Vilket fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Vilket fel?

    Är det PMDD som saknas för dessa växter? Skulle de bli gröna och glada om de fick PMDD?
    Hittills har de endast fått TMG.
    Tacksam för hjälp.
    Bifogade filer

    Mina bilder
    Min zoon
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Konstig att din planter upp visar viss järnbrist när du kör TMG men de uppvisar andra brister med.

    Har du andra växter i karet som uppvisar liknande brister?
    Senast redigerad av peterhaack; 08 October 2006, 11:39.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Jag har 2 stora svärdplantor, de växer bra. Men de verkar en aning genomskinliga, jag kan se att en fisk sitter på baksidan. Finns där en brist då?
      Har inte haft svärdplantor tidigare o har inget att jämföra med.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • PatrikS
        • June 2006
        • 579

        #4
        Av vad jag kan se så verkar du ha brist på kväve och fosfor, men sedan också lite svårt att veta om det är järn-, kalcium-, magnesium- eller zinkbrister (liknande symtom: gult mellan nerverna). Oavsett vad - mera pmdd (där TMG eller motsvarande ingår).
        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Jaha, hmm. Jag göder nu med enbart TMG. Jag har PMDD här hemma och ska alltså byta ut TMG mot PMDD. Eller hur? Är det så du menar, eller både ock?

          Vad tror du om svärdplantorna, kan det var en brist. Eller är de så, lite genomskinliga?

          När jag nu kollar bruksanvisningen för TMG upptäcker jag att jag nog tagit alldeles för lite av den varan. Detta kanske är förklaringen till det du skriver. Jag har bara höftat.
          Senast redigerad av svea; 08 October 2006, 12:13.

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Har du ngn mal kan detta var en av anledningarna till att din svärdplanta är lite tunn, men det kan vara brister med, har du PMDD hemma skulle jag använda mig a v dem tmg kan du fortsätta tillsätta beroende på vad du har hemma i PMDD.
            Vad har du hemma i PMDD väg ?
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              De vanliga 3 påsarna: KNO3, KH2PO4 samt NutriSI.

              Ja, det finns en halvstor Ancistrus, men han verkar inte så hemskt begiven på svärdsplantorna. Ser honom där då o då! Men han kanske jobbar mest på nätterna

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                det du kan göra är att du använder slut på din Tmg och använder sparsamt på NutriSi sen när din TMg är slut kör du bara på kno3 kh2po4 och nutrisi Kanske ett tillägg av K2so4.
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Ok, men jag har rätt mycket TMG kvar. Jag lär väl komma i otakt med de andra 3 gödningarna i flaskorna.
                  I så fall kanske det är bäst att bara starta med PMDD direkt.

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • PatrikS
                    • June 2006
                    • 579

                    #10
                    Nä men fortsätt köra med TMG, dubbla dosen mot vad som rekommenderas på dess flaska, och utöver detta kör du dubbla doser av KNO3 och KH2PO4. That's it, svårare än så behöver det inte vara. TMG är mycket bra gödning som du bör ta vara på. När den väl är slut kan du börja med din NutriSi.
                    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...