Hjälp vad och hur blir jag av med dom?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • netweaver
    • May 2006
    • 486

    Hjälp vad och hur blir jag av med dom?!

    Hej allihopa!

    Jag vet att det finns oändliga mängder med trådar om detta men tycker inte jag riktigt kan bli klok på vilken sorts alger jag är "attackerad" av.
    Nu är bilderna tagna strax efter städning men dom bildar långa trådar 10-20cm utifrån bl.a. bladen.

    E det nån som kan hjälpa mig och identifiera dessa och komma med eventuella tips på hur jag blir av med dom? Jag blir snart galen!

    Klicka på bilden för större version

Namn: alg1_small.JPG
Visningar: 1
Storlek: 123,3 KB
ID: 2175467

    Klicka på bilden för större version

Namn: alg2_small.JPG
Visningar: 1
Storlek: 153,6 KB
ID: 2175468
    \\
    Nybörjare varje dag jag vaknar
  • fairing
    • October 2003
    • 574

    #2
    skaffa siamensis algätare dom äter bra med alger rekommenderar starkt
    www.akvarietorget.se

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      obalans i näringsämnena samt siameser blir rätt stora så kolla över om du klarar av dom
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • netweaver
        • May 2006
        • 486

        #4
        Trodde faktiskt det var en sån jag hade redan men ser på artbeskrivningen att den jag har är mer lik en kinesisk algätare (han kom med på översta bilden).
        Hur många kan/bör jag ha i ett kar på 200L utan att dom "svälter"?
        \\
        Nybörjare varje dag jag vaknar

        Kommentar

        • netweaver
          • May 2006
          • 486

          #5
          Ursprungligen postat av mayday
          obalans i näringsämnena samt ......
          Vad gör jag åt detta, har börjat med PMDD 1 ggn i veckan.
          Kan jag mäta detta på något sätt???
          \\
          Nybörjare varje dag jag vaknar

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Anubiasen ser ut att vara drabbade av både prickalger och toffsalger. Prickalger tyder på för lite fosfat (vilket PMDD kommer hjälpa dig med) och toffsalger tyder på varierande koldioxidnivåer vilket är svårare att fixa. Färre vattenbyten brukar dock vara effektivt.

            Överlag är dock Anubias ganska svåra att hålla helt algfria eftersom dom växer så långsamt (och jag tycker inte dina är jätteöverdrivet algangripna - kollar du på världens bästa växtakvaristers Anubias så är dom aldrig helt fläckfria heller)..
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • netweaver
              • May 2006
              • 486

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Anubiasen ser ut att vara drabbade av både prickalger och toffsalger. Prickalger tyder på för lite fosfat (vilket PMDD kommer hjälpa dig med) och toffsalger tyder på varierande koldioxidnivåer vilket är svårare att fixa. Färre vattenbyten brukar dock vara effektivt.

              Överlag är dock Anubias ganska svåra att hålla helt algfria eftersom dom växer så långsamt (och jag tycker inte dina är jätteöverdrivet algangripna - kollar du på världens bästa växtakvaristers Anubias så är dom aldrig helt fläckfria heller)..
              Prickarna kan jag leva med men tofsalgerna som bildar långa trådar i hela akvariet är lite tråkiga. Färre vattenbyten = Jag byter idag 1 ggn veckan ca. 40% och har börjat med en 1 dos PMDD kan jag öka dosen PMDD till det dubbla och köra vattenbyten var annan vecka istället? Vill ju inte riskera att göda algerna istället.
              \\
              Nybörjare varje dag jag vaknar

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Algerna är aldrig näringsbegränsade så dom göder du varesig du vill eller ej =) Det roliga är att växterna med mer gödning kan hålla ammoniumhalterna stabilt låga så att algerna "går i ide" och inte förökar sig.

                Varannan vecka låter bra, du kan fortsätta dosera en gång i veckan för hela akarievolymen.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • netweaver
                  • May 2006
                  • 486

                  #9
                  Tack för snabba svar!

                  Jag testar dina tips, vill så småningom köra lite CO2 också men vill ha karet stabilt först, och läsa på lite mer om CO2
                  \\
                  Nybörjare varje dag jag vaknar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...