Näringsbrist/gödning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glajdarn
    • November 2004
    • 270

    Näringsbrist/gödning?

    Hej!

    Har ett litet problem med mina valisneria hemma... Vissa blad trasar sig och/eller genomskinliga blad. Misstänker att detta beror på näringsbrist, och behöver nu lite hjälp och tips från er.

    I nuläget göder jag med KH2PO4, KNO3 och Nutri Si enl. dosrekomendation 1 ggr/vecka i samband med 50% vattenbyten.
    Jag har även två påsar med K2SO4 samt MgSO4, men dessa har jag än så länge inte använt.
    Jag undrar nu; bör jag testa att göda även med dessa, och i så fall med vilken frekvens? Jag undrar också hur de skall blandas i dosflaskor och vilken mängd som skall i vid varje dosering.

    (Jag göder även med CO2...)

    Tack på förhand!
    "This is a lighthouse. Your call."
  • joni
    • November 2003
    • 147

    #2
    Ursprungligen postat av Glajdarn
    Hej!

    Har ett litet problem med mina valisneria hemma... Vissa blad trasar sig och/eller genomskinliga blad. Misstänker att detta beror på näringsbrist, och behöver nu lite hjälp och tips från er.

    I nuläget göder jag med KH2PO4, KNO3 och Nutri Si enl. dosrekomendation 1 ggr/vecka i samband med 50% vattenbyten.
    Jag har även två påsar med K2SO4 samt MgSO4, men dessa har jag än så länge inte använt.
    Jag undrar nu; bör jag testa att göda även med dessa, och i så fall med vilken frekvens? Jag undrar också hur de skall blandas i dosflaskor och vilken mängd som skall i vid varje dosering.

    (Jag göder även med CO2...)

    Tack på förhand!
    Om du göder med co2 är 1 dos pmdd/vecka på tok för lite. Öka på till 3 ggr/vecka uspridda över veckan och avvakta några veckor. I göteborg har vattnet väldigt låg magnesiumhalt i förhållande till kalcium och bör därför tillsättas i samband med vattenbyte. Dosera så att du får ca 5 ppm magnesium (då får du föhållande magnesium/kalcium 1:4 vilket är rekommenderat)
    /Johan
    http://joniaquascape.blogspot.com
    Min blogg

    Kommentar

    • Glajdarn
      • November 2004
      • 270

      #3
      Tackar!

      KH2PO4, KNO3 och Nutri Si har jag blandat i var sina flaskor med 0,5 l vatten, och doserar därefter med 10 ml per 100 l akvarievatten. Hur skall jag blanda K2SO4 och MgSO4 för att få rätt koncentration? Och hur skall jag dosera för att få 5 ppm? (Det var ett bra tag sedan jag läste kemi...)

      Sedan kan jag tillägga att jag använder mäsk för koldioxiden... Har ett recept som fungerar ganska bra - kan se resultat när jag jämför med hur det var tidigare. Har tyvärr inte medlen att införskaffa en ordentlig anläggning. Bör jag ändå köra med PMDD 3 ggr/vecka?
      "This is a lighthouse. Your call."

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Ursprungligen postat av joni
        Om du göder med co2 är 1 dos pmdd/vecka på tok för lite. Öka på till 3 ggr/vecka uspridda över veckan och avvakta några veckor. I göteborg har vattnet väldigt låg magnesiumhalt i förhållande till kalcium och bör därför tillsättas i samband med vattenbyte. Dosera så att du får ca 5 ppm magnesium (då får du föhållande magnesium/kalcium 1:4 vilket är rekommenderat)
        NutriSI innehåller nog inte Mg eller järn. Jag tycker att det är jättekonstigt men det verkar så. Kolla här:

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av Krax
          NutriSI innehåller nog inte Mg eller järn. Jag tycker att det är jättekonstigt men det verkar så. Kolla här:
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...hlight=NutriSi
          Visst innehåller den järn, punkt.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Ursprungligen postat av Krax
            NutriSI innehåller nog inte Mg eller järn. Jag tycker att det är jättekonstigt men det verkar så. Kolla här:
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...hlight=NutriSi

            Nu skall man skilja på säkerhetsdatablad och produktblad det är två olika saker.

            Säkerhetsdatabladet tar upp de saker som i största allmänhet är farliga sen är det tal om spårämnen dessa behöver inte nämnas i säkerhetsdatabladen, Men det är sant att det inte innehåller Mg men järn innehåller det hehe kallas Fe.
            Här har ni innehållet.
            NutriSI Mikro
            Fe(EDTA/DTPA) 6,50 %
            Mn(EDTA) 3,80 %
            B 1,10 %
            Cu(EDTA) 0,22 %
            Zn(EDTA) 1,10 %
            Mo 0,33 %
            (pH-stabilt vid pH 2,5-7,0)
            Senast redigerad av peterhaack; 25 October 2006, 22:20.
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              Till att börja med: K är Kalium inte Kalcium (förkortas Ca)

              Sen dubbla gödningen till att börja med iaf. Vi kör med co2 från flaska och dubbeldos varannan dag (när vi körde enkel varannan fick vi bristsymptom)

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Ursprungligen postat av petnym
                Visst innehåller den järn, punkt.
                Bra svar där
                Ursprungligen postat av peterhaack
                Nu skall man skilja på säkerhetsdatablad och produktblad det är två olika saker.

