Hemma gjord mäsk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    Hemma gjord mäsk!

    Är det någon här som har erfarenhet av hemma gjord mäsk det vill säga, Socker, vatten och gäst. Tänker mest på om det är bra att bara låta gasen gå rätt ner i akvariet.

    Är det något man ska tänka på om man ska blanda det själv finns det recept på sånt nån stans. har ett sånt här kit och tänker blanda det i


    Blir ju mycket billigare blanda själv istället för att köpa satser för 70 kr.

    Snälla svara slut på CO2 nu behöver mer..
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det blir billigare att blanda själv, det är samma innehåll i påsen för 70:- som det du blandar själv, och för de pengarna blir det många paket socker .

    Hur menar du med att bara låta gasen gå rätt ner i akvariet? Sök på mäsk i forumet så får du minst en miljard träffar . Kanske lite överdrivet, men nästan .
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • jesper_b
      • June 2006
      • 1201

      #3
      Okej ska söka lite och se vad jag hittar...tack
      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
      Mina Malar:
      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

      Kommentar

      • jesper_b
        • June 2006
        • 1201

        #4
        Någon som har en sån här anlägning?

        Har en fråga om den så skriv här eller skicka ett PM till mig om nån har en sådan och orkar svara på en fråga.....

        Frågan är om någon annan vet, Om man stänger av elen till diffusorn slutar det då att komma bubblor eller måste man skruva av gasen varje kväll?

        Jobbigt om man hittat ett bra läge vill man ju inte skruva för mycket.

        Mycket tacksam för svar, funderar på att skaffa en snart..
        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
        Mina Malar:
        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

        Kommentar

        • jolon
          • December 2002
          • 1075

          #5
          eller så gör du en vinsats och lägger beslag på co2n från den.
          My internet should be readonly.

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #6
            Hej...
            Jag har vid ett tillfälle gjort ett CO2 system DIY. Det finns lite bilder hur jag gjorde systemet. Det är det enkla med två petflaskor. 1 med mäsk och 1 med vatten för att rena gasen.



            Jag har kört den gasnaka mycket men tycker att nivåerna är lite ostabila. Nu har jag kört utan ett tag igen. Jag kan ju säga att det syns tydligt på svärdplantan.
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av smegga
              Någon som har en sån här anlägning?

              Har en fråga om den så skriv här eller skicka ett PM till mig om nån har en sådan och orkar svara på en fråga.....

              Frågan är om någon annan vet, Om man stänger av elen till diffusorn slutar det då att komma bubblor eller måste man skruva av gasen varje kväll?

              Jobbigt om man hittat ett bra läge vill man ju inte skruva för mycket.

              Mycket tacksam för svar, funderar på att skaffa en snart..
              Jag har inte testad denna, men tycker det verkar vara mycket pengar för grejer som nästan inte går att återanvända, och då blir det väldigt dyrt i längden. Att köpa nya refilltuber när den lilla tagit slut verkar inta vara en så bra affär.
              Om du ska ha riktiga grejer så köp hellre en brandsläckare med regulator, nålventil mm, det finns ganska ofta begagnade utrustningar både här bland annonserna samt på Blocket.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • jesper_b
                • June 2006
                • 1201

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Jag har inte testad denna, men tycker det verkar vara mycket pengar för grejer som nästan inte går att återanvända, och då blir det väldigt dyrt i längden. Att köpa nya refilltuber när den lilla tagit slut verkar inta vara en så bra affär.
                Om du ska ha riktiga grejer så köp hellre en brandsläckare med regulator, nålventil mm, det finns ganska ofta begagnade utrustningar både här bland annonserna samt på Blocket.
                En refil tub kostar 100 kr och räcker i 115 dagar i mitt akvarium, och mäsk kostar om man ska köpa 900 om året....tuben 300 om året plus inköp då...ska kolla lite efter begagnade har inte tänkt på det...
                www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                Mina Malar:
                L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                Kommentar

                • bena
                  • April 2006
                  • 1245

                  #9
                  Ursprungligen postat av smegga
                  Socker, vatten och gäst.
                  brukar ha JÄST i min och låta mina GÄSTer dricka

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Jag har blaskat en del med mäsk, Vad jag tycker behövs för att få att bra resultat i praktiken är två mäsksatser som byts individuellt, och timerstyrd pumpdriven reaktor.

                    De som säljer dyra mäsksatser hävdar ofta att det finns närsalter i förpackningen som jästen behöver, det kanske blir lite bättre, men i praktiken gör det ingen skillnad.

                    Kommentar

                    • jesper_b
                      • June 2006
                      • 1201

                      #11
                      Jag göder ju även med PMDD, men det är ju inte allt som växterna behöver i det.

                      Så jag vill verkligen få igång på en bra CO2 mäsk nu...
                      Blandade en idag och det kommer ca 2 bubblor i SEK. lite mycket kanske??
                      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                      Mina Malar:
                      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                      Kommentar

                      • Pannecke
                        • January 2005
                        • 1325

                        #12
                        Två tre bubblor i sekunden körde jag när jag hade igång min CO2 DIY utrustning.



                        Och testa först. Sen kan man ju överväga att köpa nå´t riktigt. Tänk på att inte köpa för liten tub, då det kostar att ansluta tuben för påfyllning inte mängden man fyller.
                        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                        Kommentar

                        • jesper_b
                          • June 2006
                          • 1201

                          #13
                          Ursprungligen postat av Pannecke
                          Två tre bubblor i sekunden körde jag när jag hade igång min CO2 DIY utrustning.



                          Och testa först. Sen kan man ju överväga att köpa nå´t riktigt. Tänk på att inte köpa för liten tub, då det kostar att ansluta tuben för påfyllning inte mängden man fyller.
                          Hur stort akvarium hade du då? mitt är på 200 liter..
                          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                          Mina Malar:
                          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                          Kommentar

                          • Pannecke
                            • January 2005
                            • 1325

                            #14
                            Ursprungligen postat av smegga
                            Hur stort akvarium hade du då? mitt är på 200 liter..
                            Juwel 180 Liter som var ganska tätplanterad med växter.
                            Gå in och titta i mitt galleri. Fliken "Akvarium 3"
                            Senast redigerad av Pannecke; 05 October 2006, 19:55.
                            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                            Kommentar

                            • jesper_b
                              • June 2006
                              • 1201

                              #15
                              Hittar inte bilder på ditt 180 Liters, skulle gärna vilja se hur dina växter ser ut med din gödning....Jag göder okså med PMDD och co2 men tycker inte mina växter har fått fart....

                              Men jag läste härom dan att man skulle kunna fyrdubbla dosen pmdd om man hade mycket ljus och co2....
                              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                              Mina Malar:
                              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                              Kommentar

                              Arbetssätt...