Grönt vatten över natten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adamzon
    • October 2005
    • 342

    Grönt vatten över natten?

    Hej!

    Har fått stora problem med mitt växtakvarie.
    Det är ett 350 liters fullt med växter som växter så det knakar och det har funkat riktigt bra i en månad ungefär.


    Härromdagen såg jag att vattnet hade en liten grön ton, så jag gjorde det vattenbytet efter sedvanlig vecko rutin

    Dagen efter var vattnet verkligen tokgrönt
    jag fick panik och bytte 50% vatten. Vattnet blev klart, men hade pytte lite grön ton kvar.

    3 dagen var det samma sak igen, denna gång såg det verkligen slemmigt ut.

    jag vet att akvarietvattnet är i obalans, men vad kan jag göra för att få bort detta grönvatten? Är det cyanoalger?

    Jag göder med PMDD, och kör DIY Co2
    Byter 50% vatten i veckan och kör med en Fluval 5a, och en 4a

    Ingen doppisvärmare dock
    240 L Amerika, med BTN
    54 L Slaffs, med BTN
    350 L Växter
    45 Liter (extra akvarie)
    120 Liter lek
    144 Liter KUBEN



    Mvh: Adam Madsen
    Lidköping
    http://blog.temabild.se

    www.plantswap.se/forum/
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Är det vattnet som är grönt så låter det som svävalger.
    Är det ett slemmigt lager på inredning/växter så låter det som cyano.
    Finns en hel del info om båda i forumet.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      En variant som jag läst om är att sticka ned en kvist av pil, detta ska relativt fort ordna upp grönvatten, har även hört variant på att vattenhyacint gör det samma.
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Kan i alla fall säga att vattenbyten inte funkar. UV-filter funkar, men kostar förstås en slant. Växtfolket kanske har nåt bra tips om hur man kan konkurrera ut grönvatten?
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #5
          Anledningen till svävalger / grönvatten bruka vara NH3, detta i sin tur har oftast med ett icke optimalt fungerande filter att göra.
          Antingen ett för litet filter eller ett filter där något hänt så att nedbrytningen inte fungerar som den ska (för få / döda filterbakterier).

          Genom att stoppa ned något som suger åt sig NH3 (pil-grenen) så stoppar man svävalgerna, men man måste också se till att få igång nedbrytningen av NH3 annars kommer detta åter som ett brev på posten.
          Senast redigerad av NE; 27 October 2006, 21:34.
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • morphriz
            • October 2005
            • 875

            #6
            .. och ha i åtanke att "dödar" man svävalgerna med medel eller om man svälter dem på ljus finns inget som tar upp ammoniumet. Dvs det accumuleras och det är mycket giftigt för fiskar. Se till att filtren fungerar innan några åtgärder tas.

            Här är en tråd på apc om detta: http://www.aquaticplantcentral.com/f...ter-algae.html

            mvh Mattias
            --
            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
            - Shakespeare.

            Kommentar

            • Mr B
              • September 2004
              • 1310

              #7
              Ursprungligen postat av NE
              Anledningen till svävalger / grönvatten bruka vara NH3, detta i sin tur har oftast med ett icke optimalt fungerande filter att göra.
              Antingen ett för litet filter eller ett filter där något hänt så att nedbrytningen inte fungerar som den ska (för få / döda filterbakterier).

              Genom att stoppa ned något som suger åt sig NH3 (pil-grenen) så stoppar man svävalgerna, men man måste också se till att få igång nedbrytningen av NH3 annars kommer detta åter som ett brev på posten.
              NH3 är en produkt som kommer av nedbrytningen, överskott tyder på obalanc, så att andra ämnen inte uppstår i motsvarande nivåer. Stenhård koll på CO2 nivån, och i med mer, om det är möjligt, samt kontroll på övriga näringsämnen så att inte de helt tar slut, så bör växterna käka upp all näringen själv.

              Antar att Adamzon kör mäsk, vilket ger varierande CO2 tillgång, så det är antagligen där det spökar. Eventuellt kan det avhjälpas med större satser, och / eller flera satser paralellt.

              B!

              Kommentar

              • Adamzon
                • October 2005
                • 342

                #8
                Tack allesammans

                Jag tror jag får starta om akvariet och hoppas på att bli av med det då..

                jag, jag misstänker också Co2´n. Ska ner till Brandfirman här i stan och se om dom har någon tub istället

                mvh: Adam
                240 L Amerika, med BTN
                54 L Slaffs, med BTN
                350 L Växter
                45 Liter (extra akvarie)
                120 Liter lek
                144 Liter KUBEN



                Mvh: Adam Madsen
                Lidköping
                http://blog.temabild.se

                www.plantswap.se/forum/

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Du kanske inte behöver starta om allting. Gör rent filtret och börja med bakteriekultur igen så kanske det löser sig.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Adamzon
                    • October 2005
                    • 342

                    #10
                    Det känns surt att starta om det, har ju en saaabla massa växter som ska säljas framöver....

                    /Adam
                    240 L Amerika, med BTN
                    54 L Slaffs, med BTN
                    350 L Växter
                    45 Liter (extra akvarie)
                    120 Liter lek
                    144 Liter KUBEN



                    Mvh: Adam Madsen
                    Lidköping
                    http://blog.temabild.se

                    www.plantswap.se/forum/

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Antar att Adamzon kör mäsk, vilket ger varierande CO2 tillgång, så det är antagligen där det spökar.
                      Bra analys. Halvhög fisklast och varierande CO2-nivåer och halvmycket ljus = varierande ammoniumnivåer = grönvatten.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Adamzon
                        • October 2005
                        • 342

                        #12
                        Nadafisklast ;-)
                        240 L Amerika, med BTN
                        54 L Slaffs, med BTN
                        350 L Växter
                        45 Liter (extra akvarie)
                        120 Liter lek
                        144 Liter KUBEN



                        Mvh: Adam Madsen
                        Lidköping
                        http://blog.temabild.se

                        www.plantswap.se/forum/

                        Kommentar

                        • NE
                          • January 2004
                          • 1549

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Bra analys. Halvhög fisklast och varierande CO2-nivåer och halvmycket ljus = varierande ammoniumnivåer = grönvatten.
                          Jag håller ju inte med om detta för ammoniumnivån påverkas huvudsakligen av hur bra filtret fungerar.
                          Du kan / ska ha 0 i ammoniumnivå utan att ha några växter eller CO2 alls eller vilken kombination som helst av detta.

                          Det kan naturligtvis ändå ha med CO2nivån att göra men en eventuellt hög nivå / spik ammonium har inte huvudsakligen med CO2 nivån att göra.
                          /Niklas

                          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Jag håller ju inte med om detta för ammoniumnivån påverkas huvudsakligen av hur bra filtret fungerar.
                            Förutsatt att filtret haft ammonium att processa kontinuerligt vilket det inte får med växter som går på CO2. En CO2-dipp och man får en ammoniumskjuts, även om "backupen" i form av ett utsvält filter kan kicka igång hyffsat snabbt i fiskarnas tjänst - men då har ju grönvattnet/staghornen redan triggats.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Jag själv har ett UV-filter jag kan sätta in vid grönvatten, men jag brukar istället göra så att jag sätter en slang in och en ut med ett kontinuerligt vattenbyte *med filtretpåslaget* tills vattnet är kristallklart. Med jämna mellanrum går jag ner och fluffar växter/inredning för att virvla upp eventuellt sedimenterat "grönvatten". Brukar vara fixat på 2-3 dagar på det sättet.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...