Av jord är du kommen, till jord skall du åter bliva

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    Av jord är du kommen, till jord skall du åter bliva

    ..vill jag minnas att prästerna säger vid sorgliga tillfällen.

    I väntan på detta förhoppningsvis avlägna tillfälle (frånfälle?), så undrar jag om detta med torv eller jord i akvariet. Är det bara sk. low-tech akvarister som använder det eller kan det vara lämpligt även i ett vanligt sällskapsakvarium?

    Ska till att starta upp en ny "tank" och har långt gågna planer på att grunda med kaktusjord under gruset (hopplöst att få tag i torv så här års), som har ett minimum av gödningsämnen och relativt litet järninnehåll.

    Är jag på helt fel spår?
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag tycker du är på rätt spår om du inte har några grävande fiskar och kan tänka dig färgat vatten några månader (iofs beroende på hur ofta du gör vattenbyten).
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • eldhroka
      • September 2006
      • 207

      #3
      En liten fråga, fungerar det med sån torv man använder till hästar? I så fall finns det ju att köpa året runt på närmaste Granngården. Dock blir det ju väldigt mycket torv Här kostar en torvbal kring 85 kr men som sagt, då är det ju mycket torv.

      mvh Anna
      54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

      Kommentar

      • Piscator
        • August 2006
        • 735

        #4
        Både mina häst och torvkunskaper är minst sagt tor(v)ftiga. Men nu har jag redan kaktusjord i blöt, så jag får väl nöja mig med den. Ett krux är ju såklart om det inte skulle bli bra, att i efterhand skilja jorden från gruset verkar inte kul. Bara att tömma och köpa nytt.

        Har inga grävande fiskar förutom en Kuli, men den gräver ju ner sig själv och står inte och spottar grus som frontosorna i akvariet på jobbet.

        Det ska i vilket fall bli spännade att starta upp ett nytt akvarium!
        Hälsningar, Tomas!
        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Alltid roligt med nytt, jag bara väntar på lön så jag kan köpa fler växter till mitt 275l
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • Piscator
            • August 2006
            • 735

            #6
            Ja, det ska bli kul att kryssa mellan ortens tre akvarieaffärer och välja ut växter att starta upp med. MEN appropå hästar, min dotter har två fiskar "Kvicken" och "Lillasyster". Mycket charmiga slöjstjärtar, men de växter som inte äts upp rycker de upp och jag har inte hjärta att låta dem gå kvar i 49-liters akvariet - de har blivit ganska stora med tiden.

            Några tips på tuffa, tjockbadiga växter som rotar sig snabbt?
            Hälsningar, Tomas!
            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              För slöjstjärtar är det väl enklast med växter som inte behöver planteras om, svärdsplantor till exempel. Stjälkväxter behöver ju toppas ibland, och då måste man igenom rotningsfasen varje gång man tar hand om toppsticklingar. Den mest inspirerande artikel jag läst om guldfisk och växter var det Vallisneria som var dominerande, mycket praktisk kombination. Annars finns det en del växter som kan bindas fast på stenar och rötter, till exempel Anubias och Javaormbunke, de brukar fungera.

              Kommentar

              • Metalmaid
                • September 2006
                • 815

                #8
                Ett litet råd bara, har du en kuliål som borrar ner sig och även tänker plantera in slöjisar som rycker upp växter, lägg ett TJOCKT lager grus över jorden...annars är det bara en tidsfråga innan du har hela akvariet fullt med jord och torvpartiklar som flyter omkring.
                Hare bäst...och simma lugnt
                Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                http://mariahalsoforum.forum24.se/
                http://www.helpdesken.forum24.se/

                Kommentar

                • Piscator
                  • August 2006
                  • 735

                  #9
                  Vallisneria har jag varit inne på, bra att få det bekräftat. Idag simmar de båda marodörerna i ett akvarium där det bl.a. finns Anubias och de rår inte på de etablerade bladen, men skotten har de inga problem med att beta av. Växter av fetbladig karaktär verkar fungera - ibland.

                  Jag köpte 10 l jord och har nu snart lyckats att separera bort allt som flyter, kvar är ca. 5-6 liter jord. Tänkte pytsa ut den i ett par "öar" och täcka med engelsk sjösten som jag fick av defdac. I framkant lurar jag på att ha en finare sand, som väl förr eller senare kommer att blanda sig med sjöstenen. Men åtminstone initialt får kulin en sand där den har lätt att gräva ner sig och mitt hopp är att den hellre gräver där än i kaktusjorden. Funkar koncepet så ska jag gärna skaffa fler kuli, min är av den brunsvarta sorten skulle vara kul med ett gäng randiga.
                  Hälsningar, Tomas!
                  "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Aha, är det den Tomas som köpte mitt akvarium =) Välkommen!
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Piscator
                      • August 2006
                      • 735