                Säkerhetsdatabladet tar upp de saker som i största allmänhet är farliga sen är det tal om spårämnen dessa behöver inte nämnas i säkerhetsdatabladen, Men det är sant att det inte innehåller Mg men järn innehåller det hehe kallas Fe.
                Här har ni innehållet.
                NutriSI Mikro
                Fe(EDTA/DTPA) 6,50 %
                Mn(EDTA) 3,80 %
                B 1,10 %
                Cu(EDTA) 0,22 %
                Zn(EDTA) 1,10 %
                Mo 0,33 %
                (pH-stabilt vid pH 2,5-7,0)
                Jag har inte kunnat hitta något produktblad. Var har du fått det ifrån? Konstigt att det inte innehåller Mg. Det är ju viktigt för fotosyntesen eftersom det bygger upp klorofyll.

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Oki, här kommer Magnus med lite fakta:
                  Valisneria är en växt som inte ökar sin tillväxthastighet när koltillgången ökar. Därför konkureras den lätt ut av andra växter i en miljö med mycket co2.

                  Enligt Diana W, är kalcium (ca) en av de absolut viktigaste näringsämnena för hårdvattenlevande växter. Valisneria är en sån växt som i naturen förekommer i just hårt vatten. Brist visar sig som en total nersmältning av bladen.

                  Under sensommaren och hösten har det rått co2 brist i Sverige. Detta har medfört att Göteborgs vattenverk har tvingats dra ner på co2 doseringen i sina kalkbäddar. Resultatet är att kranvattnet har haft ett ca inehåll på långt under rekomenderade värden.

                  Vad spännande att du också haft problem med valisneria när vattenverket har dragit ner på ca halten i vattnet. Du är inte den enda.

                  Att dosera mg vid ca brist kommer att öka problemet.

                  Att dosera kalciumklorid kommer att ge natriumkloridrester i vattnet som kan påverka valisnerian negativt.

                  Två alternativ kvarstår då:
                  Det ena är att själv lösa kalk med hjälp av co2. Man får höjda kalcium, magnesium och karbonatvärden i en balanserad mängd.
                  Det andra är att tillsätta seachem eqilibrium, som höjer alla hårdhetspåverkande ämnen på ett balanserat sätt utan kloridrester.

                  Anledningen till att nutrisi inte inehåller magnesium är att den är tillverkad för jordbruk, inte akvarium. I jordbruk kalkar man om jorden blir för sur. I kalken finns balanserad mängd magnesium.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av Krax
                    Jag har inte kunnat hitta något produktblad. Var har du fått det ifrån? Konstigt att det inte innehåller Mg. Det är ju viktigt för fotosyntesen eftersom det bygger upp klorofyll.
                    Ursprungligen postat av Tropfrog
                    Anledningen till att nutrisi inte inehåller magnesium är att den är tillverkad för jordbruk, inte akvarium. I jordbruk kalkar man om jorden blir för sur. I kalken finns balanserad mängd magnesium.
                    ...Dessutom gör inte "NutriSi Mikro" anspråk på att vara någonslags komplett gödning utan det är som namnet säger mikrogödning, och innehåller därför varken N, P, K, Mg, Ca eller någon annan makrogödning.
                    Senast redigerad av petnym; 25 October 2006, 12:45.
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      Ursprungligen postat av Krax
                      Jag har inte kunnat hitta något produktblad. Var har du fått det ifrån? Konstigt att det inte innehåller Mg. Det är ju viktigt för fotosyntesen eftersom det bygger upp klorofyll.
                      Produktblad skall du få med vid varje köp får du inte det har du rätt att fråga efter det och se till att du har det i handen tillsammans med din vara, du skall oxå ha ett datasäkerhetsblad (MSDS) med produkten, tyvärr är många företag slappa på den punkten.
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Mycket mumsig information Tropfrog.

                        Kan man använda korallsand som man bubblar CO2 igenom för att få en kalciumlösning man kan dosera? Några tips på hur det skulle kunna gå till?

                        Detta kan förklara en hel del då CaCl2 verkar ge en del negativa effekter hos mig (sämre tillväxt överlag) men samtidigt får bort en del kalciumbristsymptom.

                        EDIT: Intressant att dom faktiskt tillsätter CO2, var det inte det vi bråkade om huruvida kranvattnet innehöll CO2 och huruvida det kunde få växter att bubbla iom vattenbyte?
                        Senast redigerad av defdac; 26 October 2006, 08:17.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Glajdarn
                          • November 2004
                          • 270

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tropfrog
                          Valisneria är en växt som inte ökar sin tillväxthastighet när koltillgången ökar. Därför konkureras den lätt ut av andra växter i en miljö med mycket co2.
                          (...)
                          Enligt Diana W, är kalcium (ca) en av de absolut viktigaste näringsämnena för hårdvattenlevande växter. Valisneria är en sån växt som i naturen förekommer i just hårt vatten. Brist visar sig som en total nersmältning av bladen.
                          Tackar för ett mycket uttömmande svar!
                          I burken där hemma har jag bara två växtarter, nämligen vattenspikblad och valisneria. Sedan jag började med (mäsk-)CO2 har jag märkt en klar förbättring av vattenspikbladen. Större, frodigare blad och snabbare, rikligare tillväxt. Dock har jag inte märkt någon direkt försämring i valisnerians tillväxt. Det kanske kan förklaras med att mäsken inte ger så kraftig CO2-tillförsel... Men det är ren spekulation.

                          Vad det gäller valisnerian så har vissa blad mycket riktigt "smällt ner". Framför allt under sensommaren och fram till dags dato. Inte alls kul, vill jag lova. Nå, nu har jag ju en rätt riklig mängd i burken - men det är icke desto mindre tråkigt. Kanske skulle ta och reducera mängden så att de som finns kvar får mindre konkurens av varandra? De har ju uppenbarligen väldigt lätt att sprida sig på nytt, så det torde gå ganska fort att "återkolonisera" när Ca-halten ökar igen...

                          Eller så testar jag helt enkelt seachem eqilibrium.
                          "This is a lighthouse. Your call."

                          Kommentar

                          Arbetssätt...