jag har blivit mer intresserad av växter än fiskar. Det ska också bo räkor och snäckor däri.

    Jag har redan bestämt mig för att köra med PMDD och Seachem Flourish Excel (istället för CO2).

    Men borde jag börja med båda samtidigt eller kan jag börja med pmdd och vid ett senare tillfälle börja med Seachem Flourish Excel?

    Som det ser ut nu så har jag inte råd att köpa Seachem Flourish Excel :/
    Räkbiten


  • mange993
    • April 2004
    • 372

    #2
    det bästa är att börja med bägge samtidigt men du kan börja med bara gödning. du kan ju köra med mäskmetoden för co2 till att börja med kostar nästan inget .borde funka bra i ett så litet kar.

    MVH
    Mange

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Ja de kommer att fungera, det vore dock bra att ha flourish från början då den skall vara bra för att motverka alger. Ett tips är att handla ifrån tyskland om du har nåt läge att sambeställa med någon..
      Du tänkte ha glosso som marktäckare om jag inte minns helt fel? Jag skulle nästan rekomendera att du även tittar på marselia hirsutta som ett allternativ.
      Mest pga av att den inte är lika krävande när det gäller ljus och näring, den håller sig dessutom mycket bättre på bottnen.

      Kommentar

      • Annaica
        • February 2006
        • 1177

        #4
        Ursprungligen postat av NiXoN
        Ja de kommer att fungera, det vore dock bra att ha flourish från början då den skall vara bra för att motverka alger. Ett tips är att handla ifrån tyskland om du har nåt läge att sambeställa med någon..
        Du tänkte ha glosso som marktäckare om jag inte minns helt fel? Jag skulle nästan rekomendera att du även tittar på marselia hirsutta som ett allternativ.
        Mest pga av att den inte är lika krävande när det gäller ljus och näring, den håller sig dessutom mycket bättre på bottnen.
        Tack för tipset! Kan du kanske länka till någon sida där det står något om marselia hirsutta? Hittar inte något, varken här eller när jag söker på google :/

        Har räknat på vad det skulle kosta att beställa från tyskland och jämfört med vad det skulle kosta att beställa samma mängd från akvarielagret från sthlm, och skillnaden var på 15-20 kr. Inte så värst mycket. Så jag kommer ta att beställa 1 liter från stockholm helt enkelt Borde ju räcka ett tag
        Räkbiten


        Kommentar

        • joni
          • November 2003
          • 147

          #5
          Ursprungligen postat av Annaica
          Tack för tipset! Kan du kanske länka till någon sida där det står något om marselia hirsutta? Hittar inte något, varken här eller när jag söker på google :/
          www.tropica.dk har mycket att läsa om växter, även marsiela hirsuta
          /Johan
          http://joniaquascape.blogspot.com
          Min blogg

          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            #6
            Ursprungligen postat av joni
            www.tropica.dk har mycket att läsa om växter, även marsiela hirsuta
            Tack för rättstavningen

            Är detta en vanlig växt hos svenska akvariehandlare? Har iofs ganska bra kontakt med Inger på firren.com och hon har tidigare erbjudit sig att ta in växter som jag varit ute efter...
            Räkbiten


            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              Kollade runt lite på Tropica och hittade denna växt; Hemianthus callitrichoides


              Kan det vara en bra växt, någon som har erfarenhet av den?
              Räkbiten


              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                på plantswap finns det ngra som har HC kolla där eller sök här inne på forumet där en del som odlar denna.
                Senast redigerad av peterhaack; 28 October 2006, 16:15.
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • joni
                  • November 2003
                  • 147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Annaica
                  Tack för rättstavningen

                  Är detta en vanlig växt hos svenska akvariehandlare? Har iofs ganska bra kontakt med Inger på firren.com och hon har tidigare erbjudit sig att ta in växter som jag varit ute efter...
                  Många zoobutiker kan ta hem det mesta om man har tid att vänta en vecka eller så. Grossister för Tropicas växter i Sverige är Azola.
                  /Johan
                  http://joniaquascape.blogspot.com
                  Min blogg

                  Kommentar

                  • wheete
                    • February 2006
                    • 65

                    #10
                    Ursprungligen postat av Annaica
                    Kollade runt lite på Tropica och hittade denna växt; Hemianthus callitrichoides


                    Kan det vara en bra växt, någon som har erfarenhet av den?
                    Japp jag kör med den växten hemma i min burk. Den är mycket fin..växer lite långsamt men säkert. Mest tror jag för att min sand är lite för grov kornig och den har mycket små rötter som har svårt att greppa tag och trycka ner rötterna ordentligt. Men den går bra..jag köpte ett knippe och delade den i 4-5 bitar och sedan planterade dem.

                    Kommentar

                    • Annaica
                      • February 2006
                      • 1177

                      #11
                      Ursprungligen postat av wheete
                      Japp jag kör med den växten hemma i min burk. Den är mycket fin..växer lite långsamt men säkert. Mest tror jag för att min sand är lite för grov kornig och den har mycket små rötter som har svårt att greppa tag och trycka ner rötterna ordentligt. Men den går bra..jag köpte ett knippe och delade den i 4-5 bitar och sedan planterade dem.
                      kom på efter att jag frågat att jag faktiskt provade en sån i mitt kar som jag har nu, och den trivdes inte alls hos mig :/

                      Ska prova någon annan, lite kul också att inte bara ha samma grejer jämnt
                      Räkbiten


                      Kommentar

                      Arbetssätt...