algproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gammelsmurf
    • October 2006
    • 95

    algproblem

    hej är det någon som har något förslag eller tips hur man blir av med alla j*vla alger dom har tagit över mitt akvarium även fast jag gör rent regelbundet och bytter 30-40% av vattnet varje vecka.
    snälla hjälp mej. jag har en alge ätande mal också.
    vatten är blått och gott
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    Ursprungligen postat av gammelsmurf
    hej är det någon som har något förslag eller tips hur man blir av med alla j*vla alger dom har tagit över mitt akvarium även fast jag gör rent regelbundet och bytter 30-40% av vattnet varje vecka.
    snälla hjälp mej. jag har en alge ätande mal också.
    vilka alger . har du foto eller lik beskrivning, vad gödar du med ,många frågar ger många svar
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • gammelsmurf
      • October 2006
      • 95

      #3
      jag vet inte vad dom heter men det är liksom trådigt och trådar hänger från glaset.
      vadå gödar vad menas med det? jag gödar inte med något.
      vatten är blått och gott

      Kommentar

      • janne dansk
        • June 2004
        • 1740

        #4
        Ursprungligen postat av gammelsmurf
        jag vet inte vad dom heter men det är liksom trådigt och trådar hänger från glaset.
        vadå gödar vad menas med det? jag gödar inte med något.
        hur stort är karet , vad har du för växtar i det , vad har du för fisk , vad har du för filter , det finns nogot som hetar pmdd som kan "motverka" algar , det behövs mycket mera info
        mvh janne
        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Det finns ett sätt att klockrent bli av med alger som funkar i alla akvarium....Kopparpreparat, de kan heta alg
          stop algenkiller eller något annat flashigt. Nackdelarna är att räkor, sniglar och många fiskar inte tål koppar. Dessutom är dessa preparat lika effektiva mot högre växter som för alger.

          Om du inte vill ta den "lätta" utvägen så måste du berätta mer om ditt kar, om skötseln, belastningen, tekniken, växterna. Men framförallt måste vi veta vilka alger det är för att kunna svara på frågan. Ju mer information du ger desto större schans är det att vi tillsammans kan diskutera fram en bra metod för just ditt kar. Varje kar är unikt och alger drar nytta av minsta lilla obalans. Spontant så känns det som att du byter alldeles för mycket vatten, men vi skall vänta med att konstatera något i väntan på mer information.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • gammelsmurf
            • October 2006
            • 95

            #6
            jag har bara ett 19l jag ska gå och kolla på sånt där kopparpreparat idag.
            vatten är blått och gott

            Kommentar

            Arbetssätt...