Det slutade funka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Erik...
    svarade
    Ursprungligen postat av me_trixie
    Men är inte tanken att jorden 'regenereras' av all skit som hamnar i den eller i alla fall ska hamna i den? Diana säger ju inte att man behöver byta jord en gång om året....
    Angående matning, och att jorden "tappar kraft": I systemet jag nämnt i den här tråden matar jag som sagt ganska mycket, nu rör det sig om ett kilo välmatade fiskar på 450 liter brutto-volym, filtreringen är tilltagen med marginal, men jag är helt säker på att jag skulle kunna få växterna att växa ännu lite bättre om jag gödde lite mer med vissa näringsämnen... Bara som ett exempel på hur mycket näring det kan gå åt. Jag har inte jordbotten, det känns som att det skulle vara för mycktet jobb för vad jag skulle få ut.

    Lämna en kommentar:


  • Erik...
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Fasen vad grymt =) Vad har du för växter och hur mycket ljus i det?
    Snabbväxare Inte särskilt mycket ljus, 6x36watt på sammanlagt ca 450 liter, semicentralt filtersystem, men då matar jag hektovis med pellets i veckan också. Det är inte fråga om aquascaping, växterna i det systemet har jag främst för att konsumera fiskmatsresultatet.

    Lämna en kommentar:


  • me_trixie
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Jo det stämmer men då övermatar Diana väldigt mycket (vilket man bara kan göra med en välfungerande jordbotten och massivt med snabbväxare om man ska undvika algodling). Jag har även för mig att hon rekommenderar en del Dolomit iblandad med jorden om man har lågt GH i vattnet (som många har i Sverige).
    Dolomit har jag och håller GH ca 20. Fick upp det alldeles för mycket i min iver att ge papegojorna kalk och då slutade allt att växa. Bytte en hel del vatten och slängde ut papegojan. Sen gick det bättre men det går inte bra.
    Övermatar gör jag inte men de får ju en del. Men skiten ligger kvar på stenarna som sagt. Skulle extra cirkulation vid botten hjälpa tro?

    Ursprungligen postat av defdac
    Jord ger stor bakterieaktivitet som ger CO2. CO2 ger snabb tillväxt och stort näringsupptag.
    Tänkte inte på det...
    Såg i en annan tråd det här med växter över vatten med rötterna i. Det har jag ju också och de är alltid bleka. Klart att e suger näring. Så jag får väl blåsa på då...

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    I ett av mina system göder jag med vecko-dosen av mikronäring i genomsnitt lite drygt en gång om dagen, och jag har fått öka dit pga tydliga bristsymptom.
    Fasen vad grymt =) Vad har du för växter och hur mycket ljus i det?

    Jag blir ständigt fascinerad över hur mycket junk växterna suger upp när dom trivs.

    Men är inte tanken att jorden 'regenereras' av all skit som hamnar i den eller i alla fall ska hamna i den? Diana säger ju inte att man behöver byta jord en gång om året....
    Jo det stämmer men då övermatar Diana väldigt mycket (vilket man bara kan göra med en välfungerande jordbotten och massivt med snabbväxare om man ska undvika algodling). Jag har även för mig att hon rekommenderar en del Dolomit iblandad med jorden om man har lågt GH i vattnet (som många har i Sverige).

    Och varför skulle det gå åt mer näring med jordbotten än med en botten utan jord?
    Jord ger stor bakterieaktivitet som ger CO2. CO2 ger snabb tillväxt och stort näringsupptag.

    Lämna en kommentar:


  • me_trixie
    svarade
    Men är inte tanken att jorden 'regenereras' av all skit som hamnar i den eller i alla fall ska hamna i den? Diana säger ju inte att man behöver byta jord en gång om året....

    Förresten jag har ett relativt djupt akvarium - ca 45 cm. Cirkulationen ligger i ytan. Kan detta vara skälet till att skiten ligger kvar ovanpå stenarna istället för att arbeta sig ner? Enligt Diana att ska man inte ha för djupa akvarier (jag minns inte hennes rekommendation) men inte egentligen varför.

    Och varför skulle det gå åt mer näring med jordbotten än med en botten utan jord? Mikronäring en gång om dagen låter ju tufft - särskilt om man använder tmg

    Lämna en kommentar:


  • Erik...
    svarade
    Det är ju så, om man sätter likhetstecken mellan lowtech och jordbotten, näringen i jorden tar slut, precis som med våra kära krukväxter. Lite extra gödning förlänger händelseförloppet, eller ser till att det blir ännu bättre tills det goda i bottnen tar slut. Inte ens pmdd och TMG i kombination i "grund-dos" räcker för kraftig tillväxt, man måste göda mer än så, särskilt om man inte matar mycket.

    I ett av mina system göder jag med vecko-dosen av mikronäring i genomsnitt lite drygt en gång om dagen, och jag har fått öka dit pga tydliga bristsymptom.

    Om du inte vill byta botten så får du helt enkelt göda mer, det är baksidan av jordbotten.

    Lämna en kommentar:


  • PatrikS
    svarade
    Har ingen erfarenhet av low-tech så jag avhåller mig från spekulationer på dessa kar. De är mysterier för mig.

    Om jag skulle vara tvungen att gissa så skulle jag nog satsa på lite mer vattenbyten (typ var tredje månad), lite Seachel Equillibrium varje vecka, samt slamsuga ordentligt då och då. Det kan ju bli alldeles för gosigt med slam.

    Lämna en kommentar:


  • me_trixie
    svarade
    Var tar ni vägen alla ni som är så bra på att hjälpa till?

    Lämna en kommentar:


  • me_trixie
    startade ett ämne Det slutade funka!

    Det slutade funka!

    När mitt low-tech 160 var nytt och det följande året funkade allt bra. Lite mycket trådalger men annars tuffade det på, det växte bra och jag fick snagga det ganska ofta. Även lite svårare växter skötte sig. Sen hände nåt - tillväxten minskade, algerna ökade växter som trivts kanon håller på att försvinna. Fortfarande bra rotsystem men över jord - dåligt. Utom ludvigian av nån anledning. PMDD och TMG får det varje vecka. Men det blir mycket skit på botten, det ska ju försvinna mellan stenarna och berika joden men det verkar inte funka alls! Vad gör jag nu?
Arbetssätt...