Vallisneria - hur gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #31
    Ursprungligen postat av Metalmaid
    Skitens del, kan det månne vara kvävetillskott?
    Kvävet i våra akvarium är oftast i form utav nitrat löst i vattnet på grund av effektiv biologisk filtrering. I lowtec med mycket dålig biologisk filtrering kan kvävet finnas bundet i sedimentet, men inte i vanliga sällskapskar.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #32
      För mig är det ingen hokus pokus, bara väldigt enkelt, om Vallisnerians rötter är omgärdade av fiskbajs i varierande stadier av nedbrytning så har den väldigt god tillgång på flera näringsämnen. Visst kommer en del av den näringen upp i vattnet, men i vissa fall kan andra växter vara starkt näringsbegränsade medans Vallisnerian lätt får iaf mig att tänka på bombmattor med sitt explosiva växtsätt och förökning. Klart att det går att uppnå väldigt god tillväxt med tillräcklig pmdd-dosering, men det är inte rimligt att höja näringstillgången/tillgängligheten i vattenkolumnen till de otroliga halter som uppstår kring rötterna i en fiskskitsbemängd botten. Bottengöd med en komplett bottengödning lokalt i ett stort Vallisneriasnår i ett fiskskitsfritt bottensubstrat så får ni se.

      Det hela handlar dessutom om vad man vill uppnå, och vad man är beredd att göra, maximal tillväxt hos Vallisneria är väl i det långa loppet bara önskvärt om man vill sälja av den eller om man har den som näringsexportör. Har man den för utseendets skull räcker det alldeles utmärkt med den näring som man kan ge den med enbart pmdd.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #33
        Vilken näring snackar vi? Kväve som nyss debaterats är en av de absolut viktigaste näringsämnena förekommer inte i större utsträckning i botten än i övriga karet i ett normalskött sällskapskar.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #34
          Fiskbajs innehåller kväve, och många andra näringsämnen.

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #35
            Man ska i alla fall inte ha 32 grader och salt för mina tvärdog....känns som helt bortkastade pengar....
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #36
              Eftersom jag aldrig använt PMDD kan jag inte uttala mig om ifall Vallisneria kan växa i helt rent grus om den får PMDD (nån som vet?) men empiriskt har jag i mina TMG-gödda akvarier funnit att Vallisneria jag planterat i rent grus står still eller dör, medan Vallisneria jag planterat i etablerade akvarier (som alltid har en del skit i botten) växer.

              Jag har belägg för att vallisneriarötter associeras med mikroorganismer ( http://mikes-machine.mine.nu/Algae/C...a/DSCN6561.JPG visar cyanobakterier kring vallisneriarötter ) men jag har inga belägg för att det är ett obligat förhållande, som det är hos Ålgräs (Zostera marina), som kräver syrefria zoner med associerade bakterier kring rötterna för att växa.

              Jag vet inte vad cyanobakterien (eller nån annan symbiotisk bakterie) får av vallisnerian, eller om vallisnerian får nåt tillbaks, men det är rätt standard i naturen att symbionten får socker av växten, och växten får fixerat kväve av symbionten. I vissa fall, som med Zostera, kan man misstänka att växten också får andra produkter den inte längre tillverkar själv, men det behöver inte alls vara så med Vallisneria.

              Det är fullt möjligt att man kan få bra tillväxt hos Vallisneria med PMDD och ren botten, det vet jag inte. Jag har däremot testat tillräckligt många gånger för att våga säga att inkört akvarium med lite skit i botten ger god tillväxt även utan PMDD & CO2.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #37
                Eftersom jag aldrig använt PMDD kan jag inte uttala mig om ifall Vallisneria kan växa i helt rent grus om den får PMDD (nån som vet?)
                Jag vet!! jag har ett tätt sandlager och kraftig cirkulation. Ingen skit överhuvudtaget samlas i/på bottnen. I detta karet har valisnerian växt som aldrig förr hos mig.

                Jag har belägg för att vallisneriarötter associeras med mikroorganismer ( http://mikes-machine.mine.nu/Algae/C...a/DSCN6561.JPG visar cyanobakterier kring vallisneriarötter ) men jag har inga belägg för att det är ett obligat förhållande, som det är hos Ålgräs (Zostera marina), som kräver syrefria zoner med associerade bakterier kring rötterna för att växa.
                Att det växer cyano kring valisnerians rötter är inte så konstigt. Valisnerian är en kväveslukare av stora mått och cyanon trivs där kvävenivåerna är låga (eller rättare sagt, där kvävefosforförhållandert är rubbat mot fosforhållet). Om valisnerian har något att tjäna på cyanon vet jag inte, men jag håller det för föga troligt.

