Mossbollar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piccola
    • September 2006
    • 175

    Mossbollar?

    Har nyligen köpt några "golfbollar" av mossa och undrar vad det är egentligen. Personalen i affären hade inte kvar sina följesedlar (!) och kom inte ihåg vad bollarna heter. De trodde att det var javamossa - men i så fall är det en helt annan typ av javamossa än jag har sett förrut.

    Mörkgröna, runda och mycket kompakta i storlek som just golfbollar - och med en tendens att flyta runt om man kommer åt dem. Påminner om björnmossa i skogen. Bara en massa "hår" runt om, ca 0,5-1cm långa strån. Kan inte se något "upp" eller "ner", inga rötter eller liknande.

    Så - vad är det för mossa egentligen? Någon som vet mer? Har tyvärr inte möjlighet att ta bilder.
    Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
    Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Cladophora aegagropila
    även kallad algboll =O))

    kolla på tropica.com
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Piccola
      • September 2006
      • 175

      #3
      Oj, intressant - och lite lustigt att man ska vända på dem regelbundet!

      Men nu undrar jag just om bollarna riskerar att bli tilltugg åt den skäggmunsmal som jag tänkte flytta över till karet med bollarna...
      Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
      Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Nje tror inte det han kommer nog att sitta där och suga men ger du han bara bra foder och till räckligt med det så ordnar det sig nog, ett bra alternativ är Waffers Algee waffers pwss har dessa till bra pris, matar alla fiskar med waffers men mina ancisar kan sitta och suga på dessa karamellerna länge.
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        Arbetssätt...