Nybörjarväxter, vilka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    Nybörjarväxter, vilka?

    En ung pojke, nyss börjat skolan i åk 1, i grannhuset skall starta upp ett 250 liters sällskapsakvarium.
    Vilka växter kan tänkas fungera för en familj som precis skall ta sitt första kar i bruk?
    Tips emottages tacksamt, så att jag kan förmedla dem.
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Jag vill rekommendera Javaormbunke, tycker den är väldigt tacksam och lättskött. Även anubias och cryptocoryne, fast jag antar att alla sorter inte är lika lätta.
    Min zoon

    Kommentar

    • bena
      • April 2006
      • 1245

      #3
      gå in på http://www.zoopet.com/vaxter/index.php och sök under växthastighet och även svårighetsgrad.
      snabbväxande plantor hjälper till att hålla algerna nere.

      Kommentar

      • Metalmaid
        • September 2006
        • 815

        #4
        Vattenpest är ju en art som bör ses som självklar nybörjarväxt, förökar sig gärna och växer snabbt.
        Hare bäst...och simma lugnt
        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
        http://mariahalsoforum.forum24.se/
        http://www.helpdesken.forum24.se/

        Kommentar

        • androxe
          • August 2005
          • 854

          #5
          jättevallisnerian kanske?

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #6
            Ursprungligen postat av Metalmaid
            Vattenpest är ju en art som bör ses som självklar nybörjarväxt, förökar sig gärna och växer snabbt.
            Och den som borde kunna fixar det inte. Jag har inte fått vattenpesten att rota sig. Den bara ruttnar.

            En växt som jag började med var ambulia eller också gälört "Limnophila sessiliflora", den växte bra och man ick ansa den ganska ofta. Det tog inte lång tid för att fylla karet med sådana.
            Klicka på bilden för större version

Namn: 1532.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,3 KB
ID: 2093957
            Senast redigerad av Pannecke; 08 October 2006, 11:11.
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • hultdin
              • August 2006
              • 3

              #7
              Som nybörjarväxt och framförallt som växt i ett nystartat akvarkium rekomenderar jag "hornsäv"; den växer snabbt och bromsar algtillväxten... dessutom är den i det närmaste odödlig!

              Vattenpesten har jag också haft problem med och den bara ruttnar för mig :-(

              Kommentar

              • Metalmaid
                • September 2006
                • 815

                #8
                Jag har ett pH på 7,8-8,2, kH på 4. Engelsk sjösten 5-6mm i ett av karen där jag har vattenpest och vanlig svensk sjösand i ett av de andra där den också växer på fint. Tydligen gillar den dom betingelserna, den trivs bättre i starkt än dämpat ljus har jag också märkt...den blir tanigare i svagt ljus. Har aldrig använt gödning eller Co² till dessa heller. Märkligt att ni fått dom att ruttna

                Kan annars rekommendera Limnophila sessiflora, Cryptocoryne.

                I flytväxtväg så är andmaten (Lemna minor) den i särklass mest snabbväxande och kräver noll och inte av den som har den....överskottet ger man bort eller matar slöjstjärtar med som tycker det smakar godis
                Hare bäst...och simma lugnt
                Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                http://mariahalsoforum.forum24.se/
                http://www.helpdesken.forum24.se/

                Kommentar

                • qenzo
                  • February 2005
                  • 1747

                  #9
                  Tja "dvärg" Anubias går väl knappt att misslyckas med... Jag har då lyckats få mina att hålla sig fina och blomma år efter år, och jag är INTE vidare bra på att sköta dom...
                  Jag har även en gigantisk mastodont Anubias (den stora modellen alltså) som idag är ca 40 cm lång (täcker en kortsida på akvariet) och ca 35 cm hög.
                  Så de växterna rek. då jag iaf
                  Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                  Kommentar

                  • Pannecke
                    • January 2005
                    • 1325

                    #10
                    Ursprungligen postat av hultdin
                    Som nybörjarväxt och framförallt som växt i ett nystartat akvarkium rekomenderar jag "hornsäv"
                    Detta är den andra växter som röterna ruttnade för mig. D.V.S. Jag försöker att plantera den i gruset men efter ett par dagar släpper den botten och flyter upp.
                    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                    Kommentar

                    • PatrikS
                      • June 2006
                      • 579

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pannecke
                      Detta är den andra växter som röterna ruttnade för mig. D.V.S. Jag försöker att plantera den i gruset men efter ett par dagar släpper den botten och flyter upp.
                      Kanske beroende på att hörnsärv är en flytväxt, som aldrig kan utveckla några rötter? Ungefär som att klaga på en rotlös riccia.
                      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                      Kommentar

                      • Pannecke
                        • January 2005
                        • 1325

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikS
                        Kanske beroende på att hörnsäv är en flytväxt, som aldrig kan utveckla några rötter? Ungefär som att klaga på en rotlös riccia.
                        Om jag bedömer denna bild tycker jag inte att det ser ut som om Hornsäv skulle vara en flytväxt. Men jag kan ha fel...

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 1485.jpg
Visningar: 1
Storlek: 174,5 KB
ID: 2093963
                        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Hornsärv kan vara knepig att transportera, den behöver dessutom hyggligt med näring, det är en underbar växt i akvarier som har varit igång ett tag. Det går mycket väl att förankra hornsärv i botten, men det brukar behöva göras om med jämna mellanrum. I naturen växer den ofta från botten och upp, dels för att dess övervintrande skott ofta sitter fast i botten och dels för att den nedre delen tyngs ofta ner av slam, men i akvarium är det inte rimligt/önskvärt att försöka återskapa detta. Flytväxt eller inte, den växer i princip alltid flera gånger fortare i ytan direkt under belysningen, och den saknar riktiga rötter.

                          Vilka växter som är lättast beror på vilka faktorer som gör att det behövs lätta växter, vilket påvisas av de väldigt olika åsikterna. Hygrophila brukar vara lätta i de flesta fall, särskilt om de planteras rakt under belysningen, det finns fler exempel.

                          Kommentar

                          • cecilia
                            • January 2003
                            • 754

                            #14
                            Najas är en vacker "halvflytande" snabbväxare, men verkar inte vara helt vanlig (finns t.ex. inte i Tropica´s lista).

                            Mvh Cecilia

                            Kommentar

                            • sockerconny
                              • October 2004
                              • 2349

                              #15
                              Jag lägger absolut min röst på javaormbunke. Sen hade jag en gång en växt som växte nåt enormt, fick rensa ur mitt 60-liters varannan åtminstone en gång imånaden. Dessutom en yngelgömma utan dess like!
                              Enda kruxet är att jag inte är säker på vilken växt det var:
                              Det var antingen Cabomba eller Limnophila sessiliflora!?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...