Vallisneria - hur gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #46
    Ursprungligen postat av Azur
    Tillsätter du CO2 då? För gör du _inte_ det kommer C4 växter (som Vallisneria) att växa bra ändå.
    Var det svaret till mig? Isf är svaret nej, jag tillsätter inget alls.
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #47
      Hur tät är din botten?
      Tänk dig den finaste sandstrand du har sett...Så är min botten.

      Sen tror jag de flesta håller med mig om att det är smartare att ha ett lite grövre substrat så att ammonium-stadiet sker nere i bottensubtratet där bara växterna kan ta upp det än att ha all nedbrytning i filtret så att ammoniumet hamnar i det fria vattnet där även alger och cyano kan ta del av det, även om man man kan ha i princip algfria burkar ändå. Filtret kan ta hand om det ammonium som fiskarna själva bidrar med direkt till vattnet.
      80% av kvävet fiskarna avger är via gälarna och är löst i vattnet direkt. Dessa 80% faller aldrig till botten. De andra 20% sugs i mitt fall ner i sumpen där det hamnar i en klarvattenkammare. All amonium som evetuellt avges där går igenom nitrifikation innan det når karet igen. För de som inte planerat sitt system lika noga spelar det nog inte så stor roll om skiten hamnar i botten eller i filtret. Så länge filtret inte är överbelastat så blir nog största delen nitrat snart, nitrat löst i vattnet som växterna formligen älskar.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      Arbetssätt...