Växtproblem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hassegu
    • August 2005
    • 62

    Växtproblem!

    Det vill sig inte riktigt i mitt akvarium. Ingen katastrof men......
    tex så vill inte nålgräset ta sig utan det bildas mest en massa alger på sig, samma med de långsamtväxande väster jag har. Även cabomban mår bra ett tag men sen börjar algerna ta över. Gissar på tofsalger är det som rotar sig. Även lite problem med trådalger. Svärdplantorna är väl det enda som växer bra. Försöker och försöker men det vill sig inte.

    Akvariumet är ett 250 liters lågtech. 90 w lyse. Jordbotten. Pmdd 1 gång/ vecka. Inget vattenbyte. Fiskantalet relativt lågt!
    Tips till en som kört fast?
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #2
    Testa pulsa i pmdd tre ggr/vecka.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • hassegu
      • August 2005
      • 62

      #3
      Oki jag är öppen för allt. Testar det från idag!

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        Jag hade sett upp med så mycket gödning i ett lowtech, eftersom det inte görs några vattenbyte i och så lite lyse, det är lätt att du får höga akumulerade nivåer.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • Fredde L
          • October 2006
          • 241

          #5
          Jag tror som Niklas, för lite ljus. Sen vidare kan det vara att humus halten är för låg, alger gillar inte det bruna vattnet som blir efter att man lagt ner en stock i akvariumet. Prova också att syresätta vattnet mer med typ difusor.
          // Fredrik
          Mvh//Fredrik


          Kommentar

          • PatrikS
            • June 2006
            • 579

            #6
            Fast toffsalger brukar tyda på för låga/svängiga CO2-nivåer. Ökar han ljuset så blir CO2-tillgången ännu mer obefintlig, varför att föreslå mera ljus är väl kanske kontraproduktivt? 0,36 w/l är i vart fall så lagom det kan bli i en low-tech. Vad gäller en puls av pmdd i veckan så beror det på växtmängden - har hassegu mycket växter så kan en enkel dos vara som en piss i mississipi.

            Andra förslag?
            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

            Kommentar

            • Matsvin
              • April 2006
              • 254

              #7
              Jag kör flera akvarier med low tech, häller endast i PMDD om växterna ser gula ut, de lilla alger jag har fått har berott på att det varit för lite snabbväxande växter :-)

              I mina akvarier är det djungelintryck som gäller, dvs fullt med växter hela vägen, man ser inte in speciellt långt i akvarierna.

              Att bara öka ljusmängden eller hälla i PMDD utan att kolla hur de växter som redan finns mår näringsmässigt brukar inte lyckas här. Att däremot öka växtmängden brukar långsamt avdöda algerna genom att växterna konkurrerar ut algerna.

              /Matsvin.
              Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Jag tycker som PatrikS eller ja lite motvals måste man vara, men om du gick upp och doserade en gång extra mitt iveckan så kan du se om det sker ngt. Detta för att innan du kastar ngra extra pengar på en ramp till eller lägger pengarna på ngt ännu dyrare så har du en enkel och billig grej att se om det fungerar att gå upp i dos PMDD billigt och enkelt.
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • NE
                  • January 2004
                  • 1549

                  #9
                  Det jag bara ville ha fram är att om man gör en sådan manöver med de förutsättningarna så bör man hålla lite extra koll så att man inte får "extrema" värden och skadar annat levande i akvariet.

                  Jag håller med om att det kanske inte är så lyckat att höja ljusmängden med dessa förutsättningarna (ingen extra CO2).

                  Just trådalger har jag aldrig lyckats bli av med, har i och för sig bara fått det en gång men då startade jag om akvariet för att bli av med dem.
                  /Niklas

                  Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    Ursprungligen postat av NE
                    Det jag bara ville ha fram är att om man gör en sådan manöver med de förutsättningarna så bör man hålla lite extra koll så att man inte får "extrema" värden och skadar annat levande i akvariet.
                    Håller med dig där, klart man skall alltid ha koll på vad som händer i karet man vill ju inte ha en komplett utspårning iheller.
                    Därför är jag försiktigare och bara väljer att doserar en extra gång =O)
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • hassegu
                      • August 2005
                      • 62

                      #11
                      Oki nu har jag snappat det mesta......
                      Testar iallfall att köra PMDD ett par gånger extra per vecka. Ljuset blir svårt att öka eftersom jag inte får plats med någon mer ramp! Har hyfsat mycket växter dock ej så mycket snabbväxande. Skall inhandla lite mer snabbväxande oxå! Sen håller jag naturligtvis koll på vattenvärden under tiden
                      Det var min analys av alla svar så får vi se om det blir lite bättre fart i burken!

                      Hasse

                      Kommentar

                      Arbetssätt...