Alla akvarium svabbar igen!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stjärnzoo
    • December 2005
    • 43

    Alla akvarium svabbar igen!?

    Hejsan!

    Har fått 4 stycken 54 liters akvarium ifrån en zooaffär som har köpt nya större akvarium till sin butik. Mina 4 har jag tänkt att jag skall ha som yngel kar.. eller iallafall 2 stycken av dem till att börja med. Nu till problemet. Det har varit igång i ca: 1 1/2 månad nu och dem svabbar lixom igen hela tiden.. med bruna alger på alla väggar och grumligt/brunt vatten Dem står tomma nu då jag anser att detta inte är bra för fiskarna och att jag inte vill riskera fiskarna. Vet inte vad detta beror på. Dem står inte i direkt solljus, har växter i, och pumpar som funkar. Så vad beror detta på. Har varit inne i en hel del zooaffärer och deras små akvarium är hur fina som helst, och vissa har inte ens växter i eller grus på botten. Vad har jag gjort för fel?! Vore tacksam för svar.

    Mvh//Hanna - Fiskägare sedan våren 2006.
    /Hanna - stolt ägare till:
    ett 180 liters,
    ett 540 liters.
    + 1 yngelkar på 54 liter.
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    bytte du till nytt filtermaterial innan du körde igång? Övergöder du med fiskmat?
    Räkbiten


    Kommentar

    • Stjärnzoo
      • December 2005
      • 43

      #3
      Jag fick med en sån där plast platta man lägger i botten och sedan grus över.. så pumpen sitter lixom fast i plast plattan och har inget filter. =s Kanske borde ta ut den då kanske och sätta in en ny pump med filter?! Nee, jag ger dem bara en lite nypa mat som de har käkat upp på 2 minuter så det tror jag inte att jag gör.
      /Hanna - stolt ägare till:
      ett 180 liters,
      ett 540 liters.
      + 1 yngelkar på 54 liter.

      Kommentar

      • Annaica
        • February 2006
        • 1177

        #4
        Jag är inte direkt bra på det här med akvarier men jag skulle satt i ett filter om du inte redan har det.
        Räkbiten


        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Det är vanligt med alger i nystartade akvarier innan man har uppnått en balans. Även när växterna mår dåligt (ofta pga för lite näring) tar algerna över.

          Har du bilder på dina alger?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Bottenfilter som du har funkar väldigt bra i små kar som du har, så för den sakens skull behöver du inte skaffa ny pump.
            Har du rengjort sanden och hur tjockt lager har du samt vilken storlek är det på den?
            Dessa alger du har är antagligen kiselalger och kommer som batski säger ofta i nystartade akvarium, och försvinner efter ett tag när all kisel i vattnet tagit slut och du fått balans i karet.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Är jag helt ute och cyklar då jag fått för mig att kiselalger kan dyka upp när man har för dåligt med ljus?
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Mr B
                • September 2004
                • 1310

                #8
                Offtopic:
                Bottenfilter är grymt beroende av hur tjockt gruslager man har, eftersom det är det som tjänstgör som filtermaterial. Faktorer som kornstorlek, och pumpkapacitet spelar in de med. Rent generelt fungerar det dock "bra" efter en normal inkörningsperiod. Nu vet jag inte vad folk kallar små akvarier, jag körde ett 250L kar med bottenfilter i 5-6 år, utan bekymmer relaterade till filtreringen.

                Ontopic:
                Mata snålt, gör regelbundna vattenbyten, och ha tålig fisk i baljan under inkörningsperioden. Ympa gärna gruset över bottenfiltret med bakteriekultur från ett fungerande akvarium (kläm ur filtermassa från ett fungerande akvarium i en hink, och fördela innehållet på akvarierna som ska startas) om du tror att din nedbrytningsfunktion är hämmad.

                Sen vet jag inte vad du har för fisk, tidsperioden 2 minuter" säger igentligen väldigt lite. Med skygga fiskar som försiktigt går på mat är det väldigt snålt med tid, med sportfiskarens önskedröm, är det aldeles för mycket. som sagt, mata snålt. Fiskarna ska inte få platt buk, och inte se ut som golfbollar. Maten ska inte hamna synligt på botten, i mängder, enstaka flingor kan tollereras om man har bottenlevande fisk, som tex de flesta malar.

                Lycka till.
                B!

                Kommentar

                • mayday
                  • November 2005
                  • 2085

                  #9
                  växter brukar älska bottenfilter enligt en gammal akvarist vän
                  rötterna får mer näring o syresätts
                  ______________________________________________

                  "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                  Kommentar

                  • Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

                    #10
                    Många nya akvaristvänner påstår att de flesta akvarieväxterna använder rotsystemet huvudsakligen som ankare, och uptar näringen genom växtdelar ovan substratet.

                    Rätt skött bottenfilter ger bra möjligheter, oavestt vilket som är rätt.
                    B!

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mr B
                      Många nya akvaristvänner påstår att de flesta akvarieväxterna använder rotsystemet huvudsakligen som ankare, och uptar näringen genom växtdelar ovan substratet.
                      B!
                      Vi fortsätter offtopic. OM det är så att växterna tar upp näring via rötterna så kommer de att gilla ett bottensubstarta utan cirkulation bättre än ett med. Detta för att de näringsämnen som bildas i karet måste mineraliseras i en hyffsat syrefri milö innan växterna kan ta del av det.

                      Ontopic: Att man har alger innebär inte att fiskarna mår dåligt. Det finns inget samband mellan fisktrivsel och algtillväxt. Nystartsalgerna skall alla genomlida, det är bara att vänta ut dem. Men för att ge ett bra svar krävs bilder på algerna, vet vi inte vilka alger det är så blir allt bara meningslösa spekulationer.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Metalmaid
                        • September 2006
                        • 815

                        #12
                        Ursprungligen postat av Stjärnzoo
                        Hejsan!

                        Har fått 4 stycken 54 liters akvarium ifrån en zooaffär som har köpt nya större akvarium till sin butik. Mina 4 har jag tänkt att jag skall ha som yngel kar.. eller iallafall 2 stycken av dem till att börja med. Nu till problemet. Det har varit igång i ca: 1 1/2 månad nu och dem svabbar lixom igen hela tiden.. med bruna alger på alla väggar och grumligt/brunt vatten Dem står tomma nu då jag anser att detta inte är bra för fiskarna och att jag inte vill riskera fiskarna. Vet inte vad detta beror på. Dem står inte i direkt solljus, har växter i, och pumpar som funkar. Så vad beror detta på. Har varit inne i en hel del zooaffärer och deras små akvarium är hur fina som helst, och vissa har inte ens växter i eller grus på botten. Vad har jag gjort för fel?! Vore tacksam för svar.

                        Mvh//Hanna - Fiskägare sedan våren 2006.


                        Nu ska jag skapa kaos i akvarievärlden
                        ...eller inte. Varför ska du ha bottenfilter i ett 54 liters? Ska man ha filter alls för fiskarnas skull bör det ske i vattennivå inte där sniglarna kryper (min åsikt från kluven).
                        Hare bäst...och simma lugnt
                        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                        http://mariahalsoforum.forum24.se/
                        http://www.helpdesken.forum24.se/

                        Kommentar

                        • PatrikS
                          • June 2006
                          • 579

                          #13
                          Jupp, bottenfilter är väl så passé det bara kan bli.
                          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av PatrikS
                            Jupp, bottenfilter är väl så passé det bara kan bli.
                            Funkar alldeles utmärkt i ett kar där det finns risk att yngel kan åka in i insug på tex ytterfilter. Sedan att gruset blir fullt av skit, det är ju en annan sak.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...