Vallisneria - hur gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Vallisneria - hur gör ni?

    Ni som har lyckats med vanlig vallisneria, hur gör ni?

    Vad har ni för pH och KH? Hur ofta byter ni vatten och hur mycket? Göder ni? I så fall med vad? Kan inte ni berätta hur ni sköter era akvarier? Det skulle vara intressant att veta!
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • uffe
    • January 2002
    • 865

    #2
    Även jag är intresserad,hur gör ni?
    // Uffe

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag har haft Vallisneria spiralis "Tiger" i ett par år, samt till för cirka ett år sen också Vallisneria americana biwaensis (japansk skruvvallisneria).

      Tigervallisnerian har vuxit som tokig - och då menar jag "tar över akvariet" - i alla mina akvarier utom bräckvatten.
      I mitt 90-liters "träsk" akvarium med svag filtrering, mjukt vatten, pH runt 7, halvsvag belysning (2x20 watt lysrör) & botten av fin sand (som delvis blev anoxisk) och ett lager löv, växte den allra bäst. Där var den en direkt plåga, och blev över _1.5 meter_ lång, med 1.5 - 2 centimeter breda blad.

      I mitt 160-liters med extremt hårt vatten med högt pH, botten av korallsand, metallhalidbelysning, och extremt låga näringsnivåer, växte både 'Tiger' och 'biwaensis' först bra. Jag tog bort 'Tiger' för att den var för dominerande, men innan jag tog bort den märkte jag att den fått väldigt röda blad - troligen nitratbrist.
      'Biwaensisen' bredde först ut sig som en gräsmatta i hela akvariet, och var inledningsvis runt 30 cm lång och friskt gräsgrön, men allteftersom blev bladen kortare & ljusare. Så småningom började gräsmattan krympa, och bladen var nästan vita och genomskinliga. Kring jul dog sista plantan.

      Ironiskt nog anses 'biwaensis' vara en storvuxen sort, och 'tiger' en småvuxen.

      Mina åsikter om vallisneria:
      1) Finkornig botten rik på organiskt material, då trivs vallisneria. Allra helst med lite syrefria zoner i, då skall du få se på rotutveckling! I nystartade akvarier med ren & fin botten verkar de inte trivas alls.
      2) Verkar rätt fett sk!ta i övriga vattenparametrar UTOM salthalt. Den är en av de känsligaste växter jag har mot salt, och packar ihop redan vid nån enstaka promilles salthalt.
      3) Verkar inte ha några större krav på ljuset. Växte snarast bättre under 2x18 watt lysrör än under 1x150 watt metallhalid.
      4) Får lätt näringsbrist. I mitt fall framförallt nitratbrist.
      5) När den trivs är den ett jäkla ogräs. När den inte trivs dör den.
      6) Maxstorlekarna som t.ex. Tropica anger för Vallisneriasorterna är så fruktansvärt off att de knappt än förtjänar att kallas 'fel'.

      Jag har nu bytt ut mina Vallisnerior (utom en rugge 'tiger') mot Sagittaria, i förhoppningen att de växer lite långsammare och inte blir lika stora.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Tack så mycket för ditt svar! Jag har en ny (snart 2 månader gammal) botten av fin sand med lite torv och näring under. Tycker inte att vallisnerian har växt nånting och även om den inte har dött så tycker jag inte växterna ser superfriska ut.

        Kanske är det så att bottnen är för ren trots torven och näringen (väldigt tunnt lager dock)?

        Salt? Hmm, jag har saltat lite (halvdos Ektozon) nu i början med tanke på att det fanns risk för ammonium och nitrit. Kan så lite salt ha påverkat dem negativt? Jag har inte tänkt fortsätta salta i det akvariet, utan saltet kommer att försvinna successivt med vattenbyten.

        Brukade du göda med nånting eller räckte det att mata fiskarna?

        Vilken sagittaria är det du har? blir den hög? Jag har sagittaria subulata i samma akvarium och tycker den är ganska tålig och breder ut sig, dock långsamt. Hos mig är den väldigt låg, men jag vet att den ibland kan bli ganska hög.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          jag har haft jättevallisneria när jag hade malawi,, först hände de ingenting så ja började med pmdd, fick algblommning då så ja slutade med de, efter de började de växa så de knakade, fina hela långa blad utan fläckar eller nåt.
          växte ca 60 cm på en kort tid..
          kom nya skott hela tiden så ja hade en hel skog med vallisneria i halva mitt 400l kar, dom flesta va strax över 2m långa och låg som ett tak i hela karet.

          temp 29,5 grader, mjukt vatten och ph 7 ca.
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Jag har samma kranvatten som dig batski. Valisnerian växte som ogräs i början, men avtog när diskussionerna om tofsalger kontra co2 ledde till att jag slutade att byta vatten. Ett stort vattenbyte och den tokväxte igen. Jag väntade tills samma sak hände igen och gjorde samma sak, stort vattenbyte. Denna gång hände inget valisnerian dog. Efter ett telefonsamtal med vattenverket fick jag reda på att på grund av co2 brist använde de inte sina kalkbäddar fullt ut och kalciumvärdena var mycket låga just då. Diana wahlstadt bekräftar i sin bok att växter som förekommer naturligt i hårda vatten (som valisnerian gör) är mycket känsliga för låga kalciumvärden.

