Gröna runda alg-ringar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • turbo_tobbe
    • August 2006
    • 5

    Gröna runda alg-ringar

    Hej

    Har försökt söka i forumet men hittar inget om detta.

    Jag har ett ca 130 liters-kar med 4 ciklider och två algätare (Ancistrus).

    Algätarna gör ett bra jobb förutom att jag får en massa gröna prickar som är upp till 6-7 mm i diameter och växer på rutor och blad. Algerna verkar sitta hårt för algäterna tar dom inte och för att få bort dessa måste man gnugga hård med en svamp så jag kan bara ta bort dem från rutorna, växerna skulle gå sönder.

    Det känns som det har med ljuset att göra för på blad som skyms att ett annat blad är det inga sånna här prickar på. Jag har två Aqua-Glo lysrör i men har minskat ner och bara det ena tänt sen en tid tillbaka men det verkar inte göra någon skillnad, tänder sig vid 12-13 tiden och lyser till 21-22. Akvariet att placerat i en hall utan fönster så det kommer inget solljus på det och knappt något dagsljus heller.

    Vad är detta för alger och hur får jag bort dem/hämmar tillväxten av nya?
    Senast redigerad av turbo_tobbe; 21 October 2006, 18:48. Anledning: Massa felstavningar
  • turbo_tobbe
    • August 2006
    • 5

    #2
    Kompletterar med några bilder jag tog på algerna.


    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      inget att oroa sig för! förövrigt är grönalger ett tecken på att det är ganska gott ställt i akvariet... är karet ganska nystartat? göder du?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • turbo_tobbe
        • August 2006
        • 5

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        inget att oroa sig för! förövrigt är grönalger ett tecken på att det är ganska gott ställt i akvariet... är karet ganska nystartat? göder du?
        Det är inte så snyggt med dessa gröna fläckar som sätter sig på växter och som man måste skrubba bort från rutorna så jag blir helst av med dem i alla fall om det finns något sätt.

        Jag startade upp det i vintras nångång, göder inget om man bortser från matrester som fiskarna inte tar. Byter vatten varannan vecka ungefär.

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #5
          Prickalger som du har tyder på två saker:
          1. antingen för låg CO2 halt
          2. eller för låg fosfathalt.

          Testa först med säg två fulldospulser av pmdd (sök på det) i veckan och avvakta resultatet i kanske två - tre veckor. De prickar som du redan har kommer ju naturligtvis inte att försvinna av sig själv, men du kommer att se huruvida nya sådana bildas eller ej. Min gissning är att det kommer att göra stor skillnad, särskilt om du har bara ena röret tänt (lite ljus innebär att växterna hinner ta upp den lilla mängd CO2 du kan ha i karet). Generellt är det ju bättre att ha mycket fisk och övermata i en low-tech, men samtidigt ha massor med växter.
          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • turbo_tobbe
            • August 2006
            • 5

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikS
            Prickalger som du har tyder på två saker:
            1. antingen för låg CO2 halt
            2. eller för låg fosfathalt.

            Testa först med säg två fulldospulser av pmdd (sök på det) i veckan och avvakta resultatet i kanske två - tre veckor. De prickar som du redan har kommer ju naturligtvis inte att försvinna av sig själv, men du kommer att se huruvida nya sådana bildas eller ej. Min gissning är att det kommer att göra stor skillnad, särskilt om du har bara ena röret tänt (lite ljus innebär att växterna hinner ta upp den lilla mängd CO2 du kan ha i karet). Generellt är det ju bättre att ha mycket fisk och övermata i en low-tech, men samtidigt ha massor med växter.
            Nu har jag kört med PMDD i 4 veckor eller nått och jag tycker det fortfarande dycker upp nya prickalger på rutorna. Nu har jag i och för sig varit duktigare att skrubba rent rutorna vid vattenbyten än tidigare så det är ju mindre men de verkar inte helt ha gett upp. I övrigt är det inga större problem med alger men det var det inte innan heller sen jag skaffade mina två ancistrus.

            Vad beror dessa prickalger på egentligen, har aldrig varit med om detta innan... Ska man ha mer ljus, mindre ljus eller vad är felet? De verkar trivas bäst långt ner på rutorna ( = trivs i svagare ljus) men de växer inte på blad som skyms av andra blad ( = trivs i starkare ljus)....fattar inget. Och kan man enkelt mäta fosfat och co2 halten i vattnet för att ta reda på om det är det som är problmet och vad ska den vara?
            Senast redigerad av turbo_tobbe; 29 November 2006, 18:39.

            Kommentar

            Arbetssätt...