svarta blad på javaormbunke.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    svarta blad på javaormbunke.

    hej.. nu har ja växtproblem igen. köpte mig lite javaormbunke på en auktion förra helgen och planterade dom på stenar i mitt malawikar.
    nästan med en gång så blev dom jättefula.. mängder svarta prickar på hela bladen, och så håller bladen på att lösas upp eller nåt.. blir hål i bladen och kanterna försvinner typ.

    vad är det för fel?
    det är ett 400l kar med högt ph och hårt vatten. ganska bra fart i vattnet.
    och malawiciklider.

    någon som vet?
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    låt dem komma igång de gör så innan de fått fästen fula och svarta det dyker nog upp smågörna knoppar på bladkamterna och då kan du sen börja skörda nya plantor
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      aah ok.. de låter ju bta.. tack för ditt svarr.. då väntar ja o ser..
      blir lite orolig eftersom det typ är en an dom absolut lättaste växterna som man kan ha
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Under tiden kan du testa att mäta no3 och po4 i ditt kar. Svartnande javaormbunke har åtminstonde i mitt kar varit intimt sammankopplat med makrobrist.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Under tiden kan du testa att mäta no3 och po4 i ditt kar. Svartnande javaormbunke har åtminstonde i mitt kar varit intimt sammankopplat med makrobrist.
          MVH
          Magnus
          Magnus har rätt i vad han säger där! Men då växten är ny i karet och du har bara haft den i en väldigt kortstund därför tyckte jag att han skull vänta till växten stabiliserat sig och börjat suga upp näring (om det nu tillsätts eller det finns gott om fisk) iaf en vecka till.

          Skulle den då fortfarande vara risig och vara värre skulle jag tillsätta näring i form av PMDD typ eller vad man har att tillgå men makrobiten mest då.
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            tack för svaren.. det är möjligt att ja får tillsätta pmdd eller liknande. fast ja trodde bara man gjorde det när man hade massor växter i.. ja har ju bara 3st relativt små i ett 400l kar, men de kanske inte spelar nån roll..
            ja får vänta nån vecka o se vad som händer .
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Behovet av pmdd styrs av många faktorer, inte bara växtmängd. Jag gissar att du är väldigt flitig med vattenbytena och kan i såna fall behöva tillsätta gödning. En annan lösning är helt enkelt att minska på vattenbytena.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Metalmaid
                • September 2006
                • 815

                #8
                Dum fråga i er gödningsdiskussion, hur har du det med lyset?
                Hare bäst...och simma lugnt
                Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                http://mariahalsoforum.forum24.se/
                http://www.helpdesken.forum24.se/

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  jo ja byter kanske mycke vatten.. byter ca 40% varje vecka. missar aldrig.. kanske e för mycket, men ja bryr mig mer om mina fiskar än om mina växter..

                  angående ljuset så är det tänt mellan kl 11.00 till 23.30 så det är ju ganska länge. men ja jobbar skift och vill gärna se fiskarna lite när ja kommer hem kl 23.00 när ja slutar när ja jobbar kväll.. har funderat på o dra ner lite på tiden men det har inte blivit av.. kanske de skulle hjälpa att dra ner ca 2 timmar?
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #10
                    tänkte bara berätta att mina växter inte ser bättre ut.. tror ja ska ta ur dom istället..
                    det är konstigt att det funkar i vissa akvarium men inte i andra.. har ett 19l akvarium med yngel i som har varit igång en stund.. 2 månader kanske max... var vattenpest och javamossa och en anubias som sitter på en rot och dom växterna är hur fina som helst.. har nog aldrig sett så fin och hel och ren anubias förr,, den ser nästan inte riktig ut.. har en 25w glödlampa över akvariet (vilket inte är så bra) och göder inte med nånting (utom mat och fiskskit)

                    så det är lite konstigt att dom växterna är fina.
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • Jacob
                      • August 2005
                      • 78

                      #11
                      Har varit med om rätt liknande problem för ca ett halvår sedan. I ett litet kar växte javan så den blev för stor, flyttade över den till det större och efter ett tag så hade den tynat bort. Alla andra växter verkar trivas. Har nu precis köpt en ny planta och skall se om den vill överleva.

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        #12
                        ja det är konstigt te där.. förstår mig inte på dessa växter..
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        • Yrrah
                          • August 2004
                          • 188

                          #13
                          Det stora karet är förmodligen högre än det lilla, det kan påverka hur mycket ljus som når ner till växterna. Jag känner igen problemet...
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

                          Kommentar

                          • Daniel_N
                            • April 2006
                            • 573

                            #14
                            Samma här, i mitt lilla 50L-kar med dåligt ljus och flytväxter som täcker för det lilla ljus som är, ja där är javaormbunken jättefin, men i stora karet där jag göder med PMDD och lyser med Aquastar, där blir de fula fort. Konstigt.

                            Kommentar

                            • Björken
                              • November 2005
                              • 1174

                              #15
                              Vad jag vet så vill javaormbunke inte planteras så att rotstocken blir helt täckt. Kan det var det som är problemet?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...