                      #11
                      Tack! Du vill inte ha ett par guldfiskar?
                      Hälsningar, Tomas!
                      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #12
                        Jag har en gibbi som också rycker upp allt som växer....skulle ocså vilja ha tips på bra växter. Jag vill ha mycket växter som växer mycket idet akvariet Även lätta
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        • Piscator
                          • August 2006
                          • 735

                          #13
                          En fråga: Nämde tidigare att jag tänkte pytsa ut kaktusjorden i ett par öar, men inser plötsligt att jag utgår ifrån vanliga krukväxter. Hur är det med vattenväxter, tar de generellt upp sin näring via det fria vattnet? I så fall skulle man alltså kunna skicka ner en stor tepåse med jord som urlakas i vattnet (i princip alltså..)? Rent praktiskt för min del kan jag då med den teorin sprida ut min jord över hela bottenglaset för att få så tjockt gruslager som möjligt mellan potentiellt grävande fisk och jord? Växtens rötter behöver inte stå i jorden för att vinna fördel av att den finns där?

                          Jo, jag slog i lite PMDD med jorden och vattnet det ligger i - var det dumt?

                          Berträffande kaktusjorden så fick jag alldeles själv en lysande idé! Ställde mina hinkar i slasken och la en smörkniv under ena kanten så hinken står snett. Satte sedan på en väldigt liten vattenstråle som inte rörde upp nämnvärt i bottensedimentet, när sedan vattnet började att rinna över kanten så följde det mesta av de flytande partiklarna med (och jag kunde hjälpa till med en sked). Av 10 l jord är nu högst 4 kvar.

                          PWSS ringde och meddelade att ytterpumpen levereras imorgon (söndag). Det passar mig jättebra, för jag kunde inte låta bli att köpa på mig 6 nya växter i akvarieaffären idag. Nästa helg hade ju växterna kanske varit sålda!? Nu förvarar jag dem i 49 literstanken och jag kan se hur fiskarna blänger på mig och tycker att det är trångt om simutrymme.. Så de uppskattar säkert att jag startar upp nya 300-liters tanken redan imorgon.

                          Det gör i alla fall jag!
                          Senast redigerad av Piscator; 21 October 2006, 16:14.
                          Hälsningar, Tomas!
                          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Hur är det med vattenväxter, tar de generellt upp sin näring via det fria vattnet?
                            Ja, både med rötter och blad. Eftersom det är enklare att fixa cirkulation i vattnet så blir det en enklare källa till förnyelsebar näring för undervattensväxter. Växter som helt litar till rötter måste ju hela tiden öka rotmassan för att hitta ny näring eller lita på superslö diffusion.

                            Det är även effektivt att kunna ta upp näringen direkt där den behövs istället för att behöva transportera upp den enda nerifrån ett rotsystem.

                            Vissa näringsämnen verkar dock gärna tas upp i bottnen av vattenväxter eftersom dessa näringsämnen naturligt nästan aldrig finns lösta i vattnet (främst järn). Att järn är så olösligt i vatten går att komma runt genom att chelatera det, dvs man binder upp järnatomen i lite större organiska molekyler som växterna kan peta isär och ta ut det gottaste.

                            I så fall skulle man alltså kunna skicka ner en stor tepåse med jord som urlakas i vattnet (i princip alltså..)?
                            Man använder inte jord för att den innehåller näring utan för att den är bra grogrund för bakterier som kan mineralisera fiskmat till ickeorganiska salter som växterna kan ta upp. Jord binder även upp dessa ickeorganiska salter via katjonutbytesförmåga så dom hålls kvar, men kan petas loss av växternas rötter.

                            Jord färgar vattnet med tanniner och andra organiska ämnen som kan fungera som naturliga chelater vilket skulle kunna göra din tepåse-idé till en ganska bra idé. Dessverre så kommer denna påse även suga upp kalcium och magnesium (sänka KH/GH) vilket växterna inte gillar.

                            Som du säkert inser så gör det inget om jorden suger upp kalcium och magnesium om den ligger under gruset - där får ju växterna ändå tillgång till den via sina rötter.

                            Så skippa påsen. Det blir ungefär som att filtrera över torv. Suger åt sig hårdhet till växternas förtret.

                            Rent praktiskt för min del kan jag då med den teorin sprida ut min jord över hela bottenglaset för att få så tjockt gruslager som möjligt mellan potentiellt grävande fisk och jord?
                            Du är inne på vad som kallas ett "low-tech"-substrat som är en uppfinning av Diana Walstad. Hon har funnit att 2-3 cm jord toppat med 2-3 cm grus ger en väldigt bra kultur i bottnen för effektiv mineralisering utan att riskera alltför syrefattiga områden.

                            Undvik dock grävande fisk.