                Fiskbajs innehåller kväve, och många andra näringsämnen.
                Japp, det stämmer. Men den största delen av kvävet utsöndrar fiskarna via jälarna, i ett inkört sällskapskar nitrificeras detta väldigt snart. Så i inkörda sällskapskar är vattnet den bästa källan till kväve, inte bottnen. Undantaget är förståss lowtec kar där man förlitar sig på just bottenslam som kvävekälla, men där saknas oftast nitrifierande filter.

                När det gäller övriga näringsämnen så är det klart troligt att det finns en del bundet i bottensedimentet. Men att det inte skulle kunna ersättas av näringsämnen löst i vattnet tror jag inte en sekund på.

                Givetvis så tar valisneria näringen där den finns. Varför skjuta ut massor av rötter i jakten på kväve när det finns massor i det omgivande vattnet? Varför pumpa runt näring i växten när det finns där tillväxten sker.

                Om man inte göder vattnet alls så är det självklart att växten letar vid rötterna. Om karet är nystartat utan gödningstillsats är det självklart att valisnerian svälter (där är jag övertygad om att det inte är någon större skillnad mellan växter). Alla problem med strejkande valisneria i nystartade akvarium går att lösa med pmdd (eventuellt i kombination med equilibrium, men det har jag ännu inte testat)
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #38
                  Ursprungligen postat av Tropfrog
                  Jag vet!! jag har ett tätt sandlager och kraftig cirkulation. Ingen skit överhuvudtaget samlas i/på bottnen.
                  OK, det tror jag helt enkelt inte på. Prova att röra om i bottnen och se om du inte får grums.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • mayday
                    • November 2005
                    • 2085

                    #39
                    efter ja optimera ljuset o börja med pmdd så stannade mina valisnea av totalt

                    dock försvann alla alger så får väll va glad över de nu e de bara svärdplantor för hela slanten
                    ______________________________________________

                    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #40
                      Ursprungligen postat av Azur
                      OK, det tror jag helt enkelt inte på. Prova att röra om i bottnen och se om du inte får grums.
                      Jag har väldigt tät botten så att skitet lägger sig ovanpå. En riktigt kraftig cirkulation gör att den blåses bort och hamnar i sumpen. Jag har flertalet gånger krafsat runt i botten när jag ändrat designen utan att det förstört sikten. Efter att ha kört karet i ett år var det dags för flytt, inte då heller fann jag någon skit att snacka om.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #41
                        Hur tät är din botten?
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #42
                          Det är inte direkt standard att man kan röra runt i botten i ett väl inkört akvarium utan att vattnet grumlas, sen är det en väldig skillnad på att förstöra sikten och inte grumlas alls. Men visst, det finns akvarier där det grumlas väldigt lite, jag påstår inte något om någons akvarium, om man tar ett räkne-exempel, med lite grova gissningar: ett akvarium på 375 liter, 150x50x50 cm, 5 cm bottensubstrat, 15x5x0,5=37,5liter bottensubstrat, ska vi gissa att högst 10% av den volymen utgörs av vatten mellan kornen så har vi 3,75 liter vatten, det behövs väldigt lite grummel/fiskbajs för att få riktigt gosiga näringshalter i den lilla vattenvolymen. Visst det är grova gissningar, men man behöver inte vara särskilt smart för att räkna ut att det inte behövs mycket grummel/grums/bajs i de väldigt småvattenvolymer det rör sig om.

                          Sen tror jag de flesta håller med mig om att det är smartare att ha ett lite grövre substrat så att ammonium-stadiet sker nere i bottensubtratet där bara växterna kan ta upp det än att ha all nedbrytning i filtret så att ammoniumet hamnar i det fria vattnet där även alger och cyano kan ta del av det, även om man man kan ha i princip algfria burkar ändå. Filtret kan ta hand om det ammonium som fiskarna själva bidrar med direkt till vattnet.

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #43
                            Det är bara det att en del fiskar trivs bäst med fin sand. plus att det är sååå snyggt Men visst måste man även tänka på det praktiska. Därför har jag inte den allra finaste rådasanden, utan har blandat den med den näst finaste.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #44
                              Man kan ha olika fält, plantera bottenätande växter i lite grövre grus och låta de öppna ytorna bestå av mest fin sand, visst bandas det med tiden, men med lite planering kan det bli mycket snyggt. Visst kan det vara läckert när små bottenbökande fiskar rotar i väldigt fin sand.

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #45
                                Yep! Väldigt trevligt Det var en bra idé med de olika fälten!
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...