Sera Co2-Startset ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Sera Co2-Startset ?

    ska ju starta ett nytt kar (54 l), där tänkte jag ha mycket växter och invånarna ska främst bestå av räkor.

    jag har redan bestämt mig för att köra med pmdd, co2 är ju inte nödvändigt. Men så htitade jag Sera co2 startset där det verkar som om man använder tabletter istället för en tub med co2. Den ska användas till akvarier som är 60-120 liter.

    är detta något jag borde använda? Är det en bra produkt eller är det bara skräp?

    Kanske bra att starta med för mig som är nybörjare?
    Räkbiten


  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #2
    Har ingen aning om vad dessa tabletter innehåller. Vill du köra med CO2 men inte har råd att skaffa riktig utrustning så kör på Seachem Excel. Minst dubbel dos är då att rekommendera. Du kan köpa Excel:en på Akvarielagret i Bromma, Stockholm, för någon hundralapp. Det bör inte vara särskilt dyrt i längden heller m h t storleken på ditt kar. En trevilig bieffekt av Excel verkar vara att akvariet blir i det närmaste algfritt.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Ursprungligen postat av PatrikS
      Har ingen aning om vad dessa tabletter innehåller. Vill du köra med CO2 men inte har råd att skaffa riktig utrustning så kör på Seachem Excel. Minst dubbel dos är då att rekommendera. Du kan köpa Excel:en på Akvarielagret i Bromma, Stockholm, för någon hundralapp. Det bör inte vara särskilt dyrt i längden heller m h t storleken på ditt kar. En trevilig bieffekt av Excel verkar vara att akvariet blir i det närmaste algfritt.
      Googlade det och det verkar ju jäkligt bra. Men ska jag verkligen behöva åka ända till sthlm för att köpa detta!?
      Räkbiten


      Kommentar

      • PatrikS
        • June 2006
        • 579

        #4
        Du kan beställa från aquaristic.net från Tyskland. Då kan du passa på att beställa en större mängd så blir det inte så dyrt på frakten och räcker läänge. Stockholm eller Tyskland alltså. Kolla med Akvarielagret om de kan skicka och räkna på frakten inom Sverige och jämför med frakten från Tyskland, det är inte säkert att det blir billigare från Sthlm.
        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          det är denna produkten? Bara så att jag inte tar helt fel ^^



          ska kontakta akvarielagret också. Och dessutom kolla med en butik här i göteborg om dom inte kan ta in det!
          Räkbiten


          Kommentar

          • PatrikS
            • June 2006
            • 579

            #6
            Yes.
            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikS
              Yes.
              coolt. Tackar verkligen jättemycket för tipset Satt och googlade runt lite och det där verkar ju vara superbra verkligen!
              Räkbiten


              Kommentar

              • JonasB
                • June 2005
                • 179

                #8
                Du kan även be Akvarielagret att skicka.
                Jag har gjort så flera gånger 120:- för en 250ml flaska plus porto.
                Det har inte varit några problem de gånger jag frågat.
                540 Under uppstart
                AkwaLux 200L

                Kommentar

                • PatrikS
                  • June 2006
                  • 579

                  #9
                  Ursprungligen postat av Annaica
                  coolt. Tackar verkligen jättemycket för tipset Satt och googlade runt lite och det där verkar ju vara superbra verkligen!
                  Jag har egen erfarenhet av Excelen, och så länge man inte glömmer att dosera det varje morgon (innan man går till jobbet/skolan) så funkar det verkligen. Det enda man behöver att tänka på är att pmdd-gödningen kommer att gå åt mer än i ett kar utan Excel. Räkna med kanske 3 ggr pmdd-dos, beror lite på växtmassa, men hellre att ligga på för mycket än för lite, det är ju fortfarande helt ofarliga nivåer vi talar om.

                  Och som sagt: den excel-dos som står på flaskan är helt enkelt mycket mycket snålt tilltaget. Man vill påvisa bara hur dryg produkten är. Du kan/bör/skall tveklöst tillsätta minst det dubbla, och ju mer växter det blir i karet desto mer Excel bör det doseras. Men det är fortfarande billigare i initiallkostnad än en riktig CO2-anläggning. Och dessutom mycket enklare att dosera och krångelfritt. Vidare har Excel-gödningen lukt av pumpafrö -mysigt!
                  Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                  Kommentar

                  • Annaica
                    • February 2006
                    • 1177

                    #10
                    Är det okej om jag typ kontaktar dig när/om jag börjar med detta och har frågor?
                    Räkbiten


                    Kommentar

                    • PatrikS
                      • June 2006
                      • 579

                      #11
                      Visst, absolut, svarar gärna på eventuella funderingar.
                      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...