Vallisneria - hur gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #16
    Vallisneria har inga problem med mjukt & surt vatten - som sagt, det var i det akvariet de växte bäst.
    Jag har samma erfarenhet. Men jag tror inte att vi kan sätta surt vatten i samband med snabb tillväxt. I Diana Wahlstadts bok görs ett experiment som visar på att valisneria trivs bättre i hårt vatten. Inte heller här tror jag att man kan sätta sambandet så enkelt. I naturen förekommer valisen mest i hårt vatten, troligtvis för att den har lättare att konkurera där.

    I mitt fall så hände något mellan vattenbytena som gjorde att valisen inte trivdes. Generellt så kan det finnas två förklaringar.
    1: Det blev för mycket av något ämne i vattnet.
    2: Det blev för lite av något i vattnet.
    Jag har ännu inte lyckats att isolera orsaken, men fortsätter att leta. Att det kunde ha med kalcium att göra bygger jag på Diana W´s bok och informationen från vattenverket. När jag kört med equilibrium ett tag så vet jag om det går att utesluta.


    Batski: Det är tigervalisneria du har. Equilibrium är inte en kolkälla utan en mineralkälla, den har ingen algdödande effekt, så du behöver inte oroa dig för dina algätare, som förövrigt måste ges annat än alger för att de skall må bra.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • StefanA
      • March 2006
      • 124

      #17
      Om man gör ingenting i stort sett så trivs de bäst. De gillar skit så bry inte för mycket om bottenskötsel. Relativt grovt grus är bäst.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #18
        Jag vet massor av folk som påstår att relativt fint grus är bäst. Jag vet också folk som hävdar att kalkkross är bäst. Jag tror att vi överskattar bottensubstratets betydelse. Själv har jag mycket fin sand och ingen skit alls i botten, däri har det bevisligen växt mycket bättre än vad de gjorde i mitt växtkar med co2, pmdd och grov grus. Valisneria är nog oingen vidare att konkurera under #optimala" växtförhållanden.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #19
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Själv har jag mycket fin sand och ingen skit alls i botten, däri har det bevisligen växt mycket bättre än vad de gjorde i mitt växtkar med co2, pmdd och grov grus. Valisneria är nog oingen vidare att konkurera under #optimala" växtförhållanden.
          MVH
          Magnus
          ... förmodligen pga att den är en C4 växt som - i motsats till många andra - inte kan lägga i en högre växel när det blir mer CO2.
          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Men det var ju intressant. Det skulle faktiskt förklara en hel del om Vallisneria 1) behöver mycket näring (eftersom den är extremt snabbväxande) och 2) är en C4 växt (och normalt inte är koldioxidbegränsad).
            I såna fall skulle koldioxidtillsats kunna vara direkt hämmande på vallisneria, eftersom andra växter då skulle kunna konkurrera om näringen, medan vallisnerian inte fick nån nytta av den ökade koldioxiden.

            Undrar om den där observationen att Vallisneria och Sagittaria sällan bägge går bra i samma akvarium helt enkelt beror på att Sagittaria inte är en C4 växt?
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • qenzo
              • February 2005
              • 1747

              #21
              Jag har 2 sorter Vallisneria och jag göder inget alls just nu, och ändå växer då mina som attan!
              Ingen skillnad om jag använder PMDD heller...
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Tillsätter du CO2 då? För gör du _inte_ det kommer C4 växter (som Vallisneria) att växa bra ändå.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av Tropfrog
                  Batski: Det är tigervalisneria du har. Equilibrium är inte en kolkälla utan en mineralkälla, den har ingen algdödande effekt, så du behöver inte oroa dig för dina algätare, som förövrigt måste ges annat än alger för att de skall må bra.
                  MVH
                  Magnus
                  Tack Magnus för informationen. Då är det "rätt" vallis jag har iaf Ja jag ger algäterna mat också. Men vissa algätare måste vad jag förstått även ha tillgång på alger.

                  Hmm, så det är bara och vänta på att akvariet ska bli skitigt så vallisnerian kan börja trivas då?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • PatrikS
                    • June 2006
                    • 579

                    #24
                    Jag förstår inte riktigt vitsen med att "akvariet skall bli skitigt för vallisnerian att trivas". Någon som kan förklara? Den kan väl inte växa på något magiskt sätt. Det finns väl bara pmdd-gödning och koltillgången som styr tillväxten, eller? Pmdd är enkelt, kolet är svårare i low-tech. Men C4 plantorna får kolet från bakterieandning i jordbottnet, men även från KH (bikarbonat), eller? Vad är "skitens" del i det hela då, förutom att skapa massa syreförbrukande zoner? Är det där co2-alstrande bakterier vistas? Även om det är av mindre betydelse för mig, så vill jag ändå fatta principen i sig, utan någon woodoo-känsla.
                    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      En möjlighet är att Vallisneria är som en del marina växter, och tar hjälp av anaeroba bakterier i sedimentet för att få näring.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #26
                        Jag tror mer på att när skit accumuleras i botten så blir näringsnivåerna i vattnet högre och att det helt enkelt har ett indirekt samband. Valisneria med tredubbel pmdd dos växer som raketer, oavsett bottnens skitighet.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • PatrikS
                          • June 2006
                          • 579

                          #27
                          Ursprungligen postat av batski
                          Hmm, så det är bara och vänta på att akvariet ska bli skitigt så vallisnerian kan börja trivas då?
                          ---------!!-!!-!!-------
                          ---------V-V-V--------

                          Ursprungligen postat av tropfrog
                          Valisneria med tredubbel pmdd dos växer som raketer, oavsett bottnens skitighet.
                          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #28
                            Ursprungligen postat av Tropfrog
                            Jag tror mer på att när skit accumuleras i botten så blir näringsnivåerna i vattnet högre och att det helt enkelt har ett indirekt samband. Valisneria med tredubbel pmdd dos växer som raketer, oavsett bottnens skitighet.
                            Det ena utesluter inte det andra - näring som näring, oberoende var den kommer ifrån. Poängen är fortfarande, enligt mig, att Vallisneria behöver mycket näring eftersom det är en snabbväxare, men eftersom det är en C4 växt klarar sig den bra utan extra koldioxid. Extra koldioxid kan istället leda till att andra växter kan suga åt sig näringen och hämma vallisnerians tillväxt.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Metalmaid
                              • September 2006
                              • 815

                              #29
                              Ursprungligen postat av PatrikS
                              Jag förstår inte riktigt vitsen med att "akvariet skall bli skitigt för vallisnerian att trivas". Någon som kan förklara? Den kan väl inte växa på något magiskt sätt. Det finns väl bara pmdd-gödning och koltillgången som styr tillväxten, eller? Pmdd är enkelt, kolet är svårare i low-tech. Men C4 plantorna får kolet från bakterieandning i jordbottnet, men även från KH (bikarbonat), eller? Vad är "skitens" del i det hela då, förutom att skapa massa syreförbrukande zoner? Är det där co2-alstrande bakterier vistas? Även om det är av mindre betydelse för mig, så vill jag ändå fatta principen i sig, utan någon woodoo-känsla.
                              Skitens del, kan det månne vara kvävetillskott?
                              Hare bäst...och simma lugnt
                              Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                              http://mariahalsoforum.forum24.se/
                              http://www.helpdesken.forum24.se/

                              Kommentar

                              • PatrikS
                                • June 2006
                                • 579

                                #30
                                Japp, helt klart, och göder man inget så får det blir ooordentligt skitigt för att bakterierna skall hinna med att förse den snabbväxande vallisnerian med kväve.
                                Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...