MH till 300 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mattsve
    • March 2005
    • 74

    MH till 300 liter

    Gillar ljuset från MH och skulle gärna vilja ha det till mitt 300 liters akvarium (120x50x50). Det jag funderar på är hur man skall lösa det utan att få för mycket eller för lite ljus. Jag göder med PMDD och har CO2 mha kontroller.

    2x70w känns som lite lite.
    2x150w känns som lite mycket.
    1x250w eller 1x150w känns som om det borde bli för lite ljus i kanterna.

    Någon som har något lösningsförslag så man får lagom med ljus? 3x70w? 2x150w och hänga dem högre än vanligt? Något annat?
    http://web.mac.com/mattias.svensson/iWeb/Akvarium/
  • joni
    • November 2003
    • 147

    #2
    Ursprungligen postat av mattsve
    Gillar ljuset från MH och skulle gärna vilja ha det till mitt 300 liters akvarium (120x50x50). Det jag funderar på är hur man skall lösa det utan att få för mycket eller för lite ljus. Jag göder med PMDD och har CO2 mha kontroller.

    2x70w känns som lite lite.
    2x150w känns som lite mycket.
    1x250w eller 1x150w känns som om det borde bli för lite ljus i kanterna.

    Någon som har något lösningsförslag så man får lagom med ljus? 3x70w? 2x150w och hänga dem högre än vanligt? Något annat?
    Jag skulle satsa på 2x70 watt. Det är bra kräm i mh och jag tycker inte att de generella rekommendationerna på watt/liter man anger för vanliga lysrör stämmer bra när det gäller mh. Med 2x70 watt kan du ha akvariet tänt lite längre och njuta av akvariet. Med 3x70 watt tror jag att du kan få problem att hålla näringsnivåerna uppe.
    Själv har jag 2x150 watt i 480 liter och med belysningstid på 7 h7dag kör jag slut på näringen jättefort och måste göda varje dag.
    /Johan
    http://joniaquascape.blogspot.com
    Min blogg

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Jag skulle nog valt 4x54W T5... Men det är ju jag det. :-p
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        Håller med båda ovanstående,

        Ska du ha MH så välj inte mer än 2x70 då är det bara risk för strul (har själv haft 2x150W över 325L).
        MH ger en trevlig skimmer / skuggeffekt, men å andra sidan så förlorar man mycket ljus i skuggan.
        Jag kör själv 4x54W T5 nu och det ger ett jämnare ljus man förlorar skuggerna och skimmret men man har i princip inga skuggområden där det växer dåligt heller.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • mattsve
          • March 2005
          • 74

          #5
          Ursprungligen postat av petnym
          Jag skulle nog valt 4x54W T5... Men det är ju jag det. :-p
          Nu är ni två som har pratat om 4x54W T5, men om jag har förstått det rätt så ger inte T5 något annat ljus egentligen (förrutom mer då) än de t8-rör jag redan har. Eller har jag missuppfattat saken?
          http://web.mac.com/mattias.svensson/iWeb/Akvarium/

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av mattsve
            Nu är ni två som har pratat om 4x54W T5, men om jag har förstått det rätt så ger inte T5 något annat ljus egentligen (förrutom mer då) än de t8-rör jag redan har. Eller har jag missuppfattat saken?
            "Annat" ljus? hur menar du? MH ger ju också vanligt ljus, dvs fotoner...

            Om du redan idag har ca 216 W med dina T8-rör så är det nog inte någon större skillnad...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • mattsve
              • March 2005
              • 74

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              "Annat" ljus? hur menar du? MH ger ju också vanligt ljus, dvs fotoner...

              Om du redan idag har ca 216 W med dina T8-rör så är det nog inte någon större skillnad...
              Jo, men de akvarium jag har sett som har haft MH har haft mer lyster och inte haft ett lika platt och "tråkigt" ljus som de med ljusrör. Jag har idag 4x36W T8.
              http://web.mac.com/mattias.svensson/iWeb/Akvarium/

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #8
                Det är sant det blir mer liv av MH, men det är och så det som ger den baksida jag skrev ovan, skuggor är snygga och ger liv, men de är inte bra för växterna.
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                Arbetssätt...