Av jord är du kommen, till jord skall du åter bliva

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    #16
    Ursprungligen postat av Piscator
    Hmm, det var ungefär där min tråd började; blir det automatiskt ett low-tech bara för att man har jord eller torv under gruset?

    Nja, inte riktigt. Ett akvarium består rent tekniskt vanligen av följande delar: Glaslåda, belysning, värme, cirkulation och filtrering(Mekanisk, Biologisk, Kemisk/Additiv, Kemisk/Adsorbtiv). Glaslådan och belysningen kan lämnas som den är. Lowtech till skillnad från vanliga mår dock bra av solljus. Värmen är lite annorlunda, några hävdar(till exempel jag) att jordbotten måt bra av och behöver temperatur variationer. Det behövs samtidigt en viss minitemperatur, jag rekommenderar att du ställer din doppvärmare 2-5 grader lägre än du ska ha. Ska du ha dina guldfiskar så ska de gå helt utan värmare.

    Från början tyckte Wahlstad att det gick bäst helt utan cirkulation undantaget fiskar som simmar och advektion, värmecirkulation, från ev. doppvärmare. Hennes argument var att man inte skulle vädra ut CO2 ur vattnet. På senare tid har hon och flera andra gått över till att man behöver cirkulation, främst i kar större än 100L. Det är svårt att hålla rätt balans med växter för att få det att funka utan cirkulation. Dessutom ändas balansen och syrelasten, åtgången, i botten ökar sakta de första åren. Så kar som kört ett halvår eller år kan få syreproblem och då är det svårt att åtgärda.

    Det sista och viktigaste är att inte ha någon biologisk eller kemisk filtrering. Dvs inget vanligt filter och inget kol, torv eller liknande. Så cirkulationen ska ske med ett powerhead eller liknande. Jag använder en liten eheim universal, 1046 iirc, som står på botten och pumpar uppåt för maximal vertikal cirkulation i min 90a. Det går att ha mekanisk filtrering men det är viktigt att den är så lite biologiskt aktiv som möjligt. Jorden i akvariet sköter all nitrifikation på ett bra sätt. Dvs de näringsämnen som binds kan tas upp av växters rötter.

    Alla restprodukter i ett lowtech ska brytas ner till näringsämnen och bindas i växter och djur eller deponeras i jorden. Det ska gå att låta bli vattenbyten helt om man toppar med RO vatten. Har man inte RO vatten är det bra att byta 25-50% runt var 3:e månad eller så.

    Av min erfarenhet med mina två jordkar så rekommenderar jag att du inte "fuskar" med pmdd eller annan akvarienäring. Får du problem med närigsbrist ha i mer mat och variera maten mer. Min favorit är dammpellets, dvs koi mat. Funkar jättefint, inga av fiskarna kan ju äta dem utan de får gnaga på dem och de pellets som blir över sjönker och sniglarna får en chans på dem innan de faller sönder.

    Jag rekommendar även att du har andra djur än fiskar. Sniglar typ äppelsniglar är jättebra restätare, de äter dessutom en del alger. Räkor typ amano och körsbär käkar alger. Vattengråssuggor äter små rester. Har du ett tunt gruslager kan du har tubifexmaskar i jorden. Jag har kört med filterräkor oxå, de kanske inte gör någon egentlig nytta men jag har funderingar på om de inte hjälper mot vissa små parasiter.

    Alla dessa extra ätare gör att den biologiska mångfalden ökar, vilket leder till att mer näring kan återvinnas på ett bra sätt.

    Hursomhelst, detta var "lite" natt pladder, men roligt att du provar på jordbotten.
    mvh Mattias
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #17
      Tack för ditt utförliga svar Mattias!
      Mycket intressant! Undrar hur min egen akvaristiska utveckling kommer att bli, hi- eller low-tech eller både och? Känner jag mig själv rätt så kommer jag i vilket fall försöka utveckla mig själv och karen åt något håll.

      Vattengråsuggor, det har jag inte ens tänkt på. Svenska kräftdjur och t.o.m. insekter skulle man ju kunna hålla sig med, åtminstone om man inte har någon fisk. Det finns massor av kul insekter i vattnet, en del är duktiga rovdjur! Trollsländelarv och dykare exempelvis, rygg- och buksimmare, klodyvel, dag- och nattsländelarver. Många vatteninsekter verkar vetenskapen veta väldigt lite om, läge för akvarister att driva vetenskapen framåt?

      För min del får det dock dröja ett tag, nu har jag ju just (i helgen) startat upp det nya akvariet. Vattnet verkar ok och idag satte jag i 10 små sorgmantlar och två mini-ancistrus, hoppas det inte blev för mycket på en gång men karet är ju ändå 310 liter?

      Jorden räckte till att spridas över hela bredden, men på djupet valde jag att lägga den från bakkant och till halvvägs mot framsidan. Täckte den med några cm grus och har ännu inte märkt av några flytande delar eller färgning av vattnet, för mig mycket förvånande!
      Senast redigerad av Piscator; 23 October 2006, 22:42. Anledning: Hade råkat skriva slöjstjärtar i st.f. sorgmantlar..
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        vad betyder chelatera
        På svenska heter det nog "kelatering", det var jag som körde lite svengelska.
        Det fanns inte på svenska wikipedia, men här är den engelska:


        Kelat är organsiska ämnen som järna binder metallatomer helt enkelt. Som du ser så kan "humic acid" fungera som kelator och det är ju det ämnet i jorden som färgar vattnet...
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Piscator
          • August 2006
          • 735

          #19
          Humusfärgat vatten brukar man säga om de brunfärgade skogsälvarnas H2O i den hobby där jag har betydligt mer erfarenhet - flugfiske.

          Tack Daniel, en riktig aha-upplevelse faktiskt!

          Jag väntar just nu på en faktura på ett Gold-memberskap, då kan jag ju bl.a. visa några bilder på hur ditt forna växtkar nu ser ut. Fast det är väl i och för sig intressantare om ett halvår eller så, vilken klantskalle som hest kan väl ha gröna och fina växter efter de första 4 dagarna..
          Hälsningar, Tomas!
          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Vilken härligt komisk felskrivning jag gjorde. "järna" =) Ska bli kul att få en nyinkarnering av min gamla burk.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...