Vad är detta för växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    Vad är detta för växt?

    Vi köpte två växter till vårt nystartade akvarium, som nu tappar flera blad per dag. Bladen är ganska tunna och sköra. Det kan ju hända att denna växt inte trivs med så lite näring i sanden som det väl är nu när det är nystartat, eller att den vill ha mycket mer ljus.

    Jag vet dock inget om den, är det någon som vet vad det här är för växt?



    Den hade så små och tunna ömtåliga rötter att jag lät dessa vara kvar i krukan när den köptes. Tror ni att jag som en sista desperat räddningsåtgärd borde ta ut rötterna ur krukan, ta bort eventuella döda rötter, och sätta tillbaka den direkt i sanden? (Vi har tyvärr ganska grov engelsk sjösten).

    Tacksam för info om plantan
    / Ebba
  • Matsvin
    • April 2006
    • 254

    #2
    Hej!

    Jag är ju ingen växtexpert, men växten närmast kameran på bilden liknar min nya Hygrophila (guanensis tror jag) som jag fick av min kompis häromdagen. Tippar att den sköts som vanlig vattenwistaria. Ljus och näring :-) Mina hade också svaga rötter, men jag tog dem ur krukan ändå, har bara goda erfarenheter av Hygrophilor, har flera olika.

    /Matsvin.
    Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Hygrophila guianensis var det inte...sökte på google och hittade några liknande släkten som det skulle kunna vara. ska plantera växten utan kruka imorgon och hoppas några blad klarar sig tack för tips!
      / Ebba

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Nu när du tar ut den ur krukan ta och knip av rötterna lite så de inte är för långa.

        Och titta efter skott vid rötterna om där e det så sätt dessa lite högre i grusen så tar den sig snart.
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        Arbetssätt...