pmdd eller co2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    pmdd eller co2?

    Vilket av det är egentligen bäst? Bör det användas tillsammans eller kan man använda var och en för sig?

    Jag har nu ett 160 liters kar som jag ska "skrota" (alltså, pappa ska få tillbaka det ) och jag tänkte istället starta några mindre räkkar. Men det vore ju kul att ha snygga växter i karet också

    I karet jag har nu har jag använt någon kass växtgödning då och då som bara ökat min algtillväxt och inte hjälpt mina växter det minsta. Vissa växter växer så de knakar, medans andra (som den lätta vattenpesten) dör efter bara ett par dagar i karet.

    Jag har då funderat på att köra med pmdd i de mindre kar som jag ska starta. Dels för att iom att jag inte kommer ha några fiskar så kommer det inte bli någon gödning på det sättet, och växterna måste ju få näring på något sätt.

    Men samtidigt känner jag, att köra igång en co2 anläggning verkar så dyrt (med tanke på att jag är studernande som har knappt 1500:- att leva på efter alla räkningar och mat). Så skulle det för mig funka att bara köra med pmdd?
    Räkbiten


  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Visst funkar det med bara pmdd utan Co2 sök lite lowtech här inne så finner du många svar på dina frågor, samt sånt du inte ville höra =O))

    Ha det bäst.
    //Peter
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Tack för tipset
      Räkbiten


      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Det går alldeles utmärkt att köra PMDD utan CO2, så gör i alla fall jag
        Om du däremot satsar på CO2 så kommer dina växter att behöva mycket mer av det godis som finns i PMDD. Lycka till!
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          Iom att jag som det ser ut nu inte har råd med en seriös co2 anläggning så tänkte jag satsa på pmdd. Därav frågan ^^
          Räkbiten


          Kommentar

          • PatrikS
            • June 2006
            • 579

            #6
            Ursprungligen postat av Annaica
            Vilket av det är egentligen bäst? Bör det användas tillsammans eller kan man använda var och en för sig?
            Hehe, behövde någon svara överhuvudtaget? Du kommer ju fram till ett beslut redan i din fråga.

            Ursprungligen postat av Annaica
            Men samtidigt känner jag, att köra igång en co2 anläggning verkar så dyrt (med tanke på att jag är studernande som har knappt 1500:- att leva på efter alla räkningar och mat).
            Men ett kort svar: har du CO2 så måste du göda med pmdd, göder du med pmdd måste du inte ha CO2. Låter förvirrande?
            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

            Kommentar

            Arbetssätt...