                            Växtens rötter behöver inte stå i jorden för att vinna fördel av att den finns där?
                            Både ja och nej. Mineraliseringen kommer via diffusion göra näringen tillgänglig i vattnet där den kan tas upp av bladen, men den kommer även göras tillgänglig för rötterna och rötterna kommer lätt växa ner flera decimeter så frågan är egentligen inte så viktig. Det funkar hursomhelst.

                            Berträffande kaktusjorden så fick jag alldeles själv en lysande idé! Ställde mina hinkar i slasken och la en smörkniv under ena kanten så hinken står snett. Satte sedan på en väldigt liten vattenstråle som inte rörde upp nämnvärt i bottensedimentet, när sedan vattnet började att rinna över kanten så följde det mesta av de flytande partiklarna med (och jag kunde hjälpa till med en sked). Av 10 l jord är nu högst 4 kvar.
                            Framförallt är det fiffigt att du "förblöter" jorden för att alla bakteriologiska processer sätter igång (typ nitrifikation, rotifierar, mineraliserare osv). Man kan ha jorden ståendes med stark genomluftning via syrestenar i några dygn och bara dekantera av vattnet och de flytande partiklarna varje dag.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Piscator
                              • August 2006
                              • 735

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Ja, både med rötter och blad. Eftersom det är enklare att fixa cirkulation i vattnet så blir det en enklare källa till förnyelsebar näring för undervattensväxter. Växter som helt litar till rötter måste ju hela tiden öka rotmassan för att hitta ny näring eller lita på superslö diffusion.
                              Aha, precis vad jag misstänkte - att tänka som en Anubias passar mitt begränsade intellekt..

                              Ursprungligen postat av defdac
                              Vissa näringsämnen verkar dock gärna tas upp i bottnen av vattenväxter eftersom dessa näringsämnen naturligt nästan aldrig finns lösta i vattnet (främst järn). Att järn är så olösligt i vatten går att komma runt genom att chelatera det, dvs man binder upp järnatomen i lite större organiska molekyler som växterna kan peta isär och ta ut det gottaste.
                              Hmm, jag som valde kaktusjorden just för dess begränsade järninnehåll. Om man tillför järn iform av järnfilspån, omvandlas det (rosten) till något som växterna har nytta av? Sannolikt inte enligt vad du säger, vad betyder chelatera?

                              Ursprungligen postat av defdac
                              Man använder inte jord för att den innehåller näring utan för att den är bra grogrund för bakterier som kan mineralisera fiskmat till ickeorganiska salter som växterna kan ta upp. Jord binder även upp dessa ickeorganiska salter via katjonutbytesförmåga så dom hålls kvar, men kan petas loss av växternas rötter.
                              Kanoon, utan denna mening kanske jag hade struntat i kaktusjorden!

                              Ursprungligen postat av defdac
                              Som du säkert inser så gör det inget om jorden suger upp kalcium och magnesium om den ligger under gruset - där får ju växterna ändå tillgång till den via sina rötter.
                              Detta fick jag lov att läsa två ggr , men nu fattar jag. Jorden är bra på att transportera järn (förrförra stycket) kalcium och magnesium till växterna, men via växternas rötter?

                              Ursprungligen postat av defdac
                              Du är inne på vad som kallas ett "low-tech"-substrat som är en uppfinning av Diana Walstad. Hon har funnit att 2-3 cm jord toppat med 2-3 cm grus ger en väldigt bra kultur i bottnen för effektiv mineralisering utan att riskera alltför syrefattiga områden.
                              Hmm, det var ungefär där min tråd började; blir det automatiskt ett low-tech bara för att man har jord eller torv under gruset?

                              Ursprungligen postat av defdac
                              Framförallt är det fiffigt att du "förblöter" jorden för att alla bakteriologiska processer sätter igång (typ nitrifikation, rotifierar, mineraliserare osv). Man kan ha jorden ståendes med stark genomluftning via syrestenar i några dygn och bara dekantera av vattnet och de flytande partiklarna varje dag.
                              Katten också! Jag som trodde att jag var smart, men av helt andra skäl! Jag är mer van att dekantera vårt vin, men det funkar ju det också - kanske av liknade skäl?

                              Ju mer jag lär mig i detta forum (tack alla ni som sprider er kunskap), ju mer misstänker jag att jag om ett år eller så kommer jag att bli en "hi-tech". Men, just nu, känner jag att jag vill känna mig för. Jag vill ha så många mysiga fiskar jag kan till sådan låg kostnad och arbetsinsats som möjligt. Utan tvekan ett lyxproblem, MEN jag vill inte att fiskarna ska lida av vare sig min lättja eller snålhet!

                              Ha det!
                              Senast redigerad av Piscator; 22 October 2006, 22:05.
                              Hälsningar, Tomas!
                              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...