            Numera byter jag vatten regelbundet, hellre för mycket än för lite, och göder med pmdd. Valisnerian växer som ogräs. Nästa steg är att testa seachem equilibrium som garanterar alla "hårdvattensnäringarna" utan tillsats av clorider eller sulfater. Fråga mig inte vad det är i dem, hittar inga passande ämnen i teorin. Men om det funkar så slipper jag byta så mycket vatten, då får det gärna vara lite hokuspokus. Man är ju lat. När jag har fått hem det kan jag avvara en dos till dig med så får vi dubbelt så många referenser.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Hej Magnus! Tack så mycket för erbjudandet

              Har hört talas om Seachem equilibrium. Något slags CO2 på flaska va? Men så har jag även hört att det skulle utplåna alla alger och då undrar jag vad mina stackars algätare skulle ta sig till...

              Som du vet vill jag gärna köra low-tech, samtidigt som jag vill ha relativt mjukt vatten (KH runt 4) och pH helst inte över 7, för mina sydamerikanska skyddslingars skull.

              Sen förstår jag att det är lite tokigt att som jag envisas med att ha hårdvattensväxter i mjukt vatten Men vallisneria är så jäklasnygga Plus att de faktiskt liknar andra vattenväxter som är vanliga i de områden där mina firrar kommer ifrån
              Senast redigerad av batski; 06 October 2006, 00:03.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Vallisneria har inga problem med mjukt & surt vatten - som sagt, det var i det akvariet de växte bäst.
                Du kan ju alltid höra dig för efter Vallisneria spiralis 'Tiger', den är vanlig bland akvarister just för att den är så hårdför och snabbväxande. Vi säger så här: det är fyra månader mellan de här två bilderna

                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Hehe det var inte bara vallisnerian som växte på de 4 månaderna

                  Spiralis tiger är väl den vanliga raka vallisnerian va? Jag trodde att det var den jag hade, men det kanske finns flera andra arter som liknar den?
                  Senast redigerad av batski; 06 October 2006, 00:02.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Tigern är lätt att känna igen: den har brunlila strimmor om löper tvärs över bladen, från kanten till mitten på bladet. Det syns bra på denna bild:
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Hella2
                      • July 2005
                      • 1158

                      #11
                      jag har vanlig vallisneria och den växer som ogräs. Jag hade mycket bottengödning när jag startarde upp karet för en månad sen,nu göder jag med pmdd 1g/v temp 26 mjukt vatten byter 40l iveckan av 240
                      Man blir aldrig fullärd ....

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Tack för bilden! Det är nog inte den jag har. Ska kolla sen när belysningen är på.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Jag har ungefär samma uppfattning som Azur, framförallt att de är gynnade av en botten som det har kommit mycket gojs i, i ett av mina mest fisktäta akvarer räknade jag ihop över 8 plantor per dm2.

                          Azur, hur mjukt och surt vatten har det funkat bra i för dig? Ser i din artikel om Crenuchus som syns på tiger-vallisbilden att du hade pH runt 5 till fiskarna, Funkade vallisarna bra i det?

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Odlingsakvariet hade jag inga vallisar i, dels för att jag tycker de är för dominerande, dels för att det var ett akvarium med torvbotten så jag ville inte ha några fastväxande växter.

                            Bilden på Crenuchusen är ifrån det akvarium jag hade bilder på tidigare i tråden, som jag ursprungligen satte upp för att odla killis. Det innehöll cirka 50/50 av kranvatten och destvatten, hade eklöv på bottnen, och ingen kalkhaltig inredning. Jag mätte pH nån enstaka gång, då låg det kring 7. Så mycket kan man väl säga som att pH säkert aldrig låg under 6.5 eftersom räkor och snäckor kunde leva i akvariet hela perioden, men låg under 7.5, eftersom snäckorna fick skalerosion.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Odlingsakvariet hade jag inga vallisar i, dels för att jag tycker de är för dominerande, dels för att det var ett akvarium med torvbotten så jag ville inte ha några fastväxande växter.

                              Bilden på Crenuchusen är ifrån det akvarium jag hade bilder på tidigare i tråden, som jag ursprungligen satte upp för att odla killis. Det innehöll cirka 50/50 av kranvatten och destvatten, hade eklöv på bottnen, och ingen kalkhaltig inredning. Jag mätte pH nån enstaka gång, då låg det kring 7. Så mycket kan man väl säga som att pH säkert aldrig låg under 6.5 eftersom räkor och snäckor kunde leva i akvariet hela perioden, men låg under 7.5, eftersom snäckorna fick skalerosion.

                              Tack för utförligt svar, mjukt med våra mått mätt och förmodligen periodvis surt, men inte extremt alltså, då behöver jag inte totalrevidera min uppfattning om Vallisneria just nu iaf